- På tide med norske artister på Womex!

Den internasjonale interessen for norsk folke- og verdensmusikk er økende, noe den godt besøkte standen på sist ukes Womex-messe i Sevilla er et bevis på. Likevel blir ingen norske utøvere plukket ut av Womex showcase-jury. - Jeg er overrasket over at ingen norske artister eller utøvere blir plukket ut av Womex showcase-jury, sier Music Export Norways Inger Dirdal. - Vi har mange meget sterke artister som så absolutt har noe å gjøre her nede. Nå er det på tide at norske folke- og verdensmusikkutøvere får vise seg fram for internasjonal bransje på Womex, mener Dirdal.

Womex 2003 - Karl Seglem

Av Tomas Lauvland Pettersen

Sevilla var i forrige uke arenaen for verdensmusikkens mest sentrale bransjetreff: Womex. 11 norske selskaper utgjorde den godt besøkte norske standen som ble koordinert av Music Export Norway. Med representanter fra plateselskap, band, management, organisasjoner og festivaler var det en variert og velfungerende delegasjon som var i hektisk aktivitet i messekomplekset Fibes' haller.

Music Export Norways Inger Dirdal er godt fornøyd med den norske innsatsen i Spania:

- Interessen for den musikken vi representerer blir merkbart større fra år til år. Nå opplever vi at messedeltagerne er mer genuint opptatt av norsk musikk og har større kunnskap om det vi driver med - dette skjedde ikke for noen år siden.

Av de 34 artistene som spilte showcaser på Womex sine fire scener, var ingen norske og man må gå langt tilbake i tid for å finne noen norske band eller utøvere som har blitt plukket ut av Womex-juryen, noe Dirdal kritiserer:

- Jeg er overrasket over at ingen norske artister eller utøvere blir plukket ut av Womex' showcase-jury. Vi har mange meget sterke artister som så absolutt har noe å gjøre her nede. Et at våre viktigste mål framover må være å få med norske utøvere på Womex-showcasene.

Den norske delegasjonen har markert seg bra i følge Dirdal som påpeker at deltagerne representerer et variert utsnitt av den norske bransjen og som også evner å samarbeide og støtte hverandre på messa.

- Jeg føler at den norske standen har fungert meget godt i år - tilbakemeldingen fra de norske delegatene har i hvert fall vært veldig positiv. Vi har vært representert med en god bredde blant delegatene og personellet på standen, noe som gjør at vi utfyller og hjelper hverandre. Det er viktig å stå samlet som delegasjon, og det synes jeg vi har fått til i år.

I likhet med Dirdal er Hilde Bjørkum fra Førde Internasjonale Folkemusikkfestival godt fornøyd med årets Womex:

- Womex er en viktig og bra arena for oss som festival; vi får sjanse til å se og høre på nye artister og dyrke kontaktene våre. I år var det veldig stor interesse for den norske delegasjonen og jeg synes at standen fungerte meget bra. Det var god variasjon blant de norske deltagerne hvor både selger og kjøper var representert på samme plass. Som festival er vi forholdsvis godt kjent ute og dette er med på å trekke folk til standen, og vi jobbet mye med å videreformidle kontakten med disse til de andre norske selskapene.

Bjørkum opplevde ikke at alle aspekter ved Womex var like positive. Live-delen av programmet, der 34 artister opptrådte på fire scener i det tidligere Expo-lokalet Palenque, fungerte ikke helt optimalt ifølge Bjørkum:

- Showcase-scenene i Sevilla yter ikke rettferdighet ovenfor alle utøverne, spesielt ikke for de akustiske artistene med et mer stillferdig uttrykk. Det var også lite bredde i konsertprogrammet. Norge har jo også mange unge flotte grupper som absolutt burde være representert på Womex' showcaser.

Også Bjørkum opplever at interessen for norsk verdens- og folkemusikk er økende:

- En tendens på den internasjonale verdensmusikk-scenen er større interesse for det tradisjonelle uttrykket. På en måte har man nå gått en runde der man har vært veldig opptatt av crossover og fusjon av uttrykk en tid, men nå er på vei tilbake til sjangernes egne musikalske utspring. Norge stiller sterkt i så måte, og oppfattes som spennende og eksotisk av mange. Vi opplever også at interessen for norsk folkemusikk er økende - et eksempel på dette er Majorstuen som skal spille på Womex-konkurrenten Strictly Mundials showcase-scene i Istanbul neste år.

Musiker, komponist og daglig leder av NORCD, Karl Seglem er også fornøyd med Womex-innsatsen:

- Jeg føler at vi fikk gjort mye i år, mye på grunn av at vi har gjort heimeleksa vår. Jeg synes vi nådde ut både i forkant av messa og også på selve Womex der vi hadde mange møter. I forkant jobbet vi mye med å booke møter og finne interessante møtepartnere. Jeg valgte også å fokusere på to ting: meg selv som utøver og folk/world delen av NORCD katalogen. Jeg har både hatt møter for mulige lisensavtaler for NORCD-utgivelser, men også møter med management og agenter med tanke på egne konserter og turneer. Fokuset har vært på England og Tyskland men også på spanske festivaler og media. De neste månedene vil vise om investeringen og all jobbingen var vel verdt - oppfølginga er minst like viktig som selve deltagelsen på messa.

Seglem kan også fortelle at han jobber med nytt band og vil konsentrere seg mer om egne utgivelser og konserter i tida framover:

- Jeg har en ny kvartett som foreløpig består av Håkon Høgemo på elektrisk hardingfele, Helge Norbakken på perkusjon og bassist Bjørn Kjellemyr. Bandet kommer ikke til å jobbe med tradisjonsstoff og det er mulig at vi kommer til å involvere en produsent med elektronika-bakgrunn. Plata kommer i september/oktober neste år og vi har planlagt en promo-turne i Norge og utlandet i mars. I tida framover kommer jeg til å fronte egne ting i større grad enn tidligere mens NORCD vil fokusere noe mer på world/folk utgivelser.

I etterkant av Womex har Seglem også noen kritiske bemerkninger å komme med:

- Jeg synes at vi i Norge ikke alltid er flinke nok til å promotere oss sjøl i utlandet. Music Export Norway og MIC kunne kanskje jobbet litt mer for å samle den norske delegasjonen i forkant av Womex. Likevel er det en fornøyd Seglem som oppsummerer Womex:

- Det har jo selvfølgelig vært mye jobb men det har da også vært flott og kjekt.

Neste års Womex går av stabelen i Essen, Tyskland i slutten av oktober 2004. Musikkinformasjonssenteret hadde ansvar for utarbeiding av informasjonsmateriell - klikk her for å lese MICs artistprofiler (på engelsk) som ble publisert i den norske Womex-katalogen.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no