Asheim, Nils Henrik

Nils Henrik Asheim

Nils Henrik Asheim, født i Oslo i 1960, gjorde seg tidlig bemerket som komponist. Som 15-åring var han representert med sin blåseoktett "Octopus" ved Ung Nordisk Musikkfest i Helsinki, 1975. Da hadde han allerede rukket å studere komposisjon med Olav Anton Thommessen i tre år. 18 år gammel vant han 2. pris for gruppen under 35 år ved Den Europeiske Kringkastingsunions Rostrum i Paris for verket "Ensemblemusikk for 5". Året etter begynte han sine studier i kirkemusikk ved Norges Musikkhøgskole. Han studerte orgel med prof. Harald Herresthal og klaver med Geir Henning Braaten og er aktiv som utøver på disse instrumentene.

I årene 1982-84 var Asheim komposisjons-stipendiat ved Rogaland Musikkonservatorium. Etter det tilbrakte han, som nederlandsk statsstipendiat, et studieår ved Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam hvor han studerte komposisjon med Ton de Leeuw og elektroakustisk komposisjon ved konservatoriets studio. I 1987 avla han diplom i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole.

Asheim har to ganger mottatt Norsk Komponistforenings pris "Årets verk"; i 1982 for "Vindu" og i 1986 for "Vannspeil". Han mottok Edvard-prisen for "Chase" i 2002. Verklisten omfatter for en stor del kammer-, kirke- og orkestermusikk. Sentralt står større verker som "Speil" for orkester og "Turba" for orkester, kor, solister og elektroniske stemmer (nominert til Nordisk Råds Musikkpris). Asheim har ved noen anledninger levert musikk til offisielle seremonier, som fanfaren til de Olympiske Vinterleker på Lillehammer 1994 og inngangsmusikken til det norske kronprinsparets vielse 2001. Han har dessuten skrevet musikkteater-verk og pedagogisk anlagt musikk. Elektroakustiske virkemidler inngår i flere av hans komposisjoner, bl.a. i installasjonen "Axis" hvor musikken styres av infra-røde sensorer via en datamaskin. Interessen for å arbeide med lyd i et arkitektonisk rom viser seg gjennom kirkeoperaen "Martin Luther Kings Himmelferd" og utendørs-verkene "Blowout" og "Strandhogg" for Stavanger Havn.

Asheims musikalske stil er preget av en modernistisk grunnholdning. Musikken har samtidig en klar, hørbar struktur, og ofte en "fysisk" direkthet. Dette er tydelig i et tidlig verk som strykekvartetten "Genesis" (1982) hvor korte, enkle motiver er brukt som hjørnesteiner i det musikalske forløp. Fra 1984 ble Asheim opptatt av å abstrahere materialet og stille f.eks. ulike hastigheter og retningeropp mot hverandre på en mer kompleks måte. Dette finner maneksempler på i trilogien "Som ringer i vann", "Vannspeil" og "Speil".

I de nyeste verkene fra 2000 og senere kan det merkes et skifte i Asheims komposisjonsmetode, bort fra en lineær utviklingstenkning. Han arbeider nå med komposisjoner bygd opp av ulike "rom", som han går inn og ut av. Det grunnleggende materialet er gitt i begynnelsen av stykket, og resten av forløpet går ut på å belyse dette fra ulike sider. Å lytte til et verk blir mer som en fordypning i flere muligheter enn som en prosess gjennom nye stadier. Med dette håper han å kunne kombinere stram, arkitektonisk struktur med den spontane frodigheten fra improvisert musikk. Dette er allerde merkbart i "Turba". Enda tydeligere kommer dette fram i kammerverkene "Glasshus", "Chase", "Scream Soft" og "Nicht". Her er skrivemåten også inspirert av Asheims erfaringer med improvisasjon; det merkes ved at utøverne til tider utfordres til å tøye et notert materiale mot et musikalsk "grenseland". Dessuten merkes det gjennom interessen for parallelle, usynkroniserte lag, hvor møtepunkter mellom lagene er "innkalkulert" men ikke kontrollert.

Asheim driver en utstrakt virksomhet som improvisatør på orgel, både som solist og sammen med andre musikere. Et årelangt, fruktbart samarbeid med sangeren Anne-Lise Berntsen har resultert i to CD'er "Engleskyts" og "Kom Regn", innspilt på sjeldne barokk-instrumenter i Syd-Tyskland. "16 pieces for Organ" er en solo-improvisasjonsplate fra orgelet i Oslo Domkirke, et instrument for hvilket Asheim også skrev og framførte et helaftens innvielsesverk, "Salmenes Bok" (1998) for kor og to orgler.

I årene 1989-91 var Nils Henrik Asheim formann i Norsk Komponistforening. Han har to ganger innehatt Statens 3-årige arbeidsstipend. Han har siden 1991 bodd i Stavanger, hvor han i en periode var musikkanmelder i Stavanger Aftenblad og lærer ved Rogaland Musikkonservatorium. Han har hatt et utstrakt engasjement for Stavanger Symfoniorkester, som leder av programkomiteen og som prosjektleder for Nordisk Komponistverksted og for andre av orkesterets samtidsmusikk-tiltak. Han er styreleder og primus motor for det nye kulturhuset Tou Scene, som er under oppbygning i gamle bryggerilokaler, og som er blitt et samlingssted for det unge kunstmiljøet i Stavanger.


MIC 2003
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no