Zoom 02 mot utlandet

Suferosa, The Jessica Fletchers og The Camaros zoomer nå ut av Norge i og med sin felleskonsert på So What i Oslo i kveld. Les vårt intervju med Mariann Thomassen fra Surferosa og Thomas Innstø fra The Jessica Fletchers. - Det blir fult kjør med øs, energi og flott utstråling fra alle bandene, lover Thomassen, som også røper at bandet igjen vil eksperimentere i klesveien.

Surferosa

Den årlige nasjonale rockemønstringen for pop og rock gav i år Perfect Pop-labelens største fremtidshåp The Jessica Fletchers, hardtrockende The Camaros og smått hysteriske Surferosa muligheten til å vise seg frem for norske konsertpublikummere over det ganske land. Kveldens konsert på Oslo-klubben So What markerer avslutningen.

- Du får se tre utrolig bra band. Det blir fult kjør med øs, energi og flott utstråling fra alle bandene. Vi har blitt veldig flinke siden sist, og publikum er garantert en bra kveld, lokker Surferosa vokalist Mariann Thomassen selvsikkert. Akkurat hvilke planer hun og de andre bandene har for aftenens seanse i den mørke kjelleren i Grensen. vil hun ikke riktig røpe her og nå.

- Dere får vente å se. For vår del vil dere få se at vi har nye klær. I tilleg har vi fått sove ut etter helgas strabaser i hamar og er mer hyperaktive enn noen gang. Dere vil få se nye "moves" og oppdage at låtene sitter tight som søren, og få høre et skikkelig energisk band. Kort sagt dere blir fornøyde, legger hun til.

Etter nærmere en måned i turnebuss i landets daler og langs kyststripe og hva det nå måtte være, ebber årets Zoom-turne ut. Bandene har rukket å selge skiver og t-skjorter en masse, høstet bra kritikker fra mediene de fleste stedene de har spilt og skaffet seg en rekke nye tilhørere. Suferosa ble sogar pekt ut som årets Zoom-vinnere både i forkant og i etterkant av NRK Petres påtroppende musikksjef og Dagbladets avtroppende musikkjournalist Håkon Moslet. En suksess skulle med andre ord være i boks. Nå venter bare en London-jobb og bransjeseminaret Popkomm.

- Det har gått veldig bra hele veien med stort sett bra oppmøte på alle konsertene og bra stemning i bandene, forteller Mariann Thomassen, som også er synthgitarist i Suferosa. Bandet som altså har fått aller mest oppmerksomhet av alle årets zoomere, tross at de er det eneste usignerte bandet.

Hun beretter om ekstremt bra stemning mellom bandene på årets Zoom-turne.

- Vi har hatt det utrolig gøy sammen. Når noen har følt seg litt nede, så har resten backet opp og fått dem på godt humør igjen.

For hennes eget band har turneringen innebåret en ny giv og en musikalsk utvikling.

- Vi har blitt mye mer samspilte enn tidligere og låter atskillig tightere enn før. Vi har blitt mye mer rutinerte og profesjonelle på lydsjekk. Tidligere brukte vi veldig lang tid på dette

På det sosiale platnet har bandet også kommet nærmere hverandre.

- Dette har gjort at vi nå kjenner hverandre veldig godt. Vi har bodd trangt, men jeg synes vi har tilpasset oss hverandre bra. På forhånd tenkte jeg "Herregud, dette kommer til å bety masse krangling og styr", men vi har faktisk ikke kranglet noe. Du kan gjerne si at vi har lært oss å bli voksnere i måten å kommunisere med hverandre, og ikke å erge oss over små ting, men i stedet konsentrere oss om det viktigste; å gjøre en bra konsert og å ha det gøy. Vi har lært å respektere hverandre på en helt annen måte enn før.

Ett problem for mange norske band er å skaffe seg tid og plass for musikken.

- Vi har også fått sjansen til å konsentrere oss om musikken for en periode. Til vanlig er vi nødt til å jobbe av økonomiske grunner og det gjør at alt blir mye mer stress. Nå har vi hatt muligheten til å bare tenke musikk en periode. Det har vært veldig bra for oss

- Når vi er ferdige med Zoom vil vi begynne å øve inn nye låter. Vi holder på å spiller inn debutalbumet vårt og er halvveis. Vi vil være ferdig til juli. I sommer vil vi spille festivaler. Vi har ikke platekontrakt foreløpig, men håper å kunne gi ut platen i slutten av september eller deromkring. Vi jakter også på et øvingslokale i Oslo. Nå øver vi i Fetsund, som er ca 40 minutter fra Oslo med bil på et stede hvor det ikke en gang er toalett. Det blir slitsomt og tar bort noe av energien og konsentrasjonen vår.

Allerede nå kan man høre bandet på Zooms promoterings-singel med låten "Disco Love" og på den selvutgitte Epèn "To Russia with Love" som har blitt solgt på bandets konserter. 500 eksemplarer er revet bort allerede. 300 i salg på bandets Zoomkonserter og realesen på Bollywood i Oslo, og 200 har blitt gitt til media og bransje.

Surferosa henter sin musikalske inspirasjon fra 1980-tallets topp 40 lister og blander synthpop med fullt gitartrøkk og popklisjeer. Bandet balanserer i et grenseland mellom kitsch og camp og utmerker seg spesielt gjennom Thomassens uttrykksfulle vokale manøvrering mellom skrik og sang.The Jessica Fletchers vokalist Thomas Innstø er også strålende fornøyd med Zoom som denne gangen har vært administrert av Norgesnettet.

- Det har godt veldig bra, egentlig helt supert. Hele opplegget har vært topp både når det gjelder praktsike ting og det sosiale mellom oss i bandene. Jeg har absolutt bare positivt å si om opplegget i år selvom publikumsoppmøtet har variert noe. Enkelte steder har det vært litt glissent med folk, men også det har stort sett vært veldig bra.

Hvordan utbytte har dere hatt av Zoom-turneen?

- The Jessica Fletchers har blitt et bedre live band av å delta på dette, og samtidig har vi fått fin "promo" for vår nye "Ep". Det har vi merket på nettsidenvår. Desto lengre vi har kommet ut i turneen jo større interesse har det vært for denne. Vi merker at rutiner sitter bedre i forbindelse med konserter, og da ikke bare teknisk ting, men også hva vi gjør før og etter konsert og rundt lydsjekk.

Jeg tror også denne liveerfaringen vi nå har skaffet oss vil få konsekvenser for livearrangementene av låtene våre. Vi har lært hva som fungerer og ikke live og vil tenke over erfaringer vi har gjort i arbeidet med nye låter.

Når vi kommer hjem skal vi nok ta og roe oss ned litt. Vi får også se til å komme oss i øvingslokalet og øve inn nye låter. Vi skal også spille inn et album , men det blir ikke før tidlig i høst, avslutter Innstø.

The Jessica Fletchers platedebuterte så tidlig som i 1997 med "I can Shoot You from here" i 1997, og har siden gitt ut Epèn "Sorry about the noise!" og deltatt på opptil flere samleskiver før de nå nylig slapp "Come On It`s Only Nine". Musikken henter inspirasjon fra såvel det britiske skranglepoporkesteret Television Personalities som 1960-tallets klassiske britiske popband The Kinks, The Beatles med flere og mer moderne power pop.

Zoom utgir seg ikke for å være noen konkurranse, men en mønstring av lokal rockekultur, men har like fullt skapt en vinnerkultur i norsk musikkliv på godt og vondt. Det gode er et pågangsmot og en innsatsvilje fra bandenes side, og en ny glød for norsk musikk hos bransjen. Det negative er medienes noe ensidige leting etter vinnere, tydeligst markert gjennom pressedekningen av årets Bylarmarrangement i Kristiansand hvor det var en heseblesende daglig jakt etter kveldens vinner; særlig fra boulevardavisene - i stedet for noen fokuserte blikk på spennende nye og etablerte navn i det norske musikkliv.

Mønstringen har sørget for at utestedet So What i Oslo og etterhvert også steder som Checkpoint Charlie i Stavanger, Hulen i Bergen, Blå Rock i Tromsø og Blæst i Trondheim har hatt god økonomi i å presentere utkjente lokale talenter, og på den måten kunnet bidra til å skape plass for nye talenter i norsk musikkliv. I samarbeid med Norgesnettet og med statlig støtte i bunnen har Zoom-prosjektet også sørget for at et utvalg av disse artistene har fått muligheten til en omfattende turne i Norge og England, og med det skaffet seg sårt tiltrengt liveerfaring, og motivasjon til å ta musikken sin videre. Noen av bandene har også fått platekontrakter, managementavtaler og en fanbase som følge av Zoom-turneringen.

I år deltok en rekke kjente undergrunnsband i arrangementene.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no