Foto: Lisbeth Risnes

Hedstrøm, Åse

Åse Hedstrøm har i mange år vært en initiativrik organisator og koordinator i norsk musikkliv. Så tidlig som i 1976 ble hun president i landsforeningen Ny Musikk, som under hennes presidentperiode ekspanderte kraftig. I perioden 1983-87 var hun musikk-koordinator ved Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden, hvor hun tok initiativet til en spennende serie samtidsmusikkkonserter og -festivaler. Hun har innehatt en rekke styre- og rådsverv, bl.a. som styreleder i Norsk Musikkinformasjon og TONO. I årene 1994-1998 var hun kunstnerisk og administrativ leder for ULTIMA-festivalen i Oslo og i 1999-2002 sjef for Stockholms Konserthus og Filharmonikerne.

Men først og fremst er hun komponist. I tillegg til diplomeksamen i komposisjon fra Norges musikkhøgskole med Finn Mortensen som lærer har hun studert elektroakustisk musikk og komposisjon ved Institutt for sonologi i Utrecht. Da hun i 1987 mottok statens arbeidsstipend for kunstnere, kunne hun se tilbake på nærmere ti års virke med en rekke fremførelser i inn- og utland. Hun hadde to år tidligere mottatt Norsk Komponistforenings pris "Årets verk" for kammermusikkverket "Right After" mens strykekvartetten ”Sorti” ble belønnet med samme pris i 1989. Som forgrunnsfigur innen norsk samtidsmusikkliv hadde hun også mottatt et titalls ulike stipendier.

Hedstrøm har en lang verkliste, hvor orkesterverkene ”Anima” (1983), ”Nenia” (1986) og ”Cantos” (1993) står sentralt. ”Anima” ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris i 1986 og ”Nenia” er fremført av en rekke radiostasjoner rundt om i verden, etter å ha blitt anbefalt av UNESCOs Rostrum for komponister i Paris i 1988. Hun har mottatt bestillinger fra en rekke nasjonale og internasjonale institusjoner, blant annet Ultimafestivalen, Trondheim Symfoniorkester, NRK, Henie Onstad Kunstsenter, Stockholm New Music, Musik-Biennale Berlin, BBC, Mirkk Art Forum og Ensemble Recherche. Hennes verk har vært fremført i de fleste europeiske land, USA og Japan.

Om hennes musikk skriver Geir Johnson: Ekspressivitet er Åse Hedstrøms kjennetegn. Hun har et sterkt personlig tonespråk, lite påvirket av "ismer". Åse Hedstrøms musikk står også i sterk relasjon til andre kunstnere, slik som den ekspressive billedkunstneren Eva Hesse, eller poeten Henri Michaux. Det er et indre trykk i Hedstrøms musikk som skaper en organisk fremdrift frem mot et eruptivt klimaks. De kompliserte rytmiske og musikalske prosessene er alltid under kontroll, men musikken bærer bud om en indre drivkraft som til slutt leder frem mot en ny og avklaret innsikt.


2012
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no