Foto: Lisbeth Risnes

Samkopf, Kjell

- komponist - slagverker - pedagog -

Utdannelse
Kjell Samkopf (1952) er utdannet ved Norges musikkhøgskole der han tok diplomeksamen i komposisjon i 1977 etter studier med professor Finn Mortensen, og kandidateksamen i slagverk i 1978 etter studier med bl. a. Per Erik Thorsen (Oslo Filharmoniske Orkester) og Einar Nielsen (Det Jydske Musikkonservatorium, Århus). I 1978-79 studerte Samkopf sonologi og elektronisk musikk ved Institutt for Sonologi i Utrecht i Nederland med Dr. Werner Kaegi. Han har videre hatt to studieopphold i USA; sommeren 1979 studerte han jazzvibrafon ved Berklee College of Music i Boston og sommeren 1981 fulgte han et "World Music"-seminar ved Creative Music Studio i Woodstock i New York.

Virksomhet som komponist
Kjell Samkopf har skrevet kammermusikk, orkestermusikk, elektroakustiske verk, musikk til dans, film og NRK-produksjoner, musikk til undervisningsbruk og en rekke verk for slagverk. Han har skrevet over 40 bestillingsverk bl.a. til Musikkselskapet Harmonien, Sveriges Radio, Bergen Blåsekvintett, NRK, Norsk kulturråd, Collage Dansekompani, Ultima, NorDans Produksjoner, Festspillene i Nord-Norge, Eirik Raude og Kjell Tore Innervik.

Musikk til dans inntar en sentral plass i Samkopfs produksjon. Han har bl.a. skrevet musikk til 9 helaftens danseforestillinger. Hans samarbeid med koreografen Lise Nordal står her i en særstilling. Foruten flere korte balletter, har de sammen laget fem helaftens forestillinger; Aqua (1986), Tidevann (1990), Til Elise (1996), Entré (2000) og Silent Gliss (2004).

En rød tråd i Samkopfs kompositoriske arbeid har vært en utvikling i retning av lyd. Fra å skrive for tradisjonelle besetninger, har han gradvis utvidet lydpaletten til å omfatte elektronikk og stadig mer utradisjonelle lydgivende gjenstander. I de to utendørskonsertene «Sandvika 8. september 1991» og «Oslo 3. oktober 1992», var hovedinstrumentariet ti store lydskulpturer av billedkunstneren Sverre Hoel. Neste steg i denne utviklingslinjen er hans to sonografiske CD-utgivelser «Mårådalen Walk» (1994), som inneholder opptak av skritt, og «Mountain Listening» (1998), som er fem sonografiske portretter av mennesker som lytter. Disse viser også til Samkopfs opptatthet av forholdet mellom kunst og natur. Sammen med den nederlandske komponisten og sonografen Floris van Manen arbeider Samkopf nå med en CD triologi «An Act of Listening». I 2002 utkom «Music for large Mountain and Vibraphone» og i 2010 ble «Listening Ahead - Marimba & Town Hall» lansert.

Kjell Samkopf var festspillkomponist under Festspillene i Nord-Norge 1985. Han mottok Bærum Kommunes Kulturpris i 1992 og har hatt Statens Garantiinntekt for kunstnere siden 2005.

Virksomhet som slagverker
Kjell Samkopf startet sin profesjonelle karriere som frilans orkestermusiker, bl.a. som paukist i Trondheim Symfoniorkester (1974/75) og som fast ekstramusiker i Oslo Filharmoniske Orkester (1975-82). I 1979 ble han ansatt som slagverker i Den Norske Operas Orkester. På begynnelsen av 1980-tallet begynte han å konsentrere seg mer og mer om framføring av samtidsmusikk. Han var fast medlem av Ny Musikks Ensemble (1979-83) og samtidsmusikkensemblet Octoband (1980-85). I årene 1985 – 97 spilte han jevnlig med poeten Kjell Erik Vindtorn og The Fatah Morgana Quartet.

Samkopf har hatt flere oppdrag som solist i egne verker for slagverk og elektronikk. Han har bl.a. opptrådt ved Festspillene i Bergen 1980, Verdensmusikkdagene i Århus 1983, soloturné i Sverige i regi av Svenske Rikskonsertene 1984, Percussion Days - University of Arizona 1995, Ilios 1999, Son Poesifestival 2000.

Samkopf har til nå utgitt 11 CD-er med egen musikk. I 1983 kom debut-LP-en «Solo Percussion with electronics». I 1990 kom CD-en «Contemporary Music for Big Band», der Samkopf var vibrafonsolist i egne verker med Sandvika Storband.

Virksomhet som pedagog
Samkopf har undervist i slagverk ved Østlandets Musikkonservatorium (1979 – 1985) og ved Norges musikkhøgskole (1988 – 2008). I 1994 ble han Norges første professor i slagverk. Samkopf var 2001-2008 tilknyttet Norges musikkhøgskole som Professor II.

Hans lærebok: "Praktisk Trommeskole" (Musikk-Husets Forlag A/S 1982) er solgt i over 20.000 eksemplarer og er Norges mest benyttede lærebok for nybegynnere på slagverk.

2011
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no