Bibalo, Antonio

Antonio Bibalo

Antonio Bibalo ble født i Trieste i Italia 1922. Han ble utdannet pianist i fødebyen og tok diplomeksamen ved konservatoriet der i 1946. I 1953 kom han til London, hvor han fortsatte sine musikkstudier, med hovedvekt på komposisjon. Avgjørende betydning for hans musikalske utvikling fikk Elisabeth Lutyens, en pioner for tolvtonemusikken i England og en fremragende pedagog. Etter studiene med Lutyens har Bibalo komponert i en fri tolvtone-stil. Sommeren 1956 kom Bibalo på ferie til Larvik. Der slo han seg ned, og ble boende. Han ble norsk statsborger i 1967.

Bibalo har en stor og allsidig produksjon. Han har en utviklet sans for dramatisk musikk, og en viktig del av hans verker er skrevet for scenen; operaer og balletter. Sitt internasjonale gjennombrudd fikk han med operaen "The smile at the foot of the ladder"(1958/62), etter Henry Millers roman. Uroppførelsen i Hamburg i 1965 ble en suksess. Enda større suksess ble operaen "Frøken Julie" (1975), etter Strindbergs drama. For Kieleroperaen skrev Bibalo operaen "Gjengangere"(1981) etter Ibsens skuespill. Hans siste opera, "Macbeth", ble urfremført ved Den Norske Opera under ISCM Verdensmusikkdagene i Oslo, september 1990.

Bibalos øvrige produksjon er for en stor del ren instrumentalmusikk. Vi kan nevne to klaverkonserter og to symfonier. For hans eget instrument, klaveret, finnes flere sonater og en suite. Av kammermusikk bl.a. "Autunnale"(1968), "The Savage"(1982/83), 2 blåsekvintetter og en strykekvartett.

Bibalos betydning for vårt lands musikkliv er stor, først og fremst fordi han tilførte det norske repertoar betydelige scenemusikalsker verker, men også fordi han representerte en universell men dypt personlig stil ubundet av stilistiske moteretninger. For denne innsatsen ble han i 1991 slått til Ridder av St. Olav 1 klasse. Han mottok Lindemanprisen i 1992.

Antonio Bibalo gikk bort 20. juni 2008.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no