På turné med Sondre og fire platespillere

Tirsdag 25. september starter Sondre Lerche sin norgesturné på Hulen i Bergen, i regi av NorgesNettet, Rikskonsertene og Norsk Rockforbund. Han har med seg dj-duoen Floora, som snart gir ut et album på EMI Norsk. Her kan du lese Ballades epost-intervju med Floora.

Floora

Truls Erlend Andersen (24), alias DJ Truls Puls, og Øystein G. Bekken (23), alias DJ NuTeQ, har mikset plater sammen på fire platespillere i vel tre år, og skrev i vår platekontrakt med EMI Norsk.

Deres demoalbum mikser sammen artister som DJ Krush, The Aloof, Public Enemy, Soul II Soul, The Cure og David Bowie med store doser gammel funk, soul og storbandjazz til en helhet som det engelske magasinet XFADE kalte ”seriously unbelievable”. Ballade tok en epost-prat med gutta mens de venter på at debutalbumet skal bli klar for utgivelse på EMI.

Hvor lenge har Floora eksistert, hvordan begynte dere å bruke platespillere som dere gjør og når begynte dere å jobbe sammen?

Øystein: Floora har "offisielt" eksistert i ett og et halvt år, men vi startet vel et slags umålrettet samarbeid halvannet år før det. Grunnen til at vi bruker fire platespillere på den måten vi gjør er ikke bare enkelt å forklare. Vi laget demoen vår med en gang jeg flytta ned til Bergen. Ting skjer når man har fire platespillere i stua, og lytter til musikk hele døgnet... Men vi starta jo en kultur med firedoble sett oppe i Bodø. Jeg jobba på en liten gæær’n kjellerpub fra jeg var 18 år, mens Truls var dj på den obskure crossoverplassen Undergrunn. Og i mangel av gode tilbud på musikkfronten måtte vi stå for arrangementene selv. Det har for så vidt vært nok av dyktige dj’er i Bodø, så for å la alle slippe til, brukte vi fire spillere (og i noen tilfeller to cd-spillere i tillegg - tre dj’er samtidig. På denne måten skapes jo også et slags spontant showelement. Jeg tror vel alt starta på en intern hjemmefestival en sommer for tre-fire år tilbake, der vi slengte ørten drum’n’bass-låter oppå hverandre mens vi herja som verst.

Truls: Vi kalte oss Flygel Flora på kødd under en oppvarmingsjobb vi gjorde for Those Norwegians i Bodø. Det var fødselen. Vi syntes selv at settet vårt var så bra at vi bestemte oss for å droppe køddet med Flygel og la til en ekstra o i Flora. Vi arrangerte og spilte på diverse småsaker i Bodø før jeg flyttet til Bergen. Da Øystein kom året etter, koblet vi opp spillerne i vår felles stue og ting begynte etter hvert å ta fine former. Vi er heldige som kommer fra Bodø, da det alltid har vært eminente mennesker å måle seg med der oppe. Vi sitter behagelig tilbakelent på breie aksler. Poenget her er at teknisk dyktighet i alle år har vært en forutsetning for å få slippe til i Bodø. Det fins veldig mange å bryne seg på der oppe. Verken jeg eller Øystein er de villeste teknikerene, men vi føler musikk på en veldig lik måte. Fire platespillere gir mer rom for kreativ utfoldelse, knotpunger som vi er.

Hva slags planer har dere for debutplata som kommer på EMI? Hva kommer den til å hete, hva vil den inneholde og hvilke håp har dere for den?

Øystein: "Det være seg diverse småsaker" er arbeidstittel for tiden, så det kan jeg egentlig ikke svare på. Verkets navn sitter når verket er ferdig. Skiva vil inneholde 30-40 innspillinger av gruuvende og buugende art som er satt sammen i særegen Floora-stil. Timing, progresjon og live remiksing er greie stikkord. Vi har et håp om at mange mennesker vil finne dette særs interessant, behagelig og oppløftende.

Truls: Vi føler oss forpliktet til å overgå den siste platen vi lagde. Den var ment som en demo-cd, hvis formål var å friste noen til å la oss få slippe til på en eller annen klubb, en eller annen plass, på et eller annet tidspunkt. Den er nok mye av grunnen til at blant annet dette intervjuet finner sted. Vi er sånn høvelig fornøyd med den, så det betyr at vi er nødt til å bli superfornøyd med debuten. På samme måte som demoplata kommer sjangeraspektet til å fortone seg sånn passe kaotisk. Det er i sammensetningen av musikkstykkene at vår oppgave ligger. Man kan si at det (forhåpentligvis) blir en materialisering av det slektskapet som vi anser musikk for å være. Dette er vårt bidrag til en fiktiv musikkhistorisk debatt. Hvis du liker den, er du på sett og vis enige med oss og vice versa. I og med at vi er noen ordentlig akademiserte musikknerder har vi allerede bortimot hundre arbeidstitler på plata. Du får nok bare vente å se.

Hva slags plater finner vi i platebagene deres? Hva slags musikksjangre bruker dere til å skape ny musikk?

Øystein: Oj! Jeg finner det kreativt hemmende å skulle utelukke sjangre. Ekskluderte sjangre vil i så fall bli for innlysende å ramse opp (Topp 40, hardhouse, trance).

Truls: Dypt inne i oss et sted ligger det nok et slags rammeverk som gjør at vi velger bort en del musikk. Når det er sagt må det legges til at vi ikke føler noen form lojalitet over for en spesiell sjanger. Men vi elsker funky beats. Jeg tror jeg kunne giftet meg med funky beats.

Hva forbinder deremed begrepet turntablism? Ser dere på dere selv som turntablister?

Øystein: I bunn og grunn ett veldig vidt begrep. Det er jo per dags dato ett bruksbegrep for innovativt platespillerarbeid. Begrepet er ment for å skille de som utelukkende spiller plater fra de som "lager musikk" med plater. Men egentlig er vi jo alle (dj’er) turntablister, da nye ting kan oppstå mellom to skiver. Jeg foretrekker å se på oss selv som dirigenter eller regissører. Det finnes en del ekvivalenter mellom å produsere musikk og å jobbe med platespillere, uansett hvor mange du benytter deg av.

Truls: Strukturelt sett innehar turntablism det samme som alle andre ismer. Man følger et visst sett med tanker og dropper resten. Begrepet er ment å skille mellom de som bare spiller plater og som spiller med plater. Det er ikke noen vesensforskjell mellom å bruke platespillere som instrument, kontra hvilket som helst annet remedie som avgir lyd. Vi bruker nok litt for mye av det originale materialet i platerillene til å marsjere under turntablistenes fane. Men vi instrumentaliserer nok en del vi og.

Hva er hovedutfordringen i å skape en plate uten vokalister, men bare med hjelp av platespillere?

Øystein: Å arrangere det på en måte slik at lytteren engasjerer seg og følger deg dit du vil hen. Miksplater skal være en reise.

Truls: Det er å skape noe selv i det hele tatt. Jeg ynder ofte å sammenligne det vi gjør med kokkekunst. Selv om gulrøtter er gode å knaske på og at kukjøtt kan være av ypperste kvalitet er det en grunn til at man ikke deljer ei ku og noen gulrøtter på bordet til sine gjester. Man trenger for eksempel poteter og noe saus og helst litt vin også. Vinen skal til og med tempereres og optimalt sett skal ting serveres etter et bestemt mønster. I analogi til dette må vi nok anses for å være noen ganske eksperimentelle garnitører og det er her hovedutfordringen ligger. Vi bruker så mange forskjellige råvarer at det skal streng balansering til for å lykkes. Vokale innslag blir det forresten mange av i og med at mange av låtene vi bruker inneholder sang. Det er for øvrig her anologien slår sprekker all den tid det ville vært ukurant med snakkende biffer i syngende saus.

Regner dere dere som en del av hip hop-kulturen?

Øystein: Ja, vi representerer ett aspekt av hip hop-kulturen. Men innenfra og ut tror jeg neppe at vi kan regnes som "ekte hoder", siden vi er veldig inkluderende rent sjangermessig. Hip hop-miljøet kan til tider være så opptatt av å være "real" at det biter seg selv i ræva. Men hip hop har så forbannet mye SJEL. Jeg tror nok at jeg aldri vil slutte å høre på hip hop.

Truls: Ja på en måte. Gjør du ? Vi er vel uekte sønner av alle sjangre. Men det vi gjør med platene er det hip hop-kulturen som har elsket frem. Men helt ærlig så må vi i bestefall anses som ”hired guns”.

På turné
Sondre Lerche og Floora starter sin norgesturné i regi av Rikskonserten på Hulen i Bergen 25. september. Etter det ser turneen slik ut:
26/9 Meieriet, Sogndal
27/9 Kroa, Volda
28/9 Tapperiet, Molde
29/9 Brannvakta, Hamar
2/10 John DEE, Oslo
3/10 Union Scene, Drammen
4/10 Luftslottet, Grimstad
5/10 Vaskeriet, Kristiansand
6/10 Folken, Stavanger
10/10 Blæst, Trondheim
11/10 Studentersamfunnet, Bodø
12/10 Driv, Tromsø
13/10 Samfunnet, Alta

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no