Hegdal, Magne

Født i Gjerdrum i 1944. Debuterte som pianist i 1969. Studerte komposisjon med Conrad Baden og Finn Mortensen og tok diplom som komponist fra Oslo Musikkonservatorium i 1972. Hegdal har undervist ved Norges Musikkhøgskole og har hatt en utstrakt virksomhet som skribent og foreleser innen klassisk - og samtidsmusikk. I mange år var han Dagbladets faste musikkritiker.

I løpet av 1970-årene var Hegdals musikk preget av aleatoriske prinsipper. Hans komposisjonsteknikk omfattet prosedyrer for bruk av tilfeldighet, som så musikken ble et resultat av. Uten formutvikling i tradisjonell betydning av ordet, tok musikken sikte på uforutsigelighet innen gitte grenser satt opp av komponisten. Senere har Hegdals komposisjonsstil utviklet seg mot større stilistisk åpenhet og et mer variert og direkte uttrykk, men han er fortsatt opptatt av å balansere tilfeldighet og orden i sine verker.

Magne Hegdals hovedinstrument, piano, har en fremtredende posisjon i hans verkliste. Han har også skrevet mye kammermusikk og musikk for større ensembler og orkester. Hans verker med vokale innslag er blant hans hyppigst fremførte, som ”Air” og “Make Believe Rag” (begge har vært fremført ved ISCM-festivaler). I 1985 ble “Morgensolens sange” for solister, kor og orkester kåret til “Årets verk” av Norsk Komponistforening. Denne utmerkelsen har han også mottatt for multimediaverket "Konsert" (1986), "For 2 nr.3" (1993) og i 1996 for “Grande symphonie de salon” (som også ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris). I 2002 mottok han Lindemanprisen. Hans verk "Stort sett" ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris 2012.

Et prosjekt av spesiell interesse er “Herbarium” (1974-2002), et forsøk på å få musikk til å nærme seg naturen gjennom en kombinasjon av faste strukturer og tilfeldighet. I sin endelige versjon har dette verket blitt oppført en rekke ganger, og også innspilt, av pianisten Herbert Henck. Beslektede verker er “Songs and Flowers” og “Decett” (2007), mens “Form” (for strykeorkester) og klarinettkvintetten “Veränderungen ohne Thema” representerer et friere og mer personlig uttrykk. “Stort sett” for fiolin og piano (2005-8) dreier seg igjen om forholdet mellom kunst og natur. I dette omfattende verket inkluderes ulike tilnærminger til komposisjon, fra streng organisering til improvisasjon.

MIC 2012
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no