Vil heve Promostøtten

- Vi vil jobbe for at Promostøtten dobles i 2014, og vi har en langsiktig plan om å fortsette og øke innsatsen vår i denne ordningen, sier direktør Kathrine Synnes Finnskog i Music Norway.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Promostøtten, tidligere kalt ad-hoc-støtten, er ett av flere virkemidler i eksport og utvekslingsarbeidet i Music Norway. Promostøtten går til internasjonal promotering som et ledd i å lansere og etablere artister i et marked utenfor Norge.

I løpet av våren 2013 har Music Norway delt ut de litt over 300.000 kronene som har vært i ordningen. Det har kommet 59 søknader siden februar, og det har blitt omsøkt for totalt 1.439.344 kroner. 32 søknader har blitt tildelt til sammen 310 580 kroner.

Les mer om Promostøtten på Music Norways nettsider, og på Stikk.no.

Stort behov
Nå er det tomt for midler i Promostøtten.

- Vi har sett og hørt behovet for en ordning som dekker andre type utgifter enn reise. Det er et stort behov for andre typer virkemidler i dagens eksportmarked. Skal vi ta inn over oss virkeligheten musikere som reiser ut møter, må vi justere de ordninger og de virkemidler vi har, sier Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.

I en survey utført av Music Norway våren 2013 komme det blant annet frem at den eksportrettede bransjen har et ønske om et økt fokus på markedsføring og promovirksomhet i Music Norways støtteordninger.

- Responsen på Promostøtten har vært stor, og samtlige tilbakemeldinger er at den er nyttig, konkret, direkte og lite byråkratisk. Midlene er ikke store, men oppleves avgjørende for å gjennomføre en aktivitet som sikrer artisten økt oppmerksomhet. Det er viktig at ordningen er fleksibel og at den oppleves ad hoc, at du har tilgang til et lite tilskudd som trengs der og da, sier Synnes Finnskog.

- Ikke på langt nær nok
- Min erfaring er at det blir viktigere og viktigere med en investering i synliggjøring av både konsert-virksomhet og utgivelser, da de som tradisjonelt har tatt seg av for eksempel markedsføringen av konserter, promotørene/arrangørene, ikke bruker penger på dette lenger, sier Susanna Wallumrød, som har fått tildelt midler fra Promostøtten til å markedsføre det kommende albumet The Forester av Susanna og Ensemble neoN i USA, Tyskland og UK, gjennom sitt selskap SusannaSonata.

Det kan være flere grunner til dette, mener Wallumrød.

- Den generelle situasjonen i musikkbransjen de siste 10-15 årene, pluss finanskrisa, har gjort sitt i forhold til det økonomiske grunnlaget vi musikere, artister, bookingbyråer og management har for vårt arbeid. Med satsningen på eksport av norsk musikk, kulturutveksling og kultur-næring, trengs det sårt friske midler til å blant annet å øke Promostøtten, mener hun.

I vinter fikk Blood Command tilbud om å være supportband for det skotske bandet Biffy Clyro på turné i Europa.

- Vi fikk ikke mer enn to ukers varsel før turneen var i gang. Hadde ikke vi fått midler i Promostøtten ville vi hatt problemer med å takke ja til tilbudet. Turneen med Biffy Clyro har i ettertid vært meget instrumentell i prosessen med å signere avtale med nytt plateselskap, bookingbyrå og publishingselskap. Å spille for et etablert og kredibelt band som Biffy Clyro åpnet flere dører for Blood Command, og det ville vært synd om slike muligheter skulle falle bort, sier Mikal Telle, bandets manager i Made Management.

Les også: Skotsk døråpner

- Nå er det ikke bare supportturneer det er viktig å få støtte til, det kan også være viktig i forbindelse med festivaljobber, promoturer, albumutgivelser osv. Skal disse pengene gjøre nytte er det viktig at man har en god plan og strategi rundt artisten/bandet det gjelder i bunn, sier Telle.

Promostøtten er, og har vært, et godt tilskudd i arbeidet med å etablere Mikhael Paskalev utenfor Norge, mener Paskalevs manager Erle Strøm i Haaland, Eidsvåg & Strøm (HES).

- Det er fremdeles essensielt at vi har mulighet til å bidra økonomisk for at hans labler i USA og Europa kan få tilgang på ham i sine markeder for å gjøre TV-show, viktige showcaser, eller leie inn eksterne selskaper til å promotere musikken hans.

- Støttesummen man kan søke om per i dag er et godt lite tilskudd, men ikke på langt nær nok til å dekke de reelle utgiftene man har. Det er ingen tvil om at man hadde sett en positiv effekt av å øke disse støttesummene for å kunne benytte seg av de sjansene man får utenfor Norge, sier Strøm.

Langsiktig økning
Det er viktig at Music Norway oppleves som relevante for brukerne, de profesjonelle norske utøverne og støtteapparatet, uttaler Synnes Finnskog.

- De virkemidler vi tradisjonelt har hatt er gode, men ikke nødvendigvis oppdaterte. Vi må justere og tilpasse de økonomiske rammene vi har, så vi kan lage de beste og mest hensiktsmessige tilskuddsordningene det eksportrettede musikklivet etterspør mest.

- Music Norway har Promostøtten på sin dagsorden, og har allerede formildet til Kulturdepartementet og politisk ledelse viktigheten og betydningen av denne ordningen for en norsk bransje som investerer i eksport- og promoteringsmuligheter internasjonalt. Vi vurderer også de muligheter vi har til å ta av egne midler for å styrke ordningen. Dette behandles av vårt styre allerede til høsten, sier Synnes Finnskog.

Målsetningen er å øke denne ordningen jevnt og trutt.

- I søknadsmengden registrerer vi gode prosjekter og stor aktivitet ute. Dette må vi støtte, både med midler og oppmerksomhet. Vi vil jobbe for at ordningen dobles til neste år, og vi har en langsiktig plan om å fortsette og øke innsatsen vår i denne ordningen. Behovet for promo vil kun stige i takt med et enda tøffere marked, sier Synnes Finnskog.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!

Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Siste fra forsiden





Hva skjer i dag:



Ballade · Postboks 2674 Solli, 0203 Oslo · Besøksadr: Henrik Ibsensgt. 110
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten