Hvor er dere, strømmemotstandere?

INNLEGG: Guttorm Andreasen ønsker Klassekampens musikkbilag velkommen, men er kritisk til måten avisen dekker strømming på.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Aller først, en stor gratulasjon og mengder med lykke til til Klassekampen og dagens nye musikkbilag!

Det er en stor kulturell begivenhet i vårt bittelille land at en dagsavis satser på et helt eget musikkbilag, og det blir veldig spennende å følge det framover. Det var en stor glede å lese avisen til dagens tidlige frokost. Gratulerer!

Klassekampen åpner i dag blant annet med et langt intervju med Bugge Wesseltoft om hans forhold til strømming og digital distribusjon av musikk. Han er, som alltid, gjennomtenkt og god og saklig i sine argumenter. Det er spennende og interessant å lese. Klassekampen skal feire åpningsnummeret i kveld med fest og debatt om strømming og digital hverdag.


Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook


Det viktigste siden gitarforsterkeren
Som jeg selv har påpekt flere steder, blant annet her på Ballade, så er jeg uenig både med Klassekampen og de fleste kildene deres når det gjelder strømming. Jeg synes Klassekampen ofte er overdrevent ensidig i sitt kildeutvalg når de dekker dette feltet.

Som musikkentusiast mener jeg altså at Spotify, Wimp, Bandcamp, Soundcloud og lignende digitale nettjenester for og med musikk er det morsomste og viktigste som har skjedd musikken siden den elektriske gitarforsterkeren ble funnet opp.

Hvorfor? Kort fortalt mener jeg at det har aldri vært lettere å finne god musikk enn i dag, at det aldri har blitt laget bedre musikk enn i dag og aldri har flere ønsket å lage musikk enn i dag.

Kall meg gjerne romantisk, som Erik Hillestad tidligere har gjort, men jeg synes disse tingene til sammen er udelt positivt for musikken. At noen er uenige er selvfølgelig helt fint. Som musiker er jeg - ennå - ikke avhengig av å leve av salg og avspilling av musikken min. I en fin og spennende meningsunion er Sigvart Dagsland og et par andre enige med meg.


Følg Ballade på Twitter


Savner et svar
Men så var det alle disse motstanderne da. I dag skriver Klassekampens musikkbilagredaktør Olav Østrem, i saken med Bugge Wesseltoft: "... Noe er i ferd med å gå skikkelig galt, tror Wesseltoft. Det er et synspunkt han deler med mange andre artister og musikkarbeidere".

Mange andre artister og musikkarbeidere? Det kan godt hende det er sant. Men hvor er de, hvis de er så mange? Vi vet om noen, de er aktive på den ene siden i strømmedebatten. Erik Hillestad, Bugge Wesseltoft, Rune Kristoffersen, Erik Honoré og Susanna Wallumrød er mot strømming, eller i hvert fall i mot dagens forretningsmodell for strømmetjenestene.

Jeg har tidligere på bloggen min, under overskriften "Musikere mot strømming?", spurt hvor de er, kollegene mine, alle de norske musikerne og musikkarbeiderne mot strømming. Uten å få et eneste svar.


Les også: Systemet har brutt sammen


Hvor er dere?
Nå innser jeg selvfølgelig at en bitteliten entusiastblogg ikke er stedet å få svar på, så jeg spør igjen, på et litt større sted. Og jeg vil gjerne utvide både debatten og genrene litt.

Hvor er dere, hordene av norske metal-, dubstep-, electronica-, pop'n'roll-, dancehall-, house-, hip hop-, støy- og folkemusikere mot strømming?

Og kan dere forklare meg hvorfor dere er mot?


Guttorm Andreasen er musiker, journalist og DJ.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Guttorm Andreasen

Musiker, journalist, DJ, produsent

www.guttormandreasen.no

Mer i MICs bransjeregister


Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
VERDIDEBATT
Skrevet 23.10.2012 13:06 av Magnus Fjelde

Her er en stemme fra de de stemmeløse små; vi musikere som betaler for våre produksjoner selv. Streaming, og norsk medias ensidige og lovprisende dekning av tjenesten er med på å gi folk dårlige vaner, med god samvittighet. Jeg har, som forbruker, selv merket dette på kroppen, og sier derfor opp mitt Wimp- abonnement fra i dag av. Før gledet jeg meg i større grad over musikken jeg kjøpte. Folk er idag villige til å betale mange tusen kroner annethvert år for ny telefon og andre duppeditter, mens de forventer at varige gleder som musikk skal være tilnærmet gratis. Dette er først og fremst snakk om en verdidebatt. Er det forbruker som skal ha det mest mulig behagelig, eller er det musikeren som skal kunne være istand til å gi ut en plate som går i null? Ellers må jeg si at media heller ikke gjør det lettere for de "små", da de ofte forventer at artisten skal kjøpe reklameplass for konsert eller produkt for å gjøre seg fortjent til omtale og anmeldelse.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Siste om politikk & debatt

Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten