Karrieren til Hanah er truet

16 år gamle Hanah seilte opp som et potensielt stjerneskudd under MIDEM i fjor, da det ble gjort kjent at hun skulle skrive kontrakt med den internasjonale pop-mogulen Louis Pearlman. Pearlman samarbeidet på den tiden med selskapet EMG, som også ønsket å kjøpe opp Norsk Underholdningsindustri (NUI), som igjen deleide Hanahs første plateselskap DaWorks. Nå melder VG at Hanahs karriere kan stå i fare, etter at EMG forlanger 10 millioner kroner for å frigjøre den nå 17 år gamle artisten fra kontrakten. Samtidig ser det ut til at det går mot søksmål mot EMG fra Jørn Dalchow, grunnet det han ser som usaklig oppsigelse fra stillingen som daglig leder hos EMGs Norgesavdeling.

Hanah

Det er Espen E. Hansen i VG som i dag bringer til torgs den innfløkte og nokså triste historien. I følge VG forlanger EMG nå 10 millioner kroner for å løse Linn Christel Hanah Johnsen fra kontrakten, som omfatter innspilling og utgivelse av hele fem album. EMG-direktør Garry Helders hevder at hans selskap alt har hatt store utlegg på den unge artisten, og dessuten ikke vil gi fra seg de pengene som et eventuelt fremtidig internasjonalt gjennombrudd kan innebære. Nå ønsker han å gi ut debutalbumet "Myself" i Sverige og Danmark.

Helders sier overfor VG at EMG har brukt 2,5 millioner kroner på debutalbumet til Hanah, videoen til singlen og en kampanje på TV3 før nyttår. I tillegg skal Hanah ha mottatt rundt en halv million kroner som forskudd og til løpende utgifter, samt at det skal ha vært satt innen 600 000 kroner på sperret konto med tanke på såkalt frikjøp av rettighetene til debutalbumet "Myself". Artisten og apparatet rundt henne (deriblant Jørn Johnsen og manager Brian Lane) nekter nå å ha noe som helst med Helders å gjøre, noe som innebærer at den unge artisten for tiden nekter å promovere sitt eget album.

- Selv om Hanah ikke ønsker å promovere albumet så lenge vi er involvert, finnes det andre former for markedsføring - som TV og radio, sier Helders i dagens VG. - Vi kan ikke tvinge henne til å gå i studio, men vi slipper ikke en kontraktfestet artist som Hanah uten videre.

Helders mener at Jørn Johnsen, som var daglig leder i Norsk Underholdningsindustri og også er far til Hanah, blander "følelser og butikk" i denne saken.

- Hvis Jørn Johnsen ønsker å stoppe oss, må han gå rettens vei i hvert enkelt land. Det blir dyrt for ham.

Jørn Johnsen uttaler til Ballade i ettermiddag at en rekke av Helders' utspill overfor VG virker mildt sagt merkelige.

- Han hevder å brukt nærmere to og en halv million på albumet, når studioutgiftene beløp seg til rundt 4-500 000. Men Hanah var jo privat innkvartert hos Helders i London, så jeg vet selvsagt ikke hva han beregner seg i husleie, sier Johnsen sarkastisk.

NUI og EMG hadde i følge Johnsen en avtale om å forsøke å komme til enighet innen 30 dager. I dag foreligger striden om rettighetene til Hanah som voldgiftssak i Sverige, der EMG har sitt hovedkontor. Saken er enda ikke kommet opp, noe som i følge Johnsen stanser Helders & co. fra å gi ut "Myself" i nye territorier.

- Den delen av avtalen er krystallklar. Jeg har i det hele tatt aldri vært borte i noe lignende som dette, etter svært mange år i bransjen. Jeg kjenner ikke til et eneste norsk plateselskap som ville ha behandlet en fersk artist slik EMG nå gjør, med krav på rundt ti millioner kroner for ikke å blokkere hennes videre karriere.

Flere kjennere av bransjen hevder at EMG påskyndet utgivelsen av "Myself", for å berge noe av stumpene i en vanskelig likvid situasjon. I november 2001 forlangte manager Brian Lane (som også har artister som a-ha og Briskeby i sin stall) og Jørn Johnsen utgivelsen av debutalbumet stoppet i namsretten, med henvisning til at EMG ikke hadde oppfylt forpliktelsene i kontrakten. Det ble i følge VG dessuten argumentert med at debuten var uferdig - og at albumet ville drukne i flommen av utgivelser før jul. Det ble til sist et forlik om at EMG skule få utgi albumet i Norge, mot at utgivelsen foreløpig stoppes i alle andre land. Albumet har til nå solgt 15 000 eksemplarer her hjemme, noe som må ses på som svakt i forhold til at singelen "Hollywood Lies" alt hadde solgt imponerende 20 000.

- Tor Eriksen hos EMG sa det omtrent rett ut: Om ikke "Myself" kom ut, ville det bli kroken på døren for hele EMG, forteller Johnsen. Han får støtte av Jørn Dalchow i DaWorks, som også har sine høner å plukke med det svenskeide selskapet.

- Min personlige oppfatning av situasjonen er at Hanahs album ble rushet ut fem-seks uker før jul, med det neste mål for øye å få tak i raske penger. Jeg vet ikke hvem som til syvende og ist tok den avgjørelsen, men det er synd for Hanah, som bare er i startgropen av sin karriere, og nå ble stående med et produkt som nok med fordel kunne ha blitt utviklet langt mer. Jeg synes ikke det henger særlig godt på grep med Helders uttalelser til Ballade om at Hanah ikke skulle bli skadelidende pga. konflikten som oppsto mellom EMG og NUI.

Ballade intervjuet Helders i september i fjor, da han blant annet sa dette om den havarerte fusjonen:

- Jeg tror vi (dvs. DaWorks og EMG) er nødt til å samarbeide, særlig fordi vi har felles interesser i bl.a. Hanah... Dette skal vi klare å ordne opp i. Det ville være fullstendig meningsløst om en seksten år gammel jente skulle bli skadelidende på grunn av dette. I første omgang blir dette en sak mellom plateselskapene og foreldrene hennes. Etter mitt syn bør ikke disse hendelsene setter en stopper for noe som helst.

Samtidig som Hanah & co. mener det er det er grunnlag for å bryte plate- og forlagskontrakten som er inngått med EMG, og denne saken altså skal opp for voldgiftsdomstolen i Sverige, kan det også bli flere turer til rettslokalet for European Multimedia Group AB.

- Jeg har tatt ut søksmål mot EMG Records i Norge på grunn av usaklig oppsigelse, forteller Dalchow, som for tiden jobber som bransjekonsulent her hjemme, samtidig som han er med på å drive DaWorks videre. - Da fusjonen mellom NUI og EMG strandet, fikk jeg beskjed om å komme meg ut på dagen. Denne arbeidskonflikten vil antagelig gå for Oslo byrett i løpet av vårparten.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no