Johnson, Geir

Geir Johnson (1953). komponist, organisator, foreleser, dirigent, cand.philol. grad i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo 1983.

Han har en bred musikalsk bakgrunn som spenner fra virksomhet som rocksanger og dirigent for amatørkor, til musikalsk ansvarlig for store oppsetninger av verk av en rekke av vår tids komponister, norske så vel som internasjonale. Han har også vært involvert i utviklingen av The Trash Ensemble, en prosjektorientert multikunstnergruppe.

Johnson er hovedsakelig selvlært som komponist, men studerte computermusikk ved Stanford University in 1988-89. Hans egen verkliste teller omlag 50 verk, de fleste skrevet fra 1990-tallet og fremover, deriblant en serie soloverk som er skrevet for bestemte utøvere. Han er ikke så opptatt av å skrive seg inn i en bestemt stil eller estetikk, som han er opptatt av å skape rom for den uventede hendelsen i verket, og det er ofte et element av metakomposisjon i verkene hans, hva enten de er kommentarer over andre verk, eller er studier over nye spilleteknikker. Typisk i så måte er montasjekomposisjonen Troldhaugen from scratch der motiver fra Edvard Grieg gjenbrukes på meget fritt vis. Bruk av tekst inngår som et sentralt element i hans komposisjonspraksis. Hans viktigste samarbeidspartner gjennom de siste 15 år er billedkunstneren Marit Benthe Norheim, som han bl.a. samarbeidet med i forbindelse med skulpturinstallasjonen Campingkvinner for Den Europeiske Kulturbyen Stavanger 2008.

I perioden 1989-1995 var han president i foreningen Ny Musikk. Som skribent har han en bred bakgrunn, og har skrevet artikler og essays om samtidsmusikk, som er publisert i mer enn 80 organer verden rundt.

Johnson har også vært aktiv i arbeidet med å skape konsertserier og festivaler, og har bl.a. grunnlagt festivalen Music Factory, samt vært en av drivkreftene bak BIT 20 Ensemble, og musikkteaterkompaniet Opera Vest. I perioden 1998 - 2009 var han festivalsjef for Ultima Oslo Contemporary Music Festival. I 2002 etablerte han konsertstedet Parkteatret på Grünerløkka, som er en av Oslos mest populære kulturscener. Han var også initiativtaker til og er kunstnerisk leder av utvekslingsprogrammet Transposition mellom Norge og Vietnam, som har pågått siden 2006.

I 2002 fikk han Fegerstens Musikkpris for sin innsats for norsk samtidsmusikk.

MIC 2011
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no