Gregoriansk sjelereise

- Hvor mange dimensjoner er mennesket? Modus senter for middelaldermusikk presenterer forestillingen "Subject of Icons" som ser nærmere på dette i et møte mellom kunstformer på tvers av tidsepoker og sjangergrenser. Middelalderens mystikere, musikk og spiritualitet i pardans med urban samtid. I kveld blandes gregorianske toner, videokunst og dans for første gang i Paulus Kirke i Oslo. Tonen er satt for en reise inn i kroppens indre.

Subject of Icons

Forestillingen "Subject of Icons - or Sensitize the body from the inside" er et samarbeidsprosjekt mellom danser og koreograf Tone Gellein, gregoriansk sangekspert Siri Ognøy Johansen, Loutchia Nigohossian, pianist og komponist Wolfgang Plagge, perkusjonist Luis Landa, billed- og videokunstner Tone Myskja, sanger Sandrah Silvio, Norman Douglas, Hege Gabrielsen og Inger Johanne Byhring. "Subject of Icons" spenner fra gregoriansk sang til fri improvisasjon.

Rytmen i gregoriansk sang hviler utelukkende på ordet. Ordet er rett og slett rytmen, gjennom ulik klang og tonefall. Ved å repetere et gitt musikalsk tema gis musikken et meditativt preg, noe som henseter lytteren til en indre reise. Dansen er møtepunktet mellom musikkens innerste vesen og menneskets ulike sjelelige stemninger.

Videofilmen er formet som et triptykon. Det er visualiserte indre tanker i dialog med resten av elementene i forestillingen. Noen ganger i takt med musikken, andre ganger som kontrast og parallellt til bevegelser. Tekstene er skrevet og fremføres av Tone Gellein som en personlig dialog. Tekstene åpner for referanser til mystikere og deres liv. Dansen og bevegelsene er formet og inspirert av sakrale og rituelle danser verden over, og søker etter en åpning til den innerste bevegelsen av væren.

Video møter konsert møter performance møter dans i en søken etter menneskets sjelelige dimensjoner.

Musikken som brukes i forestillingen er en introit, hymne, motett, antiphon, psalmodi og sekvens."Ave Maris Stella" er en gregoriansk en-stemmig hymne brukt som grunnlag for nye flerstemmige satser ved Notre Dame skolen i Paris på 1200- tallet. Materiale fra manusskriptsamlingen "Missale Nidrosiense" fra 1519 er en samling som inneholder en lang rekke sanger fra 1100-og 1200-tallet fra Gudstjenestesammenheng i Norge, og utgjør et uerstattelig dokumentasjonsmateriale. Videre hentes materiale fra Liber Usualis. Fra Klosterbogen i København har gruppen hentet en vakker Maria-sang og to antiphoner fra en hittil ukjent spansk komponist og teolog på 1400 tallet, Juan de Segovia.

Tekster og poesi er hentet fra St Juan de la Cruz, mystiker og poet på 1500- tallet, Tereza Avilla, Hildegaard Von Bingen og Salvador Dali's bilde: San Juan de la Cruz.

Prosjektet er støttet av: Norsk Kulturråd, Fond for Lyd og Bilde, og Fond for Utøvende Kunstnere

Urpremiere i Paulus Kirke i Oslo (Birkelunden/Grünerløkka) Onsdag 21. november kl. 20.00. Spilles til og med lørdag 24. november kl. 20.00.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no