Evensen, Bernt Kasberg

Bernt Kasberg Evensen

Bernt Kasberg Evensen ble født i Tønsberg i 1944. Han komponerte sitt opus 1, 6 Små stykker for klaver, i en alder av 18 år. Han er autodidakt som komponist, men studerte kort tid ved Musikkonservatoriet i Oslo og tok mellomfag i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo i 1966.

Evensen kan se tilbake på et omflakkende og broget yrkesliv. I 1968 oppholdt han seg i Mexico hvor han skrev Concertino giocoso for harpe og orkester, Sonate nr. 2 for klaver, La pintura perdida og Cinco miniaturas. Deretter tilbragte han to år som handelsreisende i elektrobransjen. Høsten 1970 reiste han til Skottland for å utdanne seg til helsepedagog og å arbeide ved "Camphill Rudolf Steiner Schools for children in need of special care". Her arbeidet han hovedsakelig som musikklærer, noe som avtegner seg i hans produksjon fra disse årene: Barnesanger, kanons osv. Han bygget også opp et skoleorkester som han komponerte for, og hans barneopera, The Lady of Shalott, hadde sin urpremiere på skolen. I 1973 gikk så reisen fra Aberdeen til Lüneburg i Tyskland hvor han i de fire påfølgende år var arbeidsterapeut ved Psykiatrische Klinik Häcklingen.

Årene 1981-85 tilbragte han i Vidaråsen Landsby ved Tønsberg - også tilhørende Camphill-organisasjonen - et lite samfunn for psykisk utviklingshemmede og "friske" mennesker som lever og arbeider sammen med et antroposofisk menneskesyn som fundament. Fra 1985 var Evensen igjen i Tyskland, i Lübeck der han fremdeles bor, denne gang for å arbeide som musikklærer ved Rudolf Steinerskolen der. Fra 1987 er han familiefar og komponist på heltid.

I årene 1976-88 var Bernt Kasberg Evensen knyttet til Rikskonsertenes skolekonsertavdeling. Med en rekke egne produksjoner og musikkeventyr reiste han land og strand på turné og holdt ca. 1000 skolekonserter. Musikkformidling står fremdeles sentralt i Evensens virke. I de siste 10 årene har han gitt en rekke sangkonserter, ofte med dramatisk tilsnitt. Repertoaret spenner fra Schuberts Winterreise til Pettersons Barfotasånger fra Gershwin & Co til Kjerulf, Grieg osv.

Som komponist er Evensen vokst ut av norsk tradisjon med sterke "franske tilbøyeligheter": Maurice Ravel var det store idealet, men fra midten av 60-årene har han forsøkt å finne sin plass i det 20. århundres mangslungne musikalske ytringsformer. Tolvtoneteknikken har for ham hatt en viss betydning i det tematiske arbeid, men han behandler sitt stoff ytterst fritonalt. Fra 1982 har han ofte benyttet seg av Anny von Langes såkalte "Planetskalaer" (kirketonearter med speilvendte motskalaer, fra tonen d oppstår for eksempel to identiske trinnrekker). Et eksempel på dette er "Tycho Brahes Drøm".

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no