Generasjonsskifte i norsk pop

Selv om norskandelen i platesalget ligger så lavt som 13 prosent, eller kanskje nettopp derfor, satser de store norske plateselskapene tungt på debutanter. Bare EMI Norsk har hele åtte debutanter å by på i år.

Nils Heldal (foto: Øyvind Holen)

Floora, Vidar Vang, Odd, Kaada, Corvine og Busta Ofte. Seks debutanter, som alle i løpet av året gir ut sine første album via EMI Norsk. Og tar vi EMIs ferske distribusjonsavtale med Duplex Records, kommer vi opp i åtte debutanter med Thulsa Doom og The Cumshots. Og nysatsingene blir neppe færre når tidligere Petre-sjef Nils Heldal får sittet seg varm i sjefsstolen.

– Jeg har bare vært EMI-direktør i drøye to uker, og har ikke rukket å gjøre mer enn å sette meg inn i hvordan plateindustrien fungerer. Jeg tror EMI ønsket seg en leder som brant for musikk, og det har de vel fått med meg, sier Heldal til Ballade.

Æren går til Gry Zakariassen, norsk platebransjes første kvinnelige norsksjef, for hennes offensive signeringspolitikk representerer på mange måter generasjonsskiftet i norsk platebransje.

– EMI har nå ikke gått etter etablerte artister for å sikre salg. Her har man gått etter hjertet, og signet såkalt alternative artister. Men alt som er populært, har vært alternativt en gang. Det er viktig å se på artistene som en langsiktig investering, og ikke forvente et umiddelbart overskudd. Samtidig synes jeg kanskje norsk platebransje har hatt tendens til å satse litt for tungt, det har vært for få mindre satsinger der man kan gå rundt med et salg på 5000 plater.

Men Heldal irriteres over de som spår at hans inntreden i EMI vil føre til at selskapets mer etablerte artister får fyken. "De to fungerer som en garantist for at Jahn Teigen-epoken i norsk musikkliv er over" skrev Dagbladets Håkon Moslet om EMI allerede før Heldal tok over sjefsstolen.

– Det er harry å bruke Jahn Teigen-navnet for å fortelle hva man synes har vært galt med norsk platebransje gjennom tidene. Teigen har gitt et vesentlig bidrag til norsk populærkultur, og selv om det er lett å sparke noen for å markere seg, har jeg absolutt ikke behov for å sparke noen. Men samtidig har norske plateselskap lenge bare satset på det etablerte og gamle, noe som lett ender i stagnasjon. Noen må satse på musikk utenfor en definert salgsallfarvei, og EMI gjør det allerede.

Men også Warner, Sony Music, Virgin Norway og Universal satser på nye talenter, selv om det hittil i år bare er Cape, Zuma og Ice som har solgt over 10.000 eksemplarer av debutplatene sine.

– Men å stikke hodet i sanden er ikke noe alternativ. Tvert imot. Vi opplever et generasjonsskifte i norsk musikk. Det er ikke lenger noen selvfølge at DumDum Boys kommer med noe nytt album. Derfor er det viktig å få fram nye artister, sier Per Østmark, norsksjef i Sony Music, til Dagbladet.

Sony sater på debutanter som Erik Faber, tenåringsjentene i Spin-Up og det norskspråklige rockebandet Dosertanker.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no