Berg, Olav

Olav Berg

"Lytteren skal bare lytte med et åpent sinn og la seg bli ledet av sin fantasi. Bare på den måten vil han unngå passivitet og bli en medskaper." Slik lyder Olav Bergs musikalske trosbekjennelse. Og han må sier å ha lykkes i sin kommunikasjon med publikum. Som representant for en mer moderat retning innen samtidsmusikken har han oppnådd stor respekt.

Han ble født i Kvelde 25/9 1949. Han har studert musikkteori og komposisjon med Antonio Bibalo i Norge og Lennox Berkeley i London. I årene 1973-78 var han trompetist i Marinemusikken i Horten. Bortsett fra ett år hvor han underviste i musikkteori ved Stavanger Musikkonservatorium har han siden vært komponist på full tid.

Orkesterverket Poseidon (1982) er kanskje komponistens hyppigst fremførte verk. Det ble urfremført av Oslo Filharmoniske Orkester i 1983 og representerte året etter Norge ved det internasjonale Rostrum for komponister i Paris. Verket viser komponistens sikre sans for orkestrering, hvor linjer, klangfarge og rytme går sammen i en rik klangvev med stor strukturell enhet.

Klarinettkonsert (1986) består av tre deler. Først en langsom del, der solisten får spillerom til sine virtuose kadenser, stadig avbrutt av orkesteret helt til han blir trukket inn i den hurtige midtdelen, hvor hans ivrige livfullhet blir oppmuntret av de spenstige aksentene i orkesteret. En lang solokadens tvinger så det hele til ro igjen og verket ender i en atmosfære av nesten transcendentalt alvor.

Four Poems (1993) representerer en interessant endring i Bergs skrivestil. Den neoromantiske, ekspresjonistiske stil han benyttet på 80-tallet blir her erstattet av et konsentrert uttrykk, der satsene er "skåret til beinet". Istedenfor å bruke romanens fortellerteknikk utforsker han den intensitet poesiens knapphet kan gi: Fokus flyttes fra fortelling til stemning. Oversatt til komposisjon betyr det at musikken blir mer opptatt av det klanglige enn av melodi og tema.

Med sin bakgrunn som blåser har musikk for blåsere en spesiell plass på Olav Bergs verkliste. Han har skrevet to trompetkonserter, en fagottkonsert , en klarinettkonsert samt solo- og kammermusikk for ulike blåsebesetninger. Hans kunnskaper om blåseinstrumenter i kombinasjon med hans lyriske og virtuose uttrykk har ført til en rekke bestillinger fra Norges fremste blåsere. For fagottisten Dag Jensen har kan skrevet solostykket Vertigo (1992) og Sonatine for fagott og piano (1995), Klarinettkonsert og Fantasia breve for klarinett og piano (1983) til Håkon Vestly, mens klarinettkvintetten (1999) er skrevet for Terje Nymark.

NMI 2002
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no