Prestisjetung pris til kordirigent

Ragnar Rasmussen gav i følge Korbladet skeptikerene i det norske kormiljøet en real nesetyver da han sent i fjor stakk av med en av Europas gjeveste hederspriser for kordirigenter. "Prima edizone del concorso internazionale per direttori di coro Mariele Ventre" (puh!) i Bologna i Italia fikk nemlig en norsk vinner.

Ragnar Rasmussen

I konkurranse med seksti andre kordirigenter fra store deler av verden stakk korstipendiaten fra Musikkkonservatoriet ved Høyskolen i Tromsø av med sølvpokalen (ekvivalent med en norsk gullpokal) etter å ha innstudert tyve korsanger med et øvingskor i Bologna.

- Jeg lyttet aktivt etter ting i korets fremføring, som jeg kunne bygge min tolkning på. De fikk skryt, de følte at de fikk vist hva de var gode for, og vi fikk et godt klima for å samarbeide,” forklarer dirigenten
Nrk.no når de vil vite hvordan han lyktes med å nå helt til topps i denne tøffe konkurransen.

Mariele Ventre-stiftelsen som står bak konkurransen ønsker å bli den viktigste dirigentkonkurransen i verden gjennom konkurransen for utøvere under 40 år som Vardøgutten vant.

Konkurransen foregikk i tre trinn før en jury med korlederen fra La Scala-operaen i Milano kom frem til vinneren. Først måtte man sende inn omfattende søknader med prepertoireliste, Cd, video og attester. Så ble tolv av disse invitert ned til Italia for innstudering av 20 verk fra tre stilepoker med det lokale koret i Bologna. I siste fase fikk man tyve minutter til å øve med koret før fremføring. Etter nok en slik runddans med de fire finalistene fikk konkurransen sin første Grand Maestro.

Kritikerne var i følge Korbladet mange da Rasmussen tok i mot landets første korstipendiat knyttet til Høgskolen i Tromsø, avdeling for kunstfag - Musikkkonservatoriet.

Folk så ikke her videre utviklingsmuligheter for dirigenten med bakgrunn fra Toneheim folkehøgskole, Hamar, og med flere kor i Østlandslandsområdet. I Tromsø har han ansvaret for byens musikkonservatoriums kor og orkester. Vokal Nord, Tromsø operakor, Universitet og Høyskolens kammerkor MIMAS i Tromsø, Trønderkor i Trondheim, og Kammerkoret SAGA i Oslo nyter også gått av dirigentens evne til å lytte mye og snakke lite. Gjestedirigentopptredener andre steder og i samarbeid med andre kor krydrer tilværelsen for høyskolelektoren.

- Jeg merker allerede flere henvendelser fra fra utlandet, og jeg har vel bevist at du ikke må arbeide i Oslo-området for å utvikle deg som korleder. Tromsø og Barentsregionen er et storslått korlandskap med store ressurser. Det finnes knapt det verk vi ikke kan fremføre her når vi slår våre ressurser sammen, forteller 35-åringen til Korbladet nr. 6, 2001.

Et annet mer uortodoks eksempel på korsuksess i nord må være Berlevåg Mannsangforening som nå ikke bare har rullet over verdens kinolerreter og turnert Norge fra kyst til kyst, men også opptrer på Nord-Europas viktigste og største musikkfestival i sommer; den prestisjetunge Roskilde festivalen.

Nå skal det bli enda bedre. Rasmussen er leder for den norskeavdelingen av Korsentrum Barentsregionen. Dette er et enestående samarbeid mellom fire land for å gjøre Barentsregionen til et kraftsentrum for kormusikk. Høgskolen i Tromsø, Universitetet i Piteå, Universitetet i Oulu og likeens Universitetet i Petrosavodsk er lederene i dette prosjektet. I tilegg har man en rekke satelittorganisasjoner og -deltakere en rekke steder i regionen. I Norge i Vadsø og Mo I Rana - og med det spredning til alle de tre nordligste fylkene. Organisasjonen vil gi korene tilbud om festivaler, kurs og rimelige konsertpakker med gjestedirigentere,orkester og solister. EU og Barentssekretariatet bidrar med finansiell støtte.

Rasmussen er også involvert i et annet initiativ ved Høgskolen. Pål-Are Bakksjø er den første student ved konservatoriets fireårige musikkstudier til å ha korledelse som hovedinstrument. Målet er å ha et fast til bud for et par studenter per år i å studere korledelse.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no