Artister ønsker boikott av Rockefeller

Rockemusiker Ole Petter Andreassen har sett seg mektig lei på det han oppfatter som grådig smålighet fra konsertstedet Rockefeller. Han velger nå å boikotte Osloklubben for all tid, eller inntil ledelsens holdninger endrer seg. Han oppfordrer også andre musikere om å gjøre det samme, og ramser opp en rekke eksempler på det han oppfatter som ukultur hos den viktige arrangøren. Ballade åpner naturligvis for debatt.

Cumshots

Av Ole Petter Andreassen, The Cumshots og Datsun

Etter lang tids irritasjon over Rockefellers ledelse sin grådighet og gjerrighet angående booking, kontraktsforslag, budsjetter, garantier og alt annet i forbindelse med arrangementer, velger overnevnte band å boikotte Rockefeller for all tid, eller inntil ledelsens holdninger har forandret seg. Vi oppfordrer andre band til å gjøre det samme.

Begeret rant over i etterkant av årets Gearfest-arrangement, når det etter Datsuns konsert ble hevdet fra Rockefellers side at tre mikrofoner hadde blitt ødelagt. Datsun er kjent for sine utagerende sceneshow og bandet ble krevd for 7 600 kr til innkjøp av nye mikrofoner. Disse mikkene skulle overleveres bandet dagen etter, noe som er normal praksis. Mikkene så ikke bandet noe til før over tre uker senere. På et oppvaskmøte mellom Datsun og Rockefeller hevdet bandet bl.a. at de åtte andre banda på samme scene denne kvelden (og for så vidt de hundrevis av andre band som har gjestet Rockefeller i alle år) kanskje hadde medvirket til at disse mikkene til slutt tok kvelden (les: normal slitasje). Dette skulle Rockefeller tenke litt på og ta kontakt senere, etter et møte som bar preg av at "dette fikser vi", "dette blir vi enige om". På et tidspunkt foreslo også Rockefeller at Datsun skulle slippe å betale for de to billigste mikkene. Greit.

Så, to dager etterpå, får bandet svar fra Rockefeller, ved daglig leder Roar Gulbrandsen, hvor hovedinnholdet er: "vårt inntrykk er at dere har problemer knyttet til vår arbeidsplass, vår måte å drive på og vår måte å finne løsninger på, så å forsøke å komme dere i møte rent økonomisk vil ikke ha noen betydning." (???) Han følger opp med : " .. håper at med tiden vil forholdet deres til oss bedre seg og at gamle sår kan bandasjeres på en slik måte at de gror. Det pleier å funke hvis man vil. Vennlig Hilsen Roar Gulbrandsen."

Dette er altså da Rockefellers måte å finne løsninger på. Som vi jo selvsagt har problemer med.

Så til disse mikkene da. De ble altså overlevert bandet tre uker etter episoden, og selv om man kanskje skal la tvilen komme Rockefeller til gode, så kan jo ting ha skjedd med dem i mellomtida.

Men altså: Den ene mikken (sangmikk Shure 58) funker helt fint og har aldri vært ødelagt. Den andre (helt lik) loddet jeg en løs ledning i, det tok et minutt (loddebolten skal jo tross alt bli varm først), den funker nå også helt fint. Konfrontert med dette sier Guldbrandsen at de ikke kan ta sjansen på å bruke disse mer, "for tenk om de skulle ryke midt i et refreng med en viktig artist" . Disse to mikkene er nå i daglig bruk i mitt eget Caliban Studios hvor "viktige" artister går ut og inn hele dagen. Hvis man ser på John Dee og Rockefellers konserter for eksempel de siste to ukene finnes det flust av artister som ikke hadde reagert på å synge i en mikk som på et eller annet tidspunkt har deiset i gulvet.

Så til den siste, kostbare mikken, som er en såkalt "kondis"-mikk til bruk på trommesett. Etter en telefon til Benum (importøren) finner vi ut at modellen er utgått og ikke har vært i produksjon på over 12 år! Rockefeller har altså brukt mikken i tolv år, sannsynligvis mye lenger, og forlanger en helt ny oppgradert dyrere modell av samme merke. Og dette fra stedet som krever 2500 kroner i "vedlikehold av PA og relatert utstyr" for hver eneste konsert som blir holdt på de forskjellige scenene.

Får Datsun penga sine tilbake? Neida.

I musiker- og bookingmiljøer har det i årevis vært en kjent sak at Rockefeller er veldig vanskelige å deale med og at førsteutkastet man får til enhver avtale, som regel bare er å hive i søpla. Å booke en jobb der er IKKE bare å ringe så er det gjort, det er en uke med hard jobbing for å få i land en deal som kanskje er grei i forhold til hva man fikk presentert i utgangspunktet, men som allikevel er lysår unna det som kan kalles fair. På en standard spillejobb på John Dee med en billettpris på mellom 90 og 130 kroner vil artisten ALDRI sitte igjen med mere enn en tredel av det som har kommet inn på døra. Det er altfor lite. De vil alltid påstå at "vi skal jo leve av dette", men det skal faen meg vi òg. "Gi litt og ta litt" er prinsippene resten av verden lever etter og dette burde Rockefeller skjønne snart.

La oss ta ett eksempel: På releasepartiet for min siste utgivelse "The Caliban Sessions # 1" var jeg i kontakt med både John Dee og So What! for avvikling av arrangementet. Jeg bestemte meg til slutt for So What! p.g.a deres mye fetere økonomiske forslag.

Vi hadde 313 betalende og satt igjen med 22 040,- kr på So What!. Regnet ut fra forslaget jeg fikk fra John Dee med samme antall betalende OG 10 kroner høyere billettpris hadde vi sittet igjen med ca 10 000,- hvis vi hadde valgt dem.

Ett norsk band som vanligvis får ca 15 000 kroner for å spille rundt om i Norge, vil ALDRI få mer enn 5-6000 kr i garanti på John Dee. Hvorfor skal vi spille der da? Bandet koster 15 000 kroner. Hvorfor skal ikke John Dee betale det alle andre må betale for artisten? Hvis du leser dette og spiller i band: Følg med:

Rockefeller og John Dee sikrer seg alltid mot underskudd på alle fronter:

Punkter som per i dag står (eller inntil nylig har stått) i Rockefellers kontrakttilbud til undertegnede:

  1. Leie av fire håndklær : 500 kroner.
  2. Catering assistent (legger frem øl og brus tidligere på dagen. Putter chips i en bolle. Er ikke tilstede under hverken soundcheck, eller konsert) : 2000 kroner.
  3. Catering (1-2 kasser øl, litt brus, chips (i en bolle), IKKE middag, 2000 kroner.
  4. Vedlikehold av PA: 2500 kroner. PA`en på John Dee er en Norgesnett-PA. Selv om Norgesnettet har vedtatt at det ikke er lov å ta mere enn maks 1800 kr i vedlikehold for en Norgesnett PA, tar John Dee 700 kr ekstra. På hver konsert.
  5. 2250 kr pr lyd/lys mann (som regel 3). Dette er mye mer en lyd/lys mennene faktisk får av Rockefeller for jobben.
  6. 2 stagehands, til sammen kr 3200. (Dette er en post som vi aldri har trengt, men som Rockefeller pusher på oss. Ved siste arrangement fikk vi presset antallet ned fra 4 til 2. De to som jobbet ble etter innloadinga sent hjem av ledelsen frem til konsertstart, noe som førte til at i det øyeblikket vi faktisk hadde bruk for dem var de ikke tilgjengelige, selv om vi betaler regninga.
  7. Security: fire mann ganger 800, til sammen 3200,-
  8. To billettsalgkontrollører à 800, til sammen 1600,- Og apropos billettsalg: I døra på Rockefeller betaler man 20 kr i billettavgift akkurat som på Posten. Hvorfor vites ikke, men da hvitevare-punk orkesteret Hurra Torpedo, etter en av sine hyppige avskjedskonserter for fullt hus, nysgjerrig spurte om hvor disse pengene egentlig ble av, fikk de etterbetalt 16 000 kr. Siden da har vi vært obs på dette og krevd disse pengene hver gang. Tviler på at alle vet hva vi vet, så vi oppfordrer alle band som noen gang har spilt der til å kontakte Rockefeller og be om disse pengene hvis de ikke er sikre på om de har fått dem.
  9. Brannvakt 1200,- (Når vi spør hvor han er, viser det seg at en av de allerede betalte crew-medlemmene også har dette ansvaret)
  10. Leie av barrikader: 500 spenn!! Djises!! Leie fra hvem??
  11. Også selve godposten: Leie av billettmaskin: 500 spenn.!!!!!
  12. Annonsering anslag: 17 000 kroner!! (På Rockefeller betaler artisten avis-annonsene selv, ulikt for eksempel So What!, Betong, Gamla og Blå, hvor stedene betaler. Man har også blitt fakturert for posters og flyers som aldri har eksistert, og plakatopphenging som aldri har blitt gjort.

Konklusjonen er:

Rockefellers ledelse spiller overhodet ikke på lag med banda! Derfor melder vi oss ut, og håper at andre band (om de ikke følger vårt eksempel), i hvert fall ser med åpne, kritiske øyne på alle forslag fra den kanten .

Roar Guldbrandsen sier at Rockefeller har overlevd i 16 år p.g.a sin seriøsitet og profesjonalitet. Grådighet og gjerrighet er ord jeg heller ville valgt.

En siste viktig ting: All ære og respekt går ut til lys/lyd-crewet og bandkontaktene på Rockefeller. Flere av dem regner jeg som nære venner og finere, proffere gjeng skal man virkelig lete lenge etter. Bare synd at de er underlagt en slik band-fiendtlig ledelse.


For Datsun og The Cumshots:
Ole Petter Andreassen

Ole Petter Andreassen har vært aktiv musiker i 15 år, driver Caliban Studios i Oslo og spiller i banda The Cumshots, Datsun, Thulsa Doom og spellemannsprisvinnerne Black Debbath.

Om du vil spille videre på dette innlegget, kan du sende ditt bidrag på e-post til ballade@mic.no.
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no