Foto: Schlagerforlaget

Hurum, Helge

Helge Hurum (født 1.8.1936 i Oslo) studerte han klarinett, fløyte og saxofon ved Musikkonservatoriet i Oslo i perioden 1956-1960. Han har ledet en rekke jazzgrupper og anses som en av Norges fremste storbandledere. Blant de ensembler han har ledet er Oslo Universitets Storband (1969-1974), Radiostorbandet (1970-1990), Helge Hurums sekstett, Helge Hurum Storband (1965-1970) og Chateau Neuf Storband. For tiden leder han Oslo Storband.

Han har med jevne mellomrom fremført sine egne komposisjoner med sine ensembler ved jazzfestivalene i Kongsberg og Molde og ved Montreux Jazz Festival i 1971. I Montreux opptrådte han med Clark Terry Big Band i 1970 og ledet Den Europeiske Kringkastingsunions Storband i 1973 med sitt eget bestillingsverk “This Time Oslo”. Hans arbeid med det norske Radiostorbandet, som han ledet sammen med Torleif Østreng i de 20 årene det var aktivt, var av stor betydning for norsk jazzliv.

Som komponist er Hurum i det vesentlige selvlært, med inspirasjonskilder som spenner over et vidt spektrum fra Gil Evans og Quincy Jones til Maurice Ravel og Anton Bruckner. Han henter ofte inspirasjon og idèer fra norsk folkemusikk i mange av sine komposisjoner. Evnen til å kombinere ulike stilarter er karakteristisk for hans arbeide. I tillegg til et stort antall komposisjoner for jazzensembler, har han laget flere større verk.

I 1976 komponerte han “Tre akter for korps”, et bestillingsverk/pliktnummer for NRK til NM for janitsjar. Komposisjonen Pulsare var bestillingsverk/pliktnummer til NM i 2001. Jazzmessen “Hear Thou Our Prayr” ble komponert på bestilling fra O.R. Antonsen ved Toneheim folkehøyskole. Verket ble urfremført med den engelske sangruppen Swingle Singers i 1978. “Concentus ad libitum” for jazzkvintett og symfoniorkester bør også nevnes som et av hans mest kjente komposisjoner. Verket ble urfremført med Oslo Filharmoniske Orkester og Jan Garbarek som solist i 1979. “Fata Morgana” er en suite for jazzensemble, kor og obo-solo. Verket ble kåret til “Årets verk” av NOPA (Norsk populærautorer) i 1984 og juryen fremhevet bla. musikkens delikate melodiføring, inciterende rytmer og besnærende klangfarger. Samme år arrangerte han Duke Ellingtons ”Sacred Concerts” for storband og kor. For Det Norske Teateret og Riksteateret skrev han musikken til teaterforestillingene ”Georg sit du godt”, ”Jungelens herre” og ”Jorden rundt på 80 dager”.

I 1992 utga OPUS 82 en CD med musikk av Helge Hurum. Bestillingsverket “Vind fer vide” for blandet kor og korps, er valgt som tittel på utgivelsen. Her vil man kjenne igjen Hurums særpregede klangfarger og norske tonespråk. Samme år skrev han ”Tellus”, et bestillingsverk til musikklinjen ved Foss videregående skole. I 1994 arrangerte han Edvard Griegs ”Peer Gynt Suite” for storband og solister. Dette unike arrangementet ble opprinnelig skrevet i anledning OL på Lillehammer og ble fremført under åpningen av fjellhallen på Gjøvik og senere under olympiaden på Maihaugen. I 2008 arrangerte han en konsertutgave av Johan Halvorsens musikk til ”Reisen til julestjernen” for symphonic band.

Helge Hurum var blant de mest sentrale norske komponister, arrangører og storbandledere på 60- og 70-tallet. ”Alle” – inkludert Jan Garbarek og Karin Krohg – spilte med Hurum. NRK utga i vår 2009 en cd med innspillinger hentet fra tidsrommet 1971 til 1982, som aldri tidligere har vært utgitt.

Helge Hurum er en av de mest aktive og mest fremførte norske komponister innen korpsbevegelsen, både nasjonalt og internasjonalt. Han har mottatt flere priser for sine komposisjoner, bl.a. ble hans “Ballade for altsaxofon og korps” tildelt førstepris i den Europeiske Kringkastingsunions konkurranse i 1987. Likeså med konsertmarsjen ”Blåsere i høyfjellet” i 1985. Både “Fata Morgana” for kor og jazzensemble og “Canto” for piccolo og strykere er blitt kåret til “Årets Verk” av NOPA. Han har også en betydelig verksliste med kammermusikk for blåseinstrumenter. En rekke korps og ensembler har gjort innspillinger av hans musikk.

Helge Hurum har mottatt bestillinger fra Kulturdepartementet, Norsk Kulturrår og Komponistenes vederlagsfond. Han er medlem av Norsk Musikerforbund, TONO og NOPA og har undervist i komposisjon og saxofon ved ulike musikkinstitusjoner/skoler i Oslo.

2011
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no