Getaway People sparket

The Getaway People er løst fra kontrakten med storselskapet Columbia Records. Dette kan bety en endelig spiker i kista for stavangerbandets amerikanske drøm. - Columbia gjorde svært lite for oss på slutten, sier Arne Hovda i Getaway People.

Getaway People

The Getaway People skrev i 1998 en kontrakt på sju plater med Columbia Records. Men kontrakten inneholdt en klausul om at Columbia skulle stadfeste forholdet til gruppa etter hver plate, senest åtte måneder etter utgivelsesdato.

Etter utgivelsen av bandets andre album "Turnpike Diaries" var det stille fra plateselskapet, og når ikke selskapet heller tok stilling til det nyinnspilte materialet tok gruppas advokat til slutt kontakt med Columbia, som svarte at Getaway People kunne anse seg selv som fri fra kontrakten.

– Nå snuser vi på andre plateselskaper. Først og fremst i New York. Men også et selskap i Tyskland frister litt. Det hadde vært kjekt med en skikkelig sjanse i Norge også, det har vi aldri hatt. Men når du signerer hos et norsk selskap fratas du ofte retten til å prøve deg andre steder. Og i Norge blir det veldig vanskelig å leve av bandet, sier Arne Hovda i Getaway People til Stavanger Aftenblad.

Det er bare 14 dager siden bandet holdt en showcase på New York-klubben Mercury Lounge der representanter for ti plateselskaper møtte fram, blant dem Steve Lillywhite, kjent for sitt produsentarbeid med U2.

– Tilbakemeldingen var storartet ugjennomtrengelig svada. Etter den kvelden var på en måte vår jobb gjort. Nå arbeider advokaten og manageren videre for oss, opplyser Hovda.

Columbia er eid av Sony, som har hatt oppgaven med å selge og promotere Getaway People i hjemlandet.

– Getaway People har hatt kontrakt med Columbia i USA, og når samarbeidet opphører der betyr det også at samarbeidet med Sony i Norge opphører. Vi kan ikke gjøre noe med dette, men Getaway People er nå fri til å gjøre hva de vil, sier Thomas Sem, produktmanager i Sony Music Norge.

Getaway People har i Norge ikke sortert under norskavdelingen til Sony, men har stått likt med andre utenlandske artister som har kontrakt med Columbia i USA.

– Det sier seg selv at vi har prioritert et norsk band med platekontrakt i USA, men på den annen side har vi ikke gjort noe annerledes enn vi vanligvis gjør med prioriterte utenlandske utgivelser. Vi har drevet vanlig promovirksomhet mot aviser og radio, men kom aldri så langt som å kjøre tv-kampanjer, avslutter Sem.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no