Groven, Sigmund

Sigmund Groven

”I de rette hender kan det beskjedne munnspillet være et avansert instrument av stor skjønnhet. Sigmund Groven, liksom Tommy Reilly og Larry Adler før ham, utnytter til fulle munnspillets store spennvidde og klanglige muligheter. Han er en strålende musiker, og framstår i dag uten tvil som en av de fineste munnspillutøverne i verden.” (Sir George Martin, produsent for The Beatles)

Sigmund Groven er født i Heddal i Telemark i en musikalsk familie; komponisten og folkemusikkforskeren Eivind Groven var hans onkel. Tidlig kom Sigmund i kontakt med den legendariske Tommy Reilly som ble inspirasjonskilde, læremester og samarbeidspartner. I 1976 spilte de inn albumet ”Music For Two Harmonicas” i London med musikk tilegnet de to munnspillerne av bl.a. Robert Farnon, Gordon Jacob, James Moody og Vilem Tausky.

Sigmund Groven har lang fartstid i norsk musikkliv: Sin første radiokonsert hadde han allerede i 1965, og den første LP-en, ”Så spiller vi harmonica”, kom i 1975. Konsertrepertoaret hans spenner vidt; fra folkemusikk til egne komposisjoner, fra Bach til moderne originalmusikk, selv om det store publikum vel forbinder munnspillet hans mest med klassikere som Henning Sommerros ”Vårsøg” (i mange år kjenningsmelodi til ”Nattønsket” i radioen), ”Svalbardtema”, og ”Reodors ballade” fra ”Flåklypa Grand Prix” i tillegg til hans egne komposisjoner som høres tidt og ofte i eteren. Han er en usedvanlig allsidig musiker, de yngre årsklasser beundrer ham for hans bidrag til ”Lonesome Traveller”, singlesuksessen til hip-hop-bandet ”Paperboys”, som toppet VG-lista i ukevis i fjor.

Hans merittliste viser at han er en viktig musikalsk ambassadør for vårt land. Etter flere USA-turnéer med Carnegie Hall-konsert i 1990 som høydepunkt, er han mer etterspurt enn noen gang. I løpet av de siste årene har han hatt egne konserter både i Hong Kong Konserthus og Oslo Konserthus. Ved 50-årsjubileet for Dartington Summer Music Festival holdt han ”master-class” for studenter fra fire verdensdeler, og konsert med det finske orkestret ”Sinfonia Lahti”. Ellers har han hatt turné i Japan med egne konserter i Casals Hall i Tokyo og Kyoto Konserthus, turnéer i Europa med det engelske Academy of St.Martin in the Fields Chamber Ensemble og Rotterdam Filharmoniske Orkester. For et par år siden var han solist med Dala Sinfonietta og Stockholm Kammerensemble i Nordens største utendørsarena, ”Dalhalla”. Under hans besøk i Sør-Korea nylig laget den største TV-kanalen et lengre program om hans musikk. I tillegg har han bl.a. spilt for UNESCO i Paris, Smithsonian Institution i Washington og ved EXPO i Sevilla, han har vært solist med radiosymfoniorkestrene i Berlin, München, Brüssel og London i tillegg til en rekke orkestre i Canada og USA, bl.a. symfoniorkestret i Dallas der han ble utnevnt til æresborger av Texas.

I juni 2002 uroppførte han Siegfried Steinkoglers Konsert for munnspill og orkester sammen med Mozarteum-orkestret i Salzburg – det var første gang munnspillet var å høre som soloinstrument i det prestisjetunge Mozarteum.
Nylig spilte han i Athen, og ved Asia Pacific Harmonica Festival der han var solist med Hong Kong Kammerorkester. I Beograd gav han konsert i samband med 100-årsmarkeringen for unionsoppløsningen i 1905. Hans opptreden under Festspillene i Budapest ble av en kritiker betegnet som ”den mest gripende konsert i Budapest-festspillenes 25-årige historie”. I det siste har turnéplanen omfattet både Saudi-Arabia og Taiwan.
Her hjemme har han medvirket ved en rekke festivaler, bl.a. Festspillene i Bergen, han uroppførte sitt eget bestillingsverk ”Legender” under Osa-festivalen ved Ole Bull-akademiet, og Kenneth Sivertsens ”Eiketreet” med Kringkastingsorkestret.

CD-ene hans er utgitt over store deler av verden, og har fått kritikerne til å hente fram sine sterkeste superlativer: ”Godt for sjel og sinn”...”en liten skattekiste”...”aldeles himmelsk...” ”som en regnbue”... ”klar som en fjellbekk i øvre Telemark”... ”Grovens mesterverk”... ”et stykke norsk musikkhistorie”... ”klassikere som sitter dypt i oss”... ”folkeeie.”
På CD-en ”Here, There and Everywhere” spiller han bl.a. musikk av Sir George Martin, som også har arrangert kjente Beatles-melodier for munnspill og orkester. ”PhilHarmonica” inneholder originalmusikk av bl.a. Milhaud og Villa-Lobos, og av norske samtidskomponister. Om den skriver Martin Anderson i ”Klassisk musikkmagasin”: ”Besnærende, lekkert, umiddelbart sjarmerende, uimotståelig – et gullfunn, en vinner av en CD!”
I 2007 gav han ut ”Grieg Album”, igjen i samarbeid med Kringkastingsorkestret, dessuten Ivar Anton Waagaard og Kåre Nordstoga. ”Groven spiller Grieg som om han ikke har gjort annet i livet, med innlevelse og øre for det sårbare – gripende” skriver Glenn Erik Haugland i Bergens Tidende, og VG kaller ham ”en magisk musiker som former både langsomme lyriske stykker og raske norske danser med inderlighet, snert og engasjement.”
Hans nyeste plateprosjekt er en innspilling sammen med organisten Iver Kleive i Blu-ray Surround Stereo for 2L, Lindberg Lyd.

Av komponister som har dedisert sine verker til Groven, kan nevnes Terje Rypdal, John Surman, Johan Kvandal, Øistein Sommerfeldt, Siegfried Steinkogler, Oddvar S.Kvam, Kenneth Sivertsen, Iver Kleive, Ketil Bjørnstad og Lars Tilling. Nyskrevne verker for munnspill og orkester av Henning Sommerro og Egil Kapstad er klare for uroppførelse.

Sigmund Groven er selv en særpreget komponist med sterk melodisk evne. Han kan vise til en produksjon på mer enn 350 komposisjoner, som spenner fra viser til tekster av Erik Bye (”Så spiller vi harmonica”, ”Blow Silver Wind”, ”Tilbake til sangene”) og Halvor J. Sandsdalen (”Kom sol på alle mine berg”), musikk til filmer og radio- og TV-programmer, deriblant familieserien ”Vi på Langedrag”, og til en rekke plateproduksjoner (”Motlys”; ”Musikken inni oss” med Arve Tellefsen, ”Aria”, ”Nordisk Natt”), større verker som ”Vinland Suite”, ”Legender” og ”Sommaren som var”, og populære melodier som ”Siesta” (for Ole Edvard Antonsens CD ”Tour de Force”) og plystremelodien ”Ut på tur”. To ganger er han tildelt prisen for ”Årets Verk” av komponistforeningen NOPA, i 1994 fikk han ”Kardemomme-stipendiet”, i 1995 Telemark Fylkeskommunes Kulturpris og i 1996 ærespris fra Fond for utøvende kunstnere. Han har hatt flere verv i norsk musikkliv. Fra 1997 til 2006 var han ordfører i TONOs representantskap, i 2002 ble han utnevnt til æresmedlem av NOPA, i 2004 fikk han Oslo Bys kulturstipend, i 2006 ”Storegut-prisen”, og i 2009 Klaus Egges Minnepris.

Her er noen reaksjoner på musikken hans fra kritikere rundt i verden:

Da Sigmund Groven spilte ”Nordisk Natt”, var stemningen magisk, publikum var tydelig beveget”.(Noordhollands Dagblad, Den Helder, Nederland)
”Han overbeviste med forbløffende uttrykksrikdom og medrivende virtuositet.” (Salzburger Volkszeitung, Østerrike)
”En sjeldent følsom og spennende musiker” (Harmonica Review, Tokyo)
”Med sin utstråling og musikalitet når han både de brede lag og det klassiske musikkpublikum” (Ming Pao, Hong Kong)
”Han treffer publikum i hjertet, man bergtas av hans poetiske spill ... praktfullt... stor musikalsk autoritet, en formidlingens mester” (Aftenposten, Oslo)
”Her fanns glöd och känsla – han slog knock-out på publiken” (Ôst-Göta Korrespondent, Linköping)
”Hans Bachspill var forbilledlig” (Anchorage Daily News, Alaska)
”Hans rene, krystallklare tone har en eterisk skjønnhet. Han er en makeløs musiker, konserten hans var den mest dyptgripende musikkopplevelse jeg har hatt.” (Woodstock Bulletin, Sydney, Australia)
”Hans gripende følsomme spill vil for alltid bli husket av de som var tilstede i Matthiaskirken.” (Budapest Festivalcity, Ungarn)
”En munnspillets gentleman” (SMI-Bulletin, Basel, Sveits)

2010
-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no