Kvam, Oddvar S.

Oddvar S. Kvam

Oddvar S. Kvam er født 1927 i Oslo - død 11/12 2016. Han studerte klaver og teori ved Musikkonservatoriet i Oslo. Senere fulgte studier i direksjon med Odd Grüner-Hegge og komposisjon med Karl Andersen, David Monrad Johansen og Herman D. Koppel. Han er også utdannet jurist og har hatt en rekke tillitsverv innenfor norsk musikk- og kulturliv. Således var han fra 1972-78 formann i Filharmonisk Selskaps styre,1978-82 viseformann i Norsk Komponistforening, i 1983 president i Ny Musikk, i 1984-92 leder av Norsk Kulturråd og i 1994-96 formann i Foreningen Norske Kordirigenter. I 1985-2000 var han medlem av TONO´s styre, de siste 4 år som formann. Han har også vært medlem av en rekke andre andre styrer og komitéer innenfor norsk musikk- og kulturliv og han er nå formann i Kunsterforeningen i Oslo. For sin innsats for norsk kulturliv ble Kvam i 1997 Ridder av Den Kgl. St. Olavs Orden, og han er æresmedlem i Norsk Komponistforening.

Sitt gjennombrudd som komponist fikk Kvam i 1966. Da vant han 1. premie i en konkurranse med et verk for mannskor og orkester. Senere har han interessert seg sterkt for kor og har skrevet en rekke komposisjoner, dels for kor a cappella, dels for kor med forskjellig akkompagnement. Han har vunnet flere priser i NRK's årlige komposisjonskonkurranser for korverk, og i 1995 vant han Norges Korforbunds komposisjonskonkurranse med "Familieliv".

Av verker for orkester kan nevnes to komposisjoner som ble prisbelønt ved åpningen av Oslo Konserthus i 1977: "Prolog" og "Opening", sistnevnte verk åpnet Oslo-filharmoiniens innvielseskonsert. Andre større verk er hans 2 symfonier, klaverkonserten "Suffragette", "Epinikon" for kor og orkester, operaen "Drømmen Om Den 13. Timen" , "Att döda ett barn" for resitasjon og orkester etter Stig Dagermanns novelle, cellokonserten "Fønix" og fiolinkonserten "Neptunus". I 1998 ble han nummer to i finalen i Grieg-selskapets internasjonale konkurranse for klaver og orkester med "NORGEnius", som ble urfremført i 1999 av Einar Steen-Nøkleberg og Kringkastingsorkestret. Kvam har forøvrig en rekke klaverk på sin opusliste. Disse er innspilt på egen CD av Geir Henning Braaten sammen med noen utvalgte korverk. Dessuten har Kvam skrevet kammermusikk for vanlige og mer utradisjonelle instrumentsammensetninger, bl.a. 4 strykekvartetter. Den siste, "Paintings", ble i 2000 prisbelønnet i Griegselskapets internasjonale konkurranse for strykekvartett. I 2001 vant han Seouls internasjonale konposisjonskonkurranse for instrumentaltrio med "Moods" for klarinett, horn og cello. Kvam var festivalkomponist under Bergen kammermusikkfestival høsten 2001 og under Oslo Grieg Fesitval sommeren 2002, der han dessuten med sitt verk "6+7" fikk premien for beste nordiske verk i den internasjonale komposisjonskonkurransen Griegselskapet i Oslo arrangerte for cello og klaver.

Kvams tonespråk har en tonal forankring, men med fritonale tendenser. Selv om en neoklassisk tradisjon lar seg spore i satsstrukturen og satsformen, er han ikke bundet til noen bestemt stilart. I forbindelse med utgivelsen av Kvams klaververk på plate skrev Robert Levin: "Som skapende kunstner kan man ikke plassere Oddvar S. Kvam i en bestemt bås. Han er en spennende komponist og et spennende menneske- lydhør og idérik. Hans verker virker både spontane og gjennomarbeidede, og alltid med "gehalt", om aldri så muntre- aldri lettvinte."

Et av hans vesentligste verk som må nevnes særskilt, er fredskantaten "Querela pacis", et større verk for to kor og stort symfoniorkester. Den latinske teksten som ligger til grunn for komposisjonen er skrevet av en av renessansens mest berømte menn, den nederlandske teologen Erasmus Roterodamus. I sitt skrift "Querela pacis" eller "Diskusjoner om fred" holder han fram de store fordelene ved å beholde freden, og han henstiller til de herskende om ikke å gå til krig.

"Querela pacis" ble utvalgt til den 2. internasjonale musikkfestivalen i Moskva i 1984, og fikk sin uroppførelse under festivalens åpningskonsert i Musikk-konservatoriets store sal 15. mai. Av kritikken har vi sakset følgende fra "Soviet Culture" 17. mai:

"Særlig interesse skapte de to verdenspremierene "Querela pacis" av den norske komponisten Oddvar S. Kvam og "Selvportrett" av Tsjedrin. ... Kvam har brukt en stor musikalsk form med symfoniorkester og to kor. Et storslagent verk: I innledningen en rolig, gripende dialog som fortsetter i sterk stigning mot det dramatiske høydepunktet. Stykket sluttes med en bønn om fred." Aftenpostens korrespondent rapporterte fra Moskva under tittelen "Norsk Komponist varmt hyldet" at pressekritikerne bl. a. hadde brukt uttrykkene "En musikkens mester" og "En grandios musikalsk skildring" i forbindelse med fremføringen.

Kvams fredskantate er innspilt på CD av Oslo Filharmoniske Orkester under Osmo Vänskäs ledelse med medvirkning av Grex Vocalis, Akademisk Korforening og Ceciliaforeningens kor. På samme CD finnes også hans ovennevnte prisbelønte verk "Opening" samt "Vibrasjoner for orkester". Det siste verket er et opptak fra Nordiske Musikkdager i København, der Sjælland Symfoniorkester fremførte verket tre ganger med Tamás Vetö som dirigent og Jyllandsposten ga det følgende kritikk: "Mer spænnende var Oddvar S. Kvams "Vibrasjoner", der med sit naturlyriske utgangspunkt på ingen måde rystet traditionen af sig. Velskrevet, gedigen musik."

2002
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no