De nye Øya-artistene

Øyafestivalens program fylles opp med norske artister av ulike typer og slag. Her er de senest tilkomne artistene.

Paperboys

Analogue Orchestra:

Trondheims-bandet Analogue Orchestra består av Jonny Kristiansen og Paal Evjen og har eksistert i snart to år.Analogue Orchestra spiller lett og svevende popmusikk inspirert av Beach Boys, Air, Todd Rundgren, Spiritualized og Phil Spector. Bandet live-debuterer på Øyafestivalen. I fjor sommer fengslet Analogue Orchestra radiolyttere over hele landet med låta "Back To Stereo", hentet fra EP'en med samme navn. Låta ble A-listet på NRK Petre, og spilt jevnlig både i NRK P1 og P4. Bandet overrasket mange ved å havne på VG-lista, og ble der i fire ukert. Denne sommeren slippes bandets første singel, og allerede til høsten (august/september) kommer nok en EP. Tidlig neste år toppes det hele med utgivelse av et album.

Vidar Vang & Friedmann:

Nordlendingen Vidar Vang har lenge vært blant de mer aktive liveartistene her i Norge. Musikken er inspirert av en rekke moderne eksponenter for amerikansk rotmusikk og den såkalte singer/songwritertradisjonen. Vang er i ferd med å skape seg en egen stemme i et musikalsk terreng hvor folk som Elliot Smith,Townes van Zandt, Gram Parsons og Giant Sand er guder. Vidar Vang har fulgt noe av den samme progressjonen og taktikken som vennene i Madrugada gjorde før sin album-debut. Oppskriften er tung turnering land og strand rundt for å etablere en publikumsbase og et sikkert liveuttrykk, før man gir seg platemarkedet i vold. Likevel har man allerede hatt muligheten til å høre ham live på en rekke av landets større festivaler, blant annet Quart-festivalen, Norwegian wood og fjorårets Øyafestival (på klubbscenen). Han er signert av EMI og med det også en av Per Eirik Johansens proteger. I september foreligger debutalbumet hans. Før det kan du i sommer høre hans debutsingle.

-Det vi har hørt, vitner om en artist som har tatt kvantespranget fra å være en meget lovende artist, til å være fullstendig klar for suksess. En av morgendagens norske superstjerner, som vil nå frem til et stort publikum, både her hjemme og i utlandet. Og som vil glede et musikkelskende publikum i mange år fremover, hevder Øyafestivalens presseansvarlige Christian Borger Østlie..

I august kan du selv gi din foreløpige dom etter å ha hørt hans ettersigende eksklusive konsert på Øyafestivalen.

Camaros:

Bandet består av Torben Jolma på trommer, Karianne Stenbock på bass og Christian Sandaker på firestrengs Telecaster gitar og hylende manisk klage-sang. Camaros har mottatt overveiende positive kritikker for sitt debut-album "Romantique" som ble utgitt av den nyetablerte rockelabellen Black Balloon Records. Rapportene om bandets heftige, ukontrollerte konserter nådde hovedstaden for ett par år siden. Bandet ble da gjenstand for en viss hype i undergrunnsmiljøene og i norske musikkfanziner. Haldenserene ga da ut en selvfinansiert "7"-singel. Senere ble det Zoom-turne sammen med Surferosa og The Jessica Fletchers og opptredener på Bylarm med mer.

Haldensbandet betegnes av Oslo-festivalen som "rett og slett det tøffeste nye bandet vi har å vise til innen norsk rock". Musikken deres henter inspirasjon fra både punken, stoner rock, garasjerock og hard rock. Ikke minst er det tydelig at bandene på det amerikanske plateselskapet Crypt Records -The Oblivians, New Bomb Turks med flere- har vært en tydelig inspirasjon gjennom sittt uvørne, grisete lyduttrykk. Den bluesbaserte hardrocken og stoner-rocken kjennes igjen i bandets driv. Samtidig har den mer maskuline, massive tyngden til støyrockere som Unsane, Helmet og Biohazard også hatt en vektig innflytelse på soundet til Camaroes.

Gatas Parlament:

Blant de virkelige veteranene i norsk hiphop finner man Gatas Parlament i disse dager albumaktuelle med "Holdning over underholdning". Dette forutsetter at problemene med en uklarert Steely Dan-samples løser seg i minnelighet med de norske rettighetshaverene til FM-rockernes back-katalog. Beatene er produsert avJester- av Øyafestivalen omtalt som hiphoplegende(!!)- som er mannen bak beatene til Apollo med flere. Miksen er fra norsk hiphops midtpunkt og selverklærte mesen Tommy Tee, som også står som utgiver av skiva. Jester, Apollo og Definite deltar blant annet som gjester på skiva.

Da Gatas Parlament slapp sin EP "Autobahn til Union" for å få folk til å stemme nei til EU i 1994, var de en av de første norskspråklige rap-gruppene. Siden den gang har Gatas Parlament utgitt en liten bunke singler og EP'er, deltatt på et par samleskiver og spilt hundrevis av konserter rundt om i landet. Endelig (på arbeidernes internasjonale dag) slipper gruppa sitt debut-album, "Holdning over underholdning". Sønnene til historieforskeren Lars Borgersrud, Aslak og Elling, utgjør Gatas Parlament. Oppvokst som de er med røde politiske kampsanger, kommer det neppe som noen overraskelse at tekstene tar for seg maktovergrep,og fremmer et antikapitalistisk budskap og tar et oppgjør med homofobi. Målet for Gatas Parlament er intet mindre enn å lage revolusjon. Likevel er det ikke bare politikk og kommunistiske appeller på debutplata til Gatas Parlament, den dreier seg minst like mye om livet til "vanlige folk" og er en hyllest til Oslo Øst. Gutta stiller derfor på hjemmebane i Middelalderparken i Gamlebyen i sommer.

Kåre Joao:

Med hjelp fra Rolf Yngve Uggen (Gluecifer, Astroburger m.flere), Christer Engen (Euroboys, Turbonegro) og Anders Bortne (Whopper) og gamle Cavemen som Anders Møller og Dag Fallang Gravem tred den tidligere trommeslageren i Kåre & the Cavemen og Euroboys tilbake i rampelyset i begynnelsen av dette året. Albumet "Sideman" bød på psykedelisk blues og suggerende, surrealistiske, enkle mantraaktige repetetive riff, men med fengende catchy melodier. Her var også innslag av bossanova og latinsk musikk. Tydeligst var likevel referensene til artister som Spacemen 3, Spiritualized og The Soundtrack Of Our Lives. Live vil han i sommer opptre både i Bendiktsbukt på onsdag og på Øyafestivalen. Bandet hans består av åtte-ni personer og inkluderer Tore Bøe på synth, orgel og samples, Dag F. Gravem på bass og Anders Bortne på vokal.


Paperboys:

Paperboys er Øyvind "Vinni" Sauvik og Jarle "Jay Jay" Hollerud. Disse gutta møttes da foreldrene deres jobbet med u-hjelp i Tanzania i 1989. De har vært i hip hop-miljøet i Norge omtrent fra starten av, og utgitt et par ting under navn som blant annet Mindstate og Risin' Sons.

Norsk hiphop har i stor grad vært preget av et New York-korrekt lydbilde og et undergrunnsideal. Få har lykkes med å skape større bredere og mer kommersiell hiphop. Derfor mente mange at Paperboys stod frem som et friskt pust inn i norsk hip hop da de tidligere i år slapp albumet "No Cure for Life". Skiva fikk gode kritikker, men foreløpig har ikke slagstallene kunnet leve opp til omtalen, tross mye radiospilling og intensiv visning av videoene til låtene "Moving Up","It`s Paper" og "Duets" på Z-Tv.. Gruppen hadde en organisk stil og tydelige soul- og G-funkelementer i sin musikalske stil, og var aldri redde for å trekke frem festelementet i sin musikk. Selv oppgir Paperboys amerikanske navn som Roots, Beatnuts og Razhel som inspirasjonskilder.

- Vi mener at dette bare er begynnelsen på en stor karriere for Paperboys, erklærer Øyafestivalens presseansvarlige.
.
"No Cure For Life" er mikset i Sidelake Studios i Sverige av produsentduoen Peter Collen og Peter Webb, som blant annet har laget lyd for store deler av den svenske hip hop-eliten (Petter, Ken, Ayo, Feven).

Det er allerede kjent at artister som Motorpsycho, Kaizers Orchestra, Madrugada, Ralph Myers & The Jack Herren band, Bjørn Torske og The Ricochets vil medvirke på årets utgave av Øyafestivalen.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no