Foto: Michael Höfner / Wikimedia commons

Viktig om ulikheter

INNLEGG: Jeg vil gjerne få takke Arnfinn Bjerkestrand for hans uttalelser, skriver Bugge Wesseltoft.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Takk Arnfinn Bjerkestrand!

Intervjuet med deg på Ballade var svært viktig lesing for oss som roter rundt nede i gjørma innen det rytmiske musikkfeltet.

Jeg vil gjerne få takke deg for det du sier der, nemlig at det rytmiske feltet er betydelig underfinansiert og at det er langt igjen i gjennomføringsdelen.

Du sier også at feltet langsomt nærmer seg det tilskuddsnivået som resten av det institusjonaliserte musikklivet har. Dette er meg bekjent omtrent første gang noen i din posisjon uttaler offentlig den enorme ulikheten i økonomiske rammer som eksisterer mellom klassisk musikk og såkalt "rytmisk" musikk (vi kaller det det inntil vi finner et mer dekkende uttrykk).


Følg Ballade på Facebook


Viktige instanser
Det er altfor lite penger i rytmisk musikkliv, og det er selvsagt her skoen trykker! Vi ender opp med å krangle om hvordan disse små beløpene kan utnyttes best mulig.

Jeg er helt enig i viktigheten av gode administrasjonsenheter, både for gode og kontrollerte føringer for bruk av penger, velfungerende kontroll og rapportering og, ikke minst, styrken det er i et godt samarbeid mellom kreative utøvere, administrasjon og kuratorvirksomhet. Dette er essensielle ledd i et vellykket kulturliv.

Det er viktig å få slike velfungerende instanser på plass før økte overføringer til ett "fritt" rytmisk kulturfelt kan starte. Det rytmiske feltets store problem per i dag er at det etter at utgifter for administrasjon er trukket fra, ikke er særlig mer penger igjen til kreativ utøvervirksomhet.


Gjensidig respektfulle
Etter Giskes store lovnader om kulturløftet sitter stort sett de fleste utøvere fremdeles og skriver på et stort antall søknader om svært små beløp, og håper på bingo for å få endene til å møtes i ulike prosjekter. Vi står også svært svakt i sosiale rettigheter som syketrygd og arbeidsledighetstrygd. Da kommer til slutt utøvernes frustrasjoner fram i debatter som dette.

Likevel håper jeg dette blir tolket positivt, og som et sterkt ønske om å bidra med kompetanse og gode ideer. Det er i hvert fall ikke surmuling om "hvem som får og hvem som ikke får". Jeg oppfatter musikere over hele feltet som gjensidig respektfulle og interesserte i hverandres musikk på tvers av alle sjangere. Det sees også tydelig gjennom de mange sjangeroverskridende samarbeidene som norsk musikkliv etterhvert er blitt svært anerkjent for internasjonalt.


Noen drømmer
Etter Bjerkestrands innlegg tror jeg nå igjen på en forbedret framtid for det frie rytmiske utøverfeltet. Jeg har også noen drømmer!

* Flere entrepenør/utøver prosjektstillinger for rytmiske musikere og band, også i ett regionalt perspektiv. Anders Eriksson har nettopp levert en meget god rapport om muligheter for dette, både sett i lys av god kultur og distriktspolitikk, næringsutvikling og internasjonal kred.

* Sjangeroverskridende arenaer for konserter, dans, teater og kunstutstillinger på mange nivåer. Øvingslokaler, kulturskole, kontorer og atelier - altså det perfekte Kulturhus.

* Forutsigbarhet og økonomisk trygghet skaper god kunst og livsviktig kultur!

Bugge Wesseltoft er musiker og nestleder i Norsk Jazzforum

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Jens Bugge Wesseltoft

Jazzmusiker, Pianist

Født: 01.02.1964

www.buggewesseltoft.com

Mer i MICs bransjeregister


Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
TAKK SOM BYR
Skrevet 16.12.2011 13:00 av Erling Aksdal

Jamen Bugge da, det er jo ikke sjanger, men virksomhetarten det dreier seg om. En klassisk frilanser har ikke noe bedre vilkår enn andre, kanskje dårligere? Dessuten: I alle år har problemstillingen vært tydeliggjort: Det er for dårlige arbeidsmuligheter for frilansere, og det er for dårlige vilkår for arrangører og derfor for få gode spillesteder. Derfor er det helt absurd at tiltak og nye ordninger skal komme i form av "kompetansenettverk for rytmisk musikk". Mitt anliggende er at dette er en formidabel prioriteringsfeil. I seg selv er disse nettverkene ubetydelige og med begrensede ressurser. Men de skaper inntrykk av at det skjer noe. Og enda verre: De kan skape inntrykk av at de forvalter feltet og vokse seg til faktisk å innta rollen som forvaltere av det. Skremmende! Ellers er jeg helt enig: DET FRIE MUSIKKFELTET er ekstremt underfinansiert. Og jeg deler dine dine drømmer. Veien mot å realisere drømmene og styrke finansieringen av feltet går IKKE gjennom avlatsordningen "rytmiske kompetansenettverk".

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om politikk & debatt

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten