Gisle Kverndokk i krystallkabinettet

Torsdag den 13. februar blir Gilse Kvernedokks verk "The Crystal Cabinet - konsert for fiolin, klaver og orkester", uroppført i Oslo-Filharmonien. Verket er bestilt av Peter Herresthal, som også innehar fiolinsoloen, mens klaversoloen ivaretas av OFOs faste solopianist Gonzalo Moreno. - Hovedideen med "The Crystal Cabinet" er å skape et frossent, glassklart og skinnende musikalsk landskap, sier komponisten selv, som for tiden har usedvanlig mange jern i ilden.

Gisle Kverndokk

Gisle Kverndokk er i tiden fremover aktuell med bestillinger hos hele tre av Oslos kulturelle hovedaktører: I Oslo-Filharmonien som her beskrevet; ved Den Norske Opera med "Den fjerde nattevakt" bygget over Johan Falkbergets roman; og ved Det Norske Teatret med musikalen "Frendelaus".

Gisle Kverndokk har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og The Juilliard School I New York, og har skrevet orkesterverker, kammermusikk og musikkdramatikk som er fremført både i inn- og utland. Han har også arbeidet mye som dirigent, pianist, fløytist og arrangør, særlig i musikkdramatisk sammenheng.

Blant hans orkesterverker kan nevnes "Initiasjon for fiolin og orkester" fra 1992, som året etter vant 1. pris i Rostrum i Paris; obokonsert (1996) og fløytekonert (1998), som begge ble uroppført av Bergen Filharmoniske Orkester samt Peer Gynt Fantasi (1999) som ble uroppført av Oslo Filharmoniske Orkester under Sommerkonsert i Holmenkollen 2000. I sesongen 1999-2000 var Kverndokk årets komponist hos Trondheim Symfoniorkester, som uroppførte hans konsertarie The forgeries of jealousy.

Av musikkdramatiske verker finnes operaene "Falketårnet" (1990) og "Georgs magiske medisin" (1995); videre musikalene "Sofies verden" (1998), "Vincent van Gogh" (2001) og "Farlige forbindelser" (2002). Hans radio-opera "Bokken Lasson - sensibel suksess" vant i 2000 1. pris i Prix Italia, Bologna.

Om "The Crystal Cabinet" sier Kverndokk: - I den perioden jeg arbeidet med dette stykket, har jeg også skrevet operaen "Den fjerde nattevakt" for Den Norske Opera. I dette stykket var jeg opptatt av å beskrive to kjerne-elementer i Falkbergets roman: det kalde, frosne og lyset. Jeg analyserte spektralt lyden av kirkeklokkene på Røros, og lyden av is og snø. Fra disse overtonespektrene fikk jeg et meget frodig harmonisk materiale. Dette ville jeg utforske videre, og det danner grunnlaget for denne konserten. Hovedideen er å skape et frossent, glassklart og skinnende musikalsk landskap.

Komponisten fortsetter: - Første sats er en dialog mellom fiolinen og klaveret, formet som raske utsagn, klare motiver: en eksposisjon av materialet. Andre sats er en scherzo. Ideen er å skildre is som knuser, og etterklangen av dette som strekkes ut til lange remser av klanger. Tredje sats er som et pust, en utkomponert pause, en stille overgang, for strykere og vibrafon. Fjerde sats er en konklusjon der materialet tar form som lengre melodiske linjer, med større kontraster. Da jeg var i sluttfasen av verket, kom jeg over diktet "The Crystal Cabinet" av William Blake. Inspirert av dette, ble strukturen på stykket enda tettere. Jeg valgte å ta utgangspunkt i noen linjer fra dette diktet i hver sats, som en ledetråd inn i den musikalske idéverdenen.

Stykket ble som nevnt bestilt av Peter Herresthal, og er skrevet til ham og hans faste samarbeidspartner Gonzalo Moreno. Herresthal oppnådde i sin tid høyeste eksamenskarakter etter studier ved Norges musikkhøgskole med professorene Isaac Schuldman og Magnus Ericsson. Han har opptrådt ved en rekke internasjonale festivaler som Schleswig-Holstein og Meckelburg-Vorpommerrn, har vært recital- og konsertsolist i store deler av Europa og Japan, og har oppnådd svært gode kritikker i norsk og internasjonal presse. Han er anerkjent som en ledende utøver av norsk samtidsmusikk, og har tre ganger vært nominert til Spellemannprisen. I 2002 ble han kåret til Årets utøver av Norsk Komponistforening, og mottok Musikkritikerprisen for uroppførelsen av Olav Anton Thommessens fiolinkonsert "Bullseye", fremført med Bergen Filharmoniske Orkester under Festspillenes 50-års jubileum.

Gonzalo Moreno er født i Madrid og har sin utdannelse fra hjembyens Real Conservatorio Superior de Musica samt Royal Academy of Music i London, hvor han mottok Recital Diploma etter avsluttende eksamen. Siden 1990 har han vært bosatt i Norge, og han har like lenge vært ansatt som solopianist i Oslo Filharmoniske Orkester. Eivind Aadland, som er dirigent for urpremieren, er ansatt som kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester fra høsten 2003. Som fiolinist har han hatt solistoppgaver i de fleste europeiske land, og spilt kammermusikk med bl.a. Yehudi Menuhin og Igor Oistrakh. Han var i ni år konsertmester i Bergen Filharmoniske Orkester, og i mai 2001 sto han som dirigent foran dette orkestret, med Bruckners Symfoni nr. 4 under Festspillene i Bergen. Sin dirigentdebut med Oslo Filharmoniske Orkester hadde Eivind Aadland i 1999, og han ble omgående gjenengasjert for sesongene fremover. I juni i år skal han lede orkestret under turné på Vestlandet.

Bestillingen av "The Crystal Cabinet" er finanisert via Det Norske Komponistfond. Konsertens øvrige program er Brahms' ungarske danser nr. 17, 18, 19, 20 og 21, og hans klaverkvartett i g-moll med Schönbergs orkestrering.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no