På topp i verden - nesten

Det er bare i Japan at platebransjen har høyere inntekter per innbygger enn Norge.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Den norske platebransjens inntekter i 2012 var 118,3 millioner amerikanske dollar (USD), som tilsvarer 688,6 millioner norske kroner. Det gjør Norge til 18. største økonomien i verden for innspilt musikk og Norge genererer om lag 1% av inntektene til platebransjen globalt.

USA (4,481.8 millioner USD), Japan (4,422 USD) og Storbritannia (1,325.8 USD) er de tre landene med høyest inntekt i platebransjen.

Deler man den norske platebransjens inntekter på antall innbyggere i Norge, slik det gjøres i IFPIs Recording Industry In Numbers 2012, kommer man frem til tallet 23,7 USD. Det tilsvarer 138 norske kroner. I Japan ble det gjennomsnittlig brukt 34,7 USD, som er litt over norske 200 kroner.

På tredjeplass følger Australia (23,1 USD), deretter kommer Storbritannia (21) og Sverige (18,6). I USA er tallet 14,3 USD per innbygger i 2012.

Hvorfor?
Etter flere år med inntektsnedgang for platebransjen har streamingtjenestene, i størst grad, nedlasting noe mindre, bidratt til å snu utviklingen i noen lands platebransjer til vekst i 2012. Dette gjelder blant andre i Sverige og Norge.

Les også: Første vekstår siden 2004

- Dette har med Internettdekning å gjøre, der vi er helt på topp. Også når det gjelder bruk av smartphone så er Norge på topp. I tillegg har vi rike forbrukere som bruker penger på digital teknologi, sier Anne-Britt Gran, som er professor på Handelshøyskolen BI i Oslo, og partner og daglig leder i kommunikasjons- og analysebyrået Perduco Kultur AS.

I undersøkelsen «Digitalt kulturkonsum: En norsk studie», som Gran har vært med på utføre ved BI, heter det at Norge har en relativt høy andel høyt utdannede og et relativt høyt kulturkonsum i utgangspunktet. Kulturkonsum korrelerer i sterk grad med utdannelsesnivå, slik at veksten i andel høyere utdannede fører til høyere kulturkonsum i befolkningen.

- Bredbåndsdekningen i Norge er en av de beste i verden, og andelen Internettbrukere i befolkningen ligger i verdenstoppen. Norge er derfor ikke et representativt land med hensyn til digitalt kulturkonsum, i den grad man i det hele tatt kunne finne et representativt land på dette området. Men Norge er en case som kan si noe om hvordan det digitale konsumet utvikler seg i et vestlig, relativt velutdannet og høyteknologisk land – høyteknologisk med hensyn til digitaliseringsgraden, heter det i undersøkelsen.

Les også: Musikksalg opp 14 % i Sverige

Lokal streaminginteresse
Ifølge bloggen Music & Copyright er japanske forbrukeres bruk av streamingtjenester minimal, til forskjell fra Norge som er det nest høyeste rangerte landet i inntekt fordelt på innbygger.

- En mulig forklaring på forskjellen er det faktum at streamingstjenester er mest vellykket i sine hjemmemarkeder. Spotify kommer fra Sverige, WiMP drives av det norske streaming-media selskapet Aspiro, Deezer er et fransk selskap og Sør-Korea er hjem til lokale tjenester som Melon og Mnet. I hvert tilfelle er interesse for den lokale strømmetjenesten større enn for noen av de andre, hevder Music & Copyright.

Kilde: IFPIs årlige rapport Recording Industry in Numbers (RIN)

IFPI Norges tall for platebransjens totale inntekter fra salg i 2012 er 545,3 millioner kroner. I tillegg er inntekter fra lisens- og fremføringsrettigheter lagt til i RIN-rapporten. Det gjør at tallet RIN opererer med er 118,3 millioner amerikanske dollar, eller 688,6 millioner kroner. Konverteringsraten som er brukt for å omregne fra USD til norske kroner er 5,82, den samme som brukes i RIN-rapporten.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten