Foto: Anne C. Eriksen

Kverndokk, Gisle

Gisle Kverndokk, født 3. februar 1967, vokste opp i Skien, og studerte komposisjon med Ragnar Søderlind, før han startet på Norges musikkhøgskole der han tok diplomeksamen i 1994 etter studier med Olav Anton Thommessen, Lasse Thoresen og Alfred Janson. Han studerte også med John Corigliano og David Diamond ved The Juilliard School i New York, og ved The BMI Earl Hagen Film Scoring Workshop i Hollywood.

Kverndokk har en meget allsidig verkliste, fra større orkesterverk til kammermusikk, kirkemusikk og fremfor alt musikkdramatikk. Han har hatt bestillinger fra de fleste norske orkestre, bl.a. Kringkastingsorkesteret, Oslo-Filharmonien og Bergen Filharmoniske Orkester. Sesongen 1999 – 2000 var Kverndokk årets komponist ved Trondheim Symfoniorkester. Orkesterverket “Selene” var en av vinnerne i The Juilliard Composers Competition i New York i 1992, og “Initiasjon” for fiolin og orkester vant 1. pris i konkurransen for komponister under 30 år i ROSTRUM i Paris 1993.

Kverndokks første opera, ”Falketårnet”, med libretto av Erik Fosnes Hansen, ble uroppført i 1990, produsert av Norges musikkhøgskole. Hans barneopera ”Georgs magiske medisin”, med libretto av John Hollen, ble bestilt av Operaen i Kristiansund, og hadde sin uroppførelse der i 1995. Den vant Årets Verk i Norsk Komponistforening samme år, og har siden blitt framført av Den Norske Opera, Opera Vest i Bergen, Trondheim Symfoniorkester, Ringsakeroperaen og ved Schleswig-Holstein Festivalen i Tyskland. Den har også blitt produsert i radioversjon med Kringkastingsorkesteret.

Sammen med librettist Ivar Tindberg har han skrevet radio-operaen ”Bokken Lasson – sensibel suksess” for NRK P2. Den vant 1. pris ved Prix Italia, Bologna, 2000. Deres opera basert på Falkbergets roman ”Den fjerde nattevakt” hadde urpremiere på Den Norske Opera i november 2005, noe som resulterte i Edvardprisen året etter. Operaen ”Jorden rundt på 80 dager” med libretto av Øystein Wiik, ble bestilt til åpningen av det nye operahuset i Bjørvika i Oslo og hadde premiere der våren 2010. Wiik og Kverndokk har også skrevet barneoperaen “Max and Moritz” som ble urframført høsten 2010 av The New York Opera Society i Washington.

Kverndokk har skrevet en rekke musikaler sammen med librettist Øystein Wiik. Deres første samarbeid var musikalen ”Sofies verden”, som hadde premiere under Slottsfestspillene i Ettlingen, Tyskland, i 1998. Norgespremieren fant sted året etter i Hangar 4 på Fornebu, et teater som ble bygget spesielt for denne anledningen. I 2001 ble musikalen ”Vincent” uroppført ved Slottsfestspillene i Ettlingen, og i 2002 ble musikalen ”Farlige forbindelser” uroppført ved Theater Pforzheim i Tyskland. Høsten 2003 hadde deres musikal ”Frendelaus” urpremiere på Det Norske Teatret i Oslo, og sommeren 2008 hadde musikalen ”Martin L” premiere ved operaen i Erfurt i Tyskland. Den ble nominert til Nordisk Råds musikkpris.

Gisle Kverndokk har også skrevet musikken til den danske spillefilmen ”Kinamand” (2005). Han har dessuten skrevet en rekke kirkemusikalske verk og samarbeidet med de fremste norske utøverne av kirkemusikk; bl.a. “Te Deum” (2010) for Det Norske Solistkor, “Messe” (2007) for Nordic Voices, “Nidarosmesse” (2010) for Nidaros Domkor og “Sommerens Maria” (2011) et kirkespill med tekst av Eyvind Skeie, skrevet for Kirkens Korskole, Nøtterøy.

Gisle Kverndokk har også arbeidet aktivt som fløytist og pianist, og vært musikalsk leder for en rekke musikkteaterproduksjoner i Norge, Tyskland, Canada og USA. Han ble tildelt Anders Jahres kulturpris for unge kunstnere og Familien Wilhelm Hansens legat i 1997, Lili Boulanger’s Memorial Fund ved universitetet i Boston 1999.

MIC 2011
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no