Uviss framtid for Hitcompany

Framtiden for Hitcompany er uviss etter at det havnet i økonomisk uføre som følge av årets Hitawards. Nå prøver selskapet å finne løsninger for å unngå konkurs. Både Hitawards og Hit40-lista kan rammes.

Hitcompany-logo

En fasit på 2800 usolgte billetter til Hitawards-showet i Oslo Spektrum 15. september har ført til likviditets- og betalingsproblemer for arrangøren Hitcompany. Når en billett koster 430 kroner, fører bare dette til et inntektstap på 1,2 millioner kroner. Når den vanskelige situasjonen etter terrorangrepene mot USA førte til ekstra utgifter, er det klart at Hitcompany er i trøbbel. I verste fall kan det gå mot konkurs.

- Vi har ennå ikke fått klargjort de endelige resultatene for Hitawards, men det er klart at det blir et stort underskudd. Vi var ikke avhengig av å selge alle billettene, men vi hadde belaget oss på å selge ut det meste. Nå blir utfordringen å forhandle med kreditorene våre, og sondere mulige finansieringsløsninger, forklarer Nikolai Fasting, daglig leder i Hitcompany.

Fasting føler at årets Hitawards ble rammet av maksimal uflaks. I sommer gikk han høyt ut i Faro Journalen, og fortalte at prisen i år skulle "fokusere sterkere på artister som har en appell i det vi nå ser på som vår viktigste målgruppe; ungdom i alderen 17-20 år - med en liten overvekt av jenter". I tillegg skulle salgstall tas med i beregningen av prisen.

IFPI satte en stopper for bruk av salgstallene, og omstendighetene gjorde det svært vanskelig å få booke inn de riktige artistene. Årets prisutdeling kolliderte nemlig med en stor MTV-fest i Italia og flere lignende arrangementer flere steder i Europa. Dermed tapte Hitawards kampen om mange av de heiteste artistene.

- Problemet var at vi satt og håpet på flere muligheter i lang tid, og når artistene takket nei i siste liten, fikk vi desto mindre tid på å finne erstatninger.

Bedre ble det ikke av at hovedattraksjonen Geri Halliwell trakk seg på sviktende grunnlag. Og terrorhandlingene i USA førte til at Hitawards måtte strupe sin egen markedsføringskampanje, som var sterkt preget av bybildet i Manhattan, Savoy, Ronan Keating og boybandet Blue ble forhindret fra å stille som følge av terroren, og Fasting fikk også kritikk for å gjennomføre showet like etter terroraksjonen.

- Alle jeg har snakket med i ettertid mener det ble et fint show - forholdene tatt i betraktning. Derfor ble jeg ekstra overrasket over den harde kritikken som kom fra plateselskapene i media i ettertid.

For både toppsjefene i EMI, Virgin og Universal uttalte seg kritisk til Hitawards i etterkant. "Overfladisk og uvesentlig", mente Universals direktør Petter Singsaas, mens Nils Heldal i EMI sa "Hitawards må ha baller, tro på det de driver med, og fleske til". Også Virgins Per Eirik Johansen var kritisk.

- Jeg synes det var veldig lite forståelse overfor alle de vanskene vi faktisk fikk, og jeg hadde ventet meg mer taktfullhet - omstendighetene tatt i betraktning. Det endte som en offentlig skittentøyvask, men hvis platebransjen er interessert i Hitawards bør slik kritikk fremmes på et annet vis. Mye av kritikken virket både korttenkt og utidig, mener Fasting.

Hitcompany og TV 2 har ikke avgjort om det blir noe Hitawards neste år, men informasjonsansvarlig Bjarne Laastad sier TV 2 er positiv til showet. Så da blir det et spørsmål om finanser.

Økonomien i Hitcompany kan også få følger for selskapets produksjon av Hit40-lista, samt spill- og videolistene selskapet produserer.

- Hitcompany står i fare for å forsvinne, og i så fall vil vi naturligvis heller ikke kunne produsere listene lenger. Men sunne konsepter vil overleve, det er ikke slikt at alt forsvinner i et mørkt hull. Men alt dette blir spekulasjoner; saksgangen framover er slik: Først må vi finne ut om selskapet klarer seg. Klarer vi det, får vi se på veien framover for Hitawards og våre andre produkter og konsepter, avslutter Fasting.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no