Kampen om de aller minste

Samleplateserier som "Hits For Kids" og "Absolute Kids" og artister som Toy-Box, Lollipops, Splash, Cape og Spin-Up retter skytset inn mot barn i femårsalderen. Situasjonen tvinger de tradisjonelle barneplateselskapene til å sikte mot de enda yngre skriver Farojournalen i siste nummer.

Amir Falaki (til venstre) og Anila Mirza i Toy-Box møter fansen - her barn fra Ullevål sykehus' personalbarnehager (foto: Øyvind Holen)

- Husker dere hva gruppa heter? spør Ingunn Brønstad barna ved personalbarnehagene ved Ullevål sykehus.
- Neei, lyder de nølende svarene.
- Men de er popstjerner. Fra Danmark. Her er Toy-Box!

Det er fredag, klokka er 1330 og Edel Records har fått tillatelse til å arrangere en minikonsert med Toy-Box i en idrettshall på Ullevål sykehus. Publikum er i hovedsak tre- til femåringer fra personalbarnehagene.

Etter konserten får barna hver sin "Superstar"-single. Plateselskapenes kamp om publikum starter stadig tidligere.
- Det startet egentlig med Smurfene. Vi så at deres coverversjoner av kjente låter slo svært godt an hos barn, så da tenkte vi at det må være mulig å selge originalene også. Også Spice Girls og Aqua hadde stor appell hos de yngste for noen år siden, forteller Kjell Petter Askersrud, leder av Universal Musics UM3-avdeling - som blant annet setter sammen "Hits For Kids"-samleplatene.

I oktober slippes den sjette plata i serien, med artister som Cape, Spin-Up, Daddy DJ, A-Teens og A1. Og de selger: Nummer fire gikk unna i 85.000 eksemplarer i julesalget i fjor, mens oppfølgeren så langt har solgt 46.000. Hovedmålgruppa er 4-10 år gamle, men Askersrud forteller at platene har bredere nedslagsfelt enn som så.

- Tanken bak er å gi ut enkel popmusikk som det er lett å danse til, og som det også går an å synge med på selv om du ikke kan engelsk. Men det som har forundra oss, er at platene har slått an hos ungdom og voksne også - da kanskje spesielt småbarnsforeldre som sjelden går ut. De har ofte med seg "Hits For Kids" på julebordet.

Askersrud peker videre på at fenomenet ikke er nytt, grupper som The Monkees og ABBA hadde stor nedslagskraft blant barn. Det som er nytt er at innpakning og markedsføring er blitt mer aggressiv, noe en merker i leketøysbransjen.
- Vi selger like mange plater som tidligere, men markedet har dreid mer i retning popmusikk. Klassikere som "Barnas viser" og musikk av Thorbjørn Egner selger fortsatt, men det er blitt langt vanskeligere for nye barneplater i det tradisjonelle sjiktet, forteller Tove Lund i grossistfirmaet Montax.

Selskapet omsetter årlig musikk for rundt 8,5 millioner kroner til landets leketøysbutikker, og har klart merket at popmusikk er på vei inn i leketøysbutikkene.

- De seks- og sjuåringene jeg kjenner er ikke interessert i Thorbjørn Egner, de vil ha Splash og Lollipops. Vi selger bra av disse og "Hits For Kids", mens "Absolute Kids" av en eller annen grunn ikke har gått like bra. Mitt inntrykk er at ungene i dag begynner å få et bevisst forhold til musikk i langt yngre alder enn tidligere.

Egmont og Grappa samarbeider i barneplatemarkedet, og satser på populære figurer som Kaptein Sabeltann og Gråtass, samt plater med tradisjonelle barnesanger. I november kommer en ny barneplate med Wenche Myhre, men Egmont merker klart konkurransen fra popbransjen.
- Vi merker at målgruppen vår er gått ned i alder. Mens vi tidligere satset mot barn opp til sju år, er målgruppen vår i dag null til fire år, forklarer Annette Rønning Arnesen, produktsjef for barnemusikk i Egmont Serieforlaget.
Egmont står med andre ord med ryggen mot veggen, for lengre ned i målgruppe går det ikke an å komme. Og når popbransjen nå retter inn skytset mot treåringer, står den tradisjonelle barnemusikken foran store utfordringer.
- Vi har vært inne på å satse mer på popmusikk for barna, blant annet ser vi jo at det er blitt populært med gamle sanger i ny popinnpakning - framført av barnegrupper som Splash og Lollipops. Men vi har valgt å holde fokus på det vi kan.

Edel Records har derimot stor tro på at popmusikk er den nye barnemusikken. I år startet selskapet etiketten Edel Kids, der danske Toy-Box og norske Lollipops er førsteprioritet.
- Dette er et marked med stort potensiale, og vi satser på å utvikle egne prosjekter rettet mot barn i alderen tre til 14 år. Der "Hits For Kids" samler generelle poplåter med appell til barn, satser vi på musikk som er rettet direkte mot barna. Lollipops synger kjente barnesanger - med tekster barna kan, men med musikk som gjør det hele litt mer spennende. Det er en uslåelig kombinasjon, mener Tone Christin Berg, product manager i Edel Kids.

Lollipops har solgt 15.000 av debutalbumet, og følger opp med juleplate i november. Edel Kids' andre storsatsing, danske Toy-Box, solgte 27.000 av debutalbumet og følger opp med "Toy Ride" førstkommende mandag. Ellers har Edel Mummi og Pokémon i stallen, og lanserer det amerikanske boybandet Dream Street på tampen av året.
- Platene blir jo kjøpt av barnas foreldre, og da er det viktig å være der foreldrene er. Derfor satser vi på å selge platene våre i kiosker, dagligvarebutikker, leketøysbutikker og på bensinstasjoner, i tillegg til platebutikkene.

- Har dere ingen betenkeligheter med å selge plater til barn helt ned til tre år?
- En skal være sitt ansvar veldig bevisst. Vi mener vi har veldig gode produkter som barna fortjener å få høre om, men samtidig vil vi ikke overøse barna med reklame. Vi ser på dette som barneunderholdning på linje med barneprogrammer på tv, og en skal ikke glemme at barn er veldig glade i musikk, avslutter Berg.
- Det er ikke fire- og femåringer som kjøper våre plater, det er det foreldrene som gjør. Foreldrene har ansvaret, og jeg mener "Hits For Kids" ikke er kontroversielt. Da er det mer bekymringsfullt at sjuåringer har egne mobiltelefoner, mener Askersrud i Universal.

Askersrud og resten av musikkbransjen er skjønt enig om at barnas musikksmak har endret seg som en følge av samfunnsutviklingen.
- Ungene i dag blir fortere voksne enn før, og vokser opp med MTV døgnet rundt og popmusikk i alle kanaler, mens underholdningsstoffet blir stadig viktigere i media. Slik sett er "Hits For Kids" definitivt et produkt av samtida, mener Kjell Petter Askersrud i Universal.
Hos Egmont ser en også at barna blir fortere voksne i dag.
- Artister som Britney Spears henvender seg til et svært ungt publikum, og blir nesten for en barneartist å regne. Barn i dag eksponeres for langt mer påvirkning fra tv, reklame og video enn før, mener Annette Rønning Arnesen.
- Barna er utsatt for en helt annen medieeksponering enn tidligere. De vet mye mer og ser mye mer, men så lenge det fødes barn tror jeg også det finnes et marked for de tradisjonelle barneplatene. Det vi ser er rett og slett at totalmarkedet for barneplater vokser, tror Tone Christin Berg i Edel Kids.

Artikkelen har tidligere stått på trykk i Faro Journalen

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no