Haug, Halvor

Halvor Haug er født i Trondheim i 20. februar 1952 og vokste opp i Vestre Bærum utenfor Oslo. Etter studier i Oslo, Helsinki og London har han markert seg sterkt som en av Norges mest betydningsfulle komponister. Hans symfonier og mange mindre orkesterverker har vakt oppsikt i norsk og internasjonalt musikkliv.

Det er ingen tvil om at Haugs musikk har dype røtter i den nordiske symfoniske tradisjon. Fra disse røttene har det vokst frem musikk med grener av sterke emosjoner, dramatikk og intellekt; egenskaper som samlet gjenspeiler Halvor Haugs egen personlighet, varme følelser, temperament, mot, styrke og originalitet. Hans mesterlige orkestreringskunst trekkes stadig frem. Halvor Haug har evnen til å ta vare på de modernistiske elementer og komposisjonsteknikker som har vokst frem i etterkrigsårene og på en dynamisk måte bruke disse i en mer tradisjonelt klingende musikk. Haugs musikk kan derfor i virkelig mening ses på som nyskapende, og kan vanskelig regnes med blant de nyromantiske strømningene som for tiden går over verden. Like fullt er han ved flere anledninger blitt beskrevet som en moderne romantiker.

Han oppnådde sin første suksess som 24-åring, da "Symfonisk bilde" ble urfremført av Norges Musikkhøgskoles Symfoniorkester. Verket har vært fremført en rekke ganger siden, og ble spilt inn på plate av London Philharmonic Orchestra i 1982. "Stillhet for strykere" fra 1977 er allerede blitt som en klassiker å regne, med et stort antall fremførelser. Haug viste tidlig en klar profil og et godt grep om instrumentasjon, som han har befestet og utviklet videre. I "Poema Sonoro", som ble bestilt av Oslo Filharmoniske Orkester i 1980, fremstår akustisk tekstur som viktigere enn tidligere. Enda viktigere er hans fem symfonier. De er formmessig forskjellige, men viser slektskap ved lange frittflytende partier, lyrisk intensitet og kraftige følelesesutbrudd. Første symfoni, i tre satser, ble urfremført av Oslo Filharmoniske Orkester i 1983, og er senere innspilt på CD av London Symphony Orchestra. Symfoni nr. 2, som er skrevet i én stor sats for et rikt instrumentert orkester, vakte stor oppmerksomhet da den ble urfremført av Ungdomssymfonikerne på Festspillene i Elverum i 1984, og senere ved oppførelser av Oslo Filharmoniske Orkester i 1986 og Bergen Filharmoniske Orkester i 1992 . Symfoni nr. 3, "Det uutgrunnelige livet" ble skrevet på bestilling til Trondheim Symfoniorkester, som urfremførte symfonien i 1994. Den er senere blitt spilt av Bergen Filharmoniske Orkester, og er utgitt på CD med Norrköping Symfoniorkester. De to siste symfoniene er begge énsatsige, og ble skrevet like etter hverandre i 2001 og 2002. Symfoni nr. 4 var bestilt av Oslo Filharmoniske Orkester, som urfremførte den i 2002. Den femte symfonien, bestilt av Trondheim Symfoniorkester, ble også urfremført i 2002 i anledning komponistens 50-årsdag.

"Insignia" er blitt et av Halvor Haugs mest spilte verk med fremførelser i Norge, Sverige, Finland, England og Tyskland. English Chamber Orchestra sto for verdensprimiéren i 1994. En syklus for mezzosopran og orkester, "Glem aldri henne" var bestilt i anledning Trondheim by´s 1000-Års jubileum i 1997, og ble uroppført av danske Marianne Rørholm og Trondheim Symfoniorkester dirigert av Ole Kristian Ruud. Haugs orkesterverk "Il Preludio dell´ Ignoto" var bestilt av Ungdomssymfonikerne. Verket fikk meget god omtale i pressen etter fremførelsene på Expo 2000 i Hannover og ved Young Euro Classic i Berlin i august 2000.

Selv om Halvor Haug har størst ry som symfoniker, har han også en utsøkt samling av verker for ulike kammerbesetninger. Klavertrioen ble bestilt av Grieg Trio, som også uroppførte den i 1995. Andre verk som bør nevnes er Strykekvartett nr. 1 (1985) og nr. 2, som hadde verdenspremiére i 1996 ved International Chamber Music Festival i Stavanger (Oslo String Quartet), hvor Halvor Haug var festivalkomponist.

Halvor Haug utgir sine verker hos Gehrmans Musikförlag i Stockholm. I de senere årene har han måttet trappe ned på komponeringsarbeidet. Haug er bosatt på Harestua nord for Oslo.


2011
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no