Foto: Thomas Olsen, Berlinkontoret

Thoresen, Lasse

Lasse Thoresen (født i Oslo 18.10.1949) er professor i komposisjon ved Norges Musikkhøgskole, der han har undervist i komposisjon, elektroakustisk musikk og sonologi siden 1975. Han tok diplom i komposisjon i 1972 ved Oslo Musikkonservatorium, der han studerte med Finn Mortensen. Deretter studerte han elektroakustisk musikk og komposisjon med Werner Kaegi ved Institutt for Sonologi i Utrecht, Nederland. Fra 1978 til 1981 ledet han et forskningsprosjekt i sonologi, med støtte fra Norsk Forskningsråd. Fra 1988 til 2000 ledet han komposisjonsutdanningen ved Norges Musikkhøgskole.

Thoresens verker har oppnådd stor anerkjennelse i inn- og utland. Klavertrioen Hjertets Fugl ble urfremført på Festspillene i Bergen i 1982 av Oslo Trio, og har senere fulgt en rekke fremragende trioer på turne til europeiske og kanadiske konsertsaler. Urfremføringen av Symphonic concerto for Violin and Orchestra (1984) ble direkte overført på radio til en rekke europeiske land, og har senere vært fremført flere ganger i Norge, Sverige og Tyskland. I 1985 ble Les trois régénérations bestilt og urfremført av Radio France i Paris. Thoresen var festivalkomponist under Festspillene i Bergen i 1986. Emergence (1997) ble bestilt og urfremført av Oslo Filharmoniske Orkester og dets dirigent Mariss Jansons til en konsertturné til europeiske hovedsteder, inkludert Musikverein in Wien. I 1998 ble Fire and Light. Cantata and Transformation bestilt og urfremført av samtidsmusikkfestivalen Warsaw Autumn. I april 2000 ble det timelange verket Som bølger på et hav for 230 utøvere fremført i Oslo Konserthus som en markering av tusenårsskiftet. Oratoriet Terraces of Light ble fremført i Haifa i mai 2001 ved innvielsen av the Bahá’í Terraces. I 2003 var han gjestekomponist under Kiev Musik Fest. I mai 2003 ble trippelkonserten Transfigurations was fremført av Isaac Schuldman, Einar Steen-Nøkleberg, Øystein Birkeland og St. Petersburg Symphonic Academy som en hilsen fra Norge i anledning byens 300-årsjubileum. I tre år (2004-2006) var Thoresen composer-in-residence under Festival Présences, Radio Frances største musikkfestival. Ensemblet BIT20 har brukt hans Løp, lokk og linjar på flere turnéer, og vokalensemblet Nordic Voices har regelmessig fremført hans verker på turné.

Lasse Thoresen her mottatt flere utmerkelser: Norsk Komponistforenings pris Årets Verk for klaververket Stadier i den indre dialog (1981), AbUno (1992), Carmel Eulogies (1993); Kritikerprisen for Qudrat, for synthesizer og slagverk, Lindemanprisen for hele sitt kompositoriske virke (1987). I 1987 oppnådde Illuminations for Violoncello and Orchestra hederlig omtale under Prix Italia. Han fikk Spellemannsprisen 1998 for CDen The Sonic Mind, med en fiolin– og en cellokonsert fremført av Oslo-Filharmonien. I 2001, mottok han Prix Jacques DURAND fra Institut de France, Academie des Beaux Arts for sin musikk. I 2002 fikk han Foundation Samii-Housseinpour Price (Belgium). I 2003 ble han tildelt Edvardprisen for sitt 60 minutters suite for kveder og sinfonietta Løp, lokk og linjar. I 2010 ble han tildelt Nordisk Råds musikkpris for sitt Opus 42, fire stykker skrevet for Nordic Voices som en del av Konkressensprosjektet, et estetisk forskningsprosjekt Thoresen begynte i 2004 for å berike tradisjonelle sangteknikker med bruk av utvalgte elementer fra etnisk sang.

Under påvirkning av norsk folkemusikk, fransk spektralmusikk og Harry Partchs tonale system Just Intonation, i tillegg til etnomusikalske studier fra eget land og Asia, har Lasse Thoresen siden 1985 benyttet mikrotonale prinsipper i flere av sine verker. Hans tilnærming til instrumentasjon inkluderer trekk fra konkret musikk. Stilistisk har hans produksjon stor variasjon.

Thoresens pionerarbeid innen musikalsk analyse, som kombinerer en tilnærming til fenomenologisk med en strukturell tilnærming til analysemetoder inspirert av Pierre Schaeffer, har oppnådd internasjonal oppmerksomhet. Han har publisert vitenskapelige arbeider i tidsskrifter som Organised Sound og Journal of Music and Meaning. Han har undervist om sin musikk og sin metode for musikalsk analyse ved universiteter og konferanser i Oslo, Bergen, Tromsø, Trondheim, Stockholm, Malmö, Göteborg, Helsinki, Jyväskylä, London, York, Baghdad, Amsterdam, Utrecht, Gent, Hamburg, Moskva, Paris, Landegg (Sveits), Kiev, Montreal, Beijing, Norrköping, Riga og Tallin.

2011
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no