Øyafestivalen flytter til Oslo

Etter to år på Kalvøya flytter Øyafestivalen inn til Oslo. 10. og 11. august vil blant annet Ricochets (bildet), Xploding Plastix, Silver og Sondre Lerche innta Middelalderparken på Sørenga. Men festivalen vil fortsatt hete Øyafestivalen.

Ricochets

- Det er ikke absurd at festivalen fortsatt vil hete Øyafestivalen. Det er navnet på festivalen, et navn som allerede er etablert hos publikum og presse, sier Christian Østlie fra Øyafestivalen.

I dag offentliggjorde festivalledelsen at Øyafestivalen flytter inn til hovedstaden etter to år på Kalvøya i Bærum. Årets utgave arrangeres 10. og 11. august i Middelalderparken på Sørenga i Gamlebyen, et område som i løpet av sommeren vil ytterligere oppgraderes av Oslo kommune.

- Vi er ferdig med Kalvøya, og regner nå med å vokse oss store og fete i Middelalderparken. Vi føler sterkere tilknytning til Oslo enn til Bærum, og i Oslo kommer vi nærmere kjernepublikummet.

Øyafestivalen ble arrangert for første gang over en dag i 1999 med blant annet Bigbang, Jaga Jazzist, Gluecifer, Palace of Pleasure, Madrugada og Wunderkammer på programmet. I fjor utvidet festivalen til to dager, med blant annet Kings of Convenience, Briskeby, Ai Phoenix, Ricochets, Pen Jakke, Atakama og Cloroform på scenen, samt utenlandske grupper som Asian Dub Foundation, Soundtrack of Our Lives og Ladybug Transistor. 1200 mennesker besøkte Øyafestivalen i 1999, mens 4000 fant veien i fjor. Begge festivalene gikk med underskudd.

- Profilen på årets festival blir den samme som før, det vil si fokus på ny norsk musikk, selv om det også kan bli flere internasjonale navn. Samtidig har vi lagt festivalen på tampen av sommeren, slik at den fungerer både som en avslutning på sommerens festivaler og en oppstart av høstens konsertseson, samtidig som vi slipper den direkte konkurransen med Norwegian Wood og Quartfestivalen. I tillegg har vi studert værstatistikkene, og funnet at det både er varmere og mer sol i august enn i juni.

Bandene som har spilt på Øyafestivalen har ofte vist seg å gjøre det skarpt senere, og festivalledelsens beinharde prioritering av nye, spennende norske navn ser ut til å bære frukter. I dag er aktiviteten og interessen rundt norsk musikk langt større enn for bare to år siden.

- Vi synes det er spesielt morsomt at ordene "norsk musikk" er blitt en hedersbetegnelse, som går igjen i strategidokumentene til de største plateselskapene. Det spirer og gror noe voldsomt, samtidig som nye norske artister inntar toppen av salgslistene, sier Østlie.

Øyafestivalen har hatt en noe smal profil, med fokus på uoppdagede og brennferske, men Østlie understreker at festivalen på ingen måte har noe ønske om å være nisjefestival. Og nå som festivalledelsens og platekjøpernes interesser nærmer seg hverandre, tror Østlie at Øyafestivalen vil vokse.

- Vi regner med at Øyafestivalen vil vokse litt i takt med den nye norske bølgen, og at vi derfor vil ta inn igjen noen av de bandene som er blitt store siden sist de spilte hos oss. Vi plukket ut artistene ut fra musikken, og ikke hvor store og populære de er. Det er intet hinder for oss at et band selger mange plater og har en stor fanskare.

Øyafestivalen i Middelalderparken vil ha en publikumskapasitet på 5000-6000 tilskuere per dag, men festivalledelsen har lagt målet på 3000 per dag i første omgang. Flere artister vil bli offentliggjort etter hver som de er klare.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no