Holbergdagene med fokus på Telemann

Det børstes støv av gamle tasteinstrumenter fra 1700- og begynnelsen av 1800-tallet, ukjent Ole Bull-fiolin skal klinge, Bergens musikkhistorie belyses, med mange nyheter. Alt dette og mer til skjer fra 1. til 7. desember i Bergen under Holbergdagene. Denne festivalen plasserer musikken i et større "historisk-filosofisk" perspektiv i beste Holbergsk opplysningsånd.

Georg Ph. Telemann

Årets festivalkomponister er Georg Ph. Telemann (1681-1767) og Markus Zahnhausen, og publikum kan glede seg til konserter med Ricardo Odriozola, Einar Røttingen, Torleif Torgersen, Bergen Barokk, Markus Zahnhausen og studenter fra Griegakademiet, forteller en pressemelding fra festivalen. Foreleserlisten fylles av blant andre Harald Herresthal, Amnon Weinstein, Henning Kraggerud, Markus Zahnhausen og Ove Kristian Sundberg.

G.Ph. Telemann - Holbergdagenes festivalkomponist - var Europas ledende komponist; en lærd kosmopolitt og opplysningsmusiker som fikk svært stor betydning for ettertiden. Hans musikk var godt kjent i Holbergs "musicalske societet" i København, og en av hans partitaer finnes også i et 1700-tallsmanuskript (Mestmachers notebok) fra Bergen.

Markus Zahnhausen, tysk blokkfløytist og komponist som også har fordypet seg i Telemanns verker, gjester Holbergdagene og gir mesterklasseundervisning i egne verk og Telemann-fantasier for blokkfløytister fra Norge, Sverige og England. I tillegg spiller han sammen med Bergen Barokk.

Skuespiller Frode Rasmussen - med sin unike fortellerstil - bidrar med fremføringer av Holbergtekster og utdrag fra forestillingen om Ole Bull.

Bergen Barokk og Markus Zahnhausen fremfører verker av Bach og festivalkomponist Telemann i Mariakirken. Konserten er i samarbeid med Bergens Kammermusikkforening.

Fiolinisten Ricardo Odriozola presenterer dels ukjent og halsbrekkende virtuos Ole Bull musikk i Logen Teater. Ved pianoet: Einar Røttingen. Professor Harald Herresthal, Norges ledende Bull-forsker introduserer.


Professor Ove Kristian Sundberg presenterer tredje del i sin bokserie om musikktenkningens historie. Tidligere har han tatt for seg antikken, og renessansen. Denne gangen har han kommet til barokken og forholdet mellom musikk og retorikk.

Pianisten Torleif Torgersen spiller Beethoven på sitt unike Hafner-piano fra Wien 1830; et instrument han har overtatt etter verdens fremste hammerklaverspesialist, Malcom Bilson.

Studenter fra Griegakademiet fremfører kammermusikk og et stort anlagt Magnificat av Telemann.

I løpet av Holbergdagene gjennomføres en konferanse støttet av Griegforsk - Troldhaugens forskningsprogram finansiert av Norsk Hydro - som samler forskere, musikere og instrumentmakere fra inn og utland. Konferansen tematiserer blant annet Bergens eldre kultur- og musikkhistorie, som blir fyldig belyst av foredragsholdere som Egil Ertresvaag, Bergen, professor Leif Jonsson, NTNU Trondheim, Randi Selvik, doktorgradsstipendiat ved NTNU og Elisabeth Haavet fra SEFOS, Bergen.


Her vil publikum få innsikt i nye sider ved byens musikk- og kulturhistorie, mener arrangørene. I tillegg vil vi av professor Harald Herresthal og Henning Kraggerud få en presentasjon av Bergens Ole Bull; komposisjoner, spillestil og hans mange instrumenter (selvbygde fioliner og pianoer inkludert), og historiske tasteinstrumenter i Bergen. Konferansen vil også belyse tangerende temaer som "Griegenes virksomhet som britiske konsuler i Bergen", professor Einar Røttingens presentasjon av sitt doktorarbeid om Edvard Grieg, Fartein Valen og Geirr Tveitt og endelig et innlegg om arbeidet med rekonstruksjonen av Geirr Tveitts "Baldurs draumar", som ble ny-oppført under Festspillene i år.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no