Tale ved utdeling av Musikkritikerprisen 2001

Det ble i formiddag kjent at Halgeir Schiager hadde vunnet Musikkritikerprisen 2001. Selve talen for prisvinneren var skrevet av musikkritiker og kulturredaktør i Vårt Land, Olav Egil Aune, og ble fremført av Norsk kritikerlags leder, Torkil Baden.

Talen til Schiager lød i sin helhet som følger:

”Noen instrumentalister er mer synlige enn andre, bare i kraft av sitt instrument. Og omvendt. Årets musikkritikerpris-vinner hører hjemme blant de siste, de tradisjonelt "usynlige". Han har allerede en internasjonal karriere bak seg - både som konsertutøver, plateartist og jurymedlem i internasjonale konkurranser. Likevel kan det være folk her i dag som aldri har hørt navnet. Så urettferdig er det her i verden.

Men i siste nummer av det franske musikktidsskriftet Diapason snakker kritikeren over seg av begeistring om en orgelinnspilling. Det gjelder et verk av den tsjekkiske humanisten og komponisten Petr Eben: "Faust-fantasi". I kritikken heter det: "En fullkommen virtuos, en fremførelse som i ett og alt taler for seg selv".

Og kritikeren fortsetter at dagens prisvinner "føyer seg selvfølgelig inn i rekken av utsøkte skandinaviske organister som på grunn av sine musikalske såvel som tekniske kvaliteter gjør dem til førsteklasses forsvarere av det krevende notebildet til det 20. århundrets store orgelmestre."

En liknende mottakelse finner vi i det engelske Gramophone.

Musikkritikerprisen deles imidlertid ikke ut for hermetikk - altså CD-innspillinger. Den deles ut for en særdeles musikalsk innsats i det levende rom. Årets prisvinner har det siste året gitt en rekke oppsiktsvekkende konserter med særlig Petr Eben på programmet. Men han har også gjort seg til våpendrager for en senior blant norske kirkekomponister, Leif Solberg.

Konserter har vært gitt i Bergen, Stavanger, Oslo, Fredrikstad, Molde og Svolvær,i Tyskland, Danmark og Finland. Kritikerprisen gis spesielt for konserten med "Faust-symfoni" av Petr Eben i Oslo domkirke.

Johann Sebastian Bach sa i følge sin biograf Karl Geiringer at "det er ikke vanskelig å spille orgel. Det er bare å treffe de riktige notene til rett tid, så spiller instrumentet av seg selv.

Den tanken er det fort gjort å tenke når årets prisvinner spiller. Det høres så lett ut. Men slik er det alltid med stor kunst. Det høres så lett ut, og samtidig rører det og beveger på dypet.

"That deep and dreadful organ pipe" utbryter Shakespeare i "Stormen"

Den som har hørt årets prisvinner spille orgel, vet hva det dreier seg om!

Derfor går Musikkritikerprisen i år til organisten Halgeir Schiager.”

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no