Turboneger og Rebekka på svenske hender

Turboneger signerer i disse dager en verdensomspennende management-avtale med det svenske artist- og managementbyrået Talent Trust. Dermed vil Norges største rockeband om dagen ikke bare dele management med størrelser som Joey Tempest, The Cardigans og D.A.D., men også med den ferske norske artisten Rebekka, som for tiden er aktuell med albumet "Neophyte" på Kirkelig Kulturverksted.

Rebekka, 2003 (Foto: Knut Bry)

Av Arvid Skancke-Knutsen

- Det var kjærlighet ved første blikk. Vi traff hverandre under et møte i København, og dealen var gjort, sier Petri H. Lundén i Talent Trust.

- Med et ambisjonsnvivå på 100 prosent, og et talent på samme nivå, så kan dette helt enkelt ikke mislykkes, heter det i en pressemelding.

Lundén er grunnlegger og eier av managementselskapet Talent Trust. Og det er Tomas Jernberg i Talent Trust som heretter blir manager for Turbonegro.

- Det skal bli kult å gjenoppta managerrollen for et hett band i USA igjen. Det er ingen tvil om at vi skal klare å løfte Turbonegro opp i eltedivisjonen.

Med slike utsagn synes Talent Trust nokså skreddersydd for et samarbeid med Norges største rockeband for tiden.

- Dette er nok et viktig skritt på Turbonegers vei mot verdensherredømme. Vi har lenge hatt Petri og Talent Trust i kikkerten, og nå er altså tiden inne for at Skandinavias beste band og management forener krefter, sier Turbonegros bassist Happy-Tom i den samme pressemeldingen.

Turbonegro er Rune Rebellion, gitar, Pål Pot Pamparius gitar/keyboards, Happy Tom, bass, Euroboy, gitar, Chris Summers, trommer og Hank von Helvete, vokal.

Bandet befinner seg for tiden på den amerikanske delen av sin verdensturné, som avsluttes i Australia i slutten av oktober, der de promoverer comeback-albumet "Scandinavian Leather".

Talent Trust representerer ellers artister som danske D.A.D, samt svenske Joey Tempest, Kent Norberg, The Motorhomes, Olle Ljungström, Parker, Peter LeMarc, The Cardigans og Weeping Willows. Byrået har to år på rad blitt kåret til det viktigste og mest interessante management-byrået i Sverige av bransjebladet MusikIndustrin.

Også den ferske norske artisten Rebekka, som i disse dager er ute med sitt debutalbum "Neophyte" på Kirkelig Kulturverksted, ble nylig signet til Talent Trust. Rebekka Karijord, som er utdannet ved Norsk Musikkteater og Ballettakademi og ved Teaterhøgskolan i Stockholm. Hun fikk alt som tenåring kontrakt med et stort, multinasjonalt plateselskap, dro til Sverige og lagde preproduksjon, og hoppet deretter av kontrakten igjen.

- De prøvde å gjøre meg til noe jeg ikke er, og jeg er så takknemlig for at jeg hadde vett til å bryte med dem, selv om jeg bare var 19 år.

I dag er Rebekka 27, og uttaler følgende om sin musikk, som er forsøkt beskrevet som beliggende i "et stort ingenmannsland mellom pop, joik og elektronika".'

- Jeg er nokså kompromissløs med musikken min. Ekstremt detaljert - Erik Hillestad i Kirkelig Kuulturverksted kaller meg et petimeter. Men jeg tror at jeg er veldig ydmyk når det gjelder andres kunnskap, og nyter at jeg endelig har lært meg å levere fra meg uferdig materiale for å la andre befrukte det. Jeg kan ikke og vil ikke gjøre alt selv.Alle sangene på plata er skrevet og grunnprogrammert hjemme i Protools, som er et utrolig program for min type musikk.

- Jeg vil ikke synge bare vakkert. Jeg vil fortelle med stemmen. Stemmen er en forlengelse av min emosjonelle tilstand, og jeg vil at det jeg har opplevd i løpet av dagen skal høres når jeg går i studio eller på scenen. Jeg søker også noe opprinnelig, urgammelt i stemmebruken, er fascinert av folkesang, joik, ulike folkeslags sangteknikker. Jeg vil at man skal høre på stemmen min at jeg kommer fra Skandinavia, fra det norske. Stemmen min, musikken min skal utrykke min kvinnelighet, sensualitet og erotikk, uten at det bare handler om å spille på sex eller vulgaritet, sier sangeren, som for øvrig har denne hjemmesiden.

Jan Erik Haglund i Unit Managmenet, som har hatt management-oppdraget for Turboneger så langt, sier i formiddag til Ballade at det dreier seg om en naturlig avvikling.

- Vi har tatt et oppdrag for dem. Det skulle i utgangspunktet være av begrenset varighet, men endte opp med å gå over lengre tid. Jeg tror begge parter er fornøyd med hva vi har oppnådd, samtidig som det nok føles naturlig for Turboneger å komme seg litt videre. Det er ikke noe mer dramatisk enn som så.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no