Gaathaug, Morten

Morten Gaathaug

Morten Gaathaug (f. 1955) er fra Sande i Vestfold. Han avla klaver- og teoripedagogisk eksamen ved Barratt Dues Musikkinstitutt våren 1978. Her studerte han komposisjon med Johan Kvandal, kontrapunkt med Olve Borgir, og klaver med Kari Edgren Gierløff. Han hadde tsjekkoslovakisk statsstipend ved musikkhøyskolen i Bratislava vinteren 1981-82, med lærerne Eva Fischerová (klaver) og Vladimír Bokes (komposisjon). Under studieoppholdet der ble hans første strykekvartett uroppført i Slovakisk radio. Siden har han tatt mellomfag ved Universitetet i Oslo, og videreført klaverstudiene med Hanna Marie Weydahl og Jens Harald Bratlie.

Gaathaug har skrevet musikk i en rekke genre, både orkesterverker, soloverker, kammermusikk og sanger. Sentralt står kammermusikken, men også konserter for trompet og obo, samt et “De profundis” for mezzo-sopran og orkester, er blant hans hovedverker. Uttrykksformen preges av arven fra klassikerne og det forrige århundres tonale fornyere. Gaathaug definerer seg som en rendyrket romantiker, og tilstreber i sin stil en klar og enkel melodikk. Han debuterte med en egen komposisjons-aften i Oslo 10. april 1983, og har siden holdt tallrike konserter både med egen og andres musikk. Ved flere av disse har han selv medvirket, enten som pianist eller dirigent.

Verktittelen “En overlevende fra Darmstadt” forteller litt om Gaathaugs forhold til dogmatisk modernisme. Selv om han i enkelte verk har mottatt viktige impulser fra samtidig avant-garde, har det alltid vært viktigere for ham å opprettholde forbindelsen til tradisjonen. I tillegg til bred internasjonal orientering innebærer dette også at Gaathaug har vært opptatt av sine nasjonale røtter. I den forbindelse har han jobbet mye med norsk folkemusikk, som tidvis også har satt preg på hans egne komposisjoner. Inspirasjon henter han også fra naturen, spesielt ornitologi.

Morten Gaathaug har sittet to år i foreningen Ny Musikks styre (1985-87) og to år i styret for Norsk komponistforening (1990-92). Han arbeider ved siden av komposisjonsvirksomheten også som klaverpedagog, og har i sammenheng med dette skrevet mye musikk for barn. Han har bl. a. utgitt en egen pianoskole, basert på norsk folkemusikk. En del av sin tid har han også viet journalistisk virksomhet. Han var i en årrekke musikk- og litteraturmedarbeider i Drammens Tidende & Buskeruds Blad (1976-83), før han i 1984 ble musikkanmelder i Aftenposten (1984-90). Siden 1996 er han deltidsansatt som klaverlærer ved Kontra kulturskole i Ski.

2003
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no