EP-ene tar over

Mens singlesalget daler, holder salget av EP-er seg stabilt. Og norske artister som Tungtvann (bildet), Cadillac, Popium, Corvine, Madrugada og Motorpsycho nyter godt av tendensen og brisker seg på hitlistene, skriver Faro Journalen.

Tungtvann

Singlemarkedet har rast med 43 prosent hittil i år, sammenlignet med 2000. Men salget av singleplater må ha rast enda mer, for EP-markedet ser ut til å stå seg. Det har mange norske artister fått stor glede av. Aldri før har norske EP-er vært så synlig på hitlisten.

Music Network har hatt mange norske artister på VG-lista de siste månedene, og utelukkende EP-er. Popium fikk "Favourite Blunders" på listen før albumslipp, mens Cadillac har hatt to EP-er på VG-lista. Jens Petter Wiig ser helt klart at de har fått en ny mulighet å gripe tak i.

- EP-er er blitt et veldig viktig markedsføringsgrep for å presentere nye artister. Det er jo veldig positivt. Selv synes jeg EP-formatet er fantastisk godt egnet til å presentere nye artister. Et band som Cadillac har vært mye ute på veien og spilt. Mange har ventet på at de skulle komme med noen plate, og da kjøper de veldig fort. Det er en tendens vi ser med Motorpsycho også, sier Wiig til Faro Journalen.

Mens det for få år siden bare var Motorpsycho som jobbet bevisst med EP-formatet i Norge, har stadig flere fått øynene opp for formatet. Wiig tillegger blant annet Virgin stor ære for det som nå ser ut til å ha blitt en trend som avler hits.

- Platebransjen i Norge har begynt å jobbe veldig bevisst med dette. Madrugada opplevde en veldig suksess med det. Nå ser vi at nesten enhver pop- og rockartist har en fire eller femspors EP ute.

EMI har hatt suksess med debut-EPen til Corvine, samtidig som engelske Coldplay toppet VG-lista med "Norwegian EP".

- Det fungerer for enkelte band, som Tungtvann og Coldplay. Vi skal huske på at singlemarkedet lå ganske lavt også for noen år siden da CD-singlen jobbet seg inn. Det kjøres hardt på pris på album for tiden. Det påvirker i den retningen at folk like gjerne kjøper album i stedet. Det svake singlemarkedet har sikkert også noe med Napster og nedlastning å gjøre også. EP-en henvender seg til et litt annet publikum, så EP-salget går ikke ned, sier Petter Krogstie i EMI.

For tiden er det Virgin som har størst suksess med EP-formatet. Markedssjef Bjørn Rogstad fryder seg over at fenomenet bryter med platemarkedets uskrevne regler.

- Vi bryter samtlige regler i bransjen på en gang når vi går til topps med Sondre Lerche. Det går faktisk an å gå på tvers av hele infrastrukturen med radio og mediene. Platebransjen har låst seg fast i tankeganger og sannheter om hvilke hensyn man må ta for at en artist skal fungere i det ene og det andre mediet. Man ender med ting som er så polerte at det ikke selger i det hele tatt. Sondre Lerche viser imidlertid at det ikke bare er én oppskrift på hva som skal til for å lykkes.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no