Blås Vinterjazz fortsetter med sterke navn

Blå byr på mer Vinterjazz til helgen. Fredag slipper de til Frode Gjerstad trio med gjest og trombonist Jeb Bishop fra USA. Lørdag er det duket for to sangfugler som begge har fått plateanmeldere til å reise seg på stolene, først Beady Belle og deretter Torunn Eriksen, som i høst slapp plata "Glittercard" på Jazzland Recordings med påfølgende lovord fra et samstemt kritikerkorps. Søndag spiller fjorårets "Young Nordic Jazz Comets", Trondheimstrioen Megatsunami, som du kan lese om et annet sted her på Ballade.

Torun Eriksen

Den Chicago-baserte trombonisten Jeb Bishop er i Norge kjent fra samarbeid med Paal Nilssen-Love i gruppen School Days, men er også aktiv i sin egen trio, i Vandermark5, Brötzmann Chicago tentet med mer. Bishop er en instrumentalist med overskudd, og en musiker som, hva energi og tilstedeværelse angår, få kan måle seg med, forteller Blå.

Da Frode Gjerstad Trio debuterte under Nattjazz-festivalen i Bergen i mai 1999, skrev Bergens Tidende: "En besettende tonelek, et kjempekick!". Siden har Frode Gjerstad Trio turnert Skandinavia og gjort festivaljobber i Norge, Italia, Østerrike, USA og Candada. Debut CD-en "The Blessing Light" kom våren 2000, deretter "Last First", og "Sharp Knives Cut Deeper" med Peter Brötzmann. Trioens musikk har røtter i free-jazz tradisjonen, slik den ble definert av bl.a. Mingus og Coltrane. Gjerstad har rundt 20 innspillinger under eget navn, er høyt ansett på den internasjonale scenen, og blå kåret til "Årets Jazzmusiker" av 1998. Storesund har inntatt den norske jazzscenen som en bassist med meget høy energi og stamina. Nilssen-Love er i dag Norges mest aktive trommeslager og har gjort seg bemerket i samspill med Mats Gustafsson og Ken Vandermark, Vindaloo, Element, Pocket Corner og Quintet.

Beady Belle er både Beate Slettevoll Lechs artistnavn og prosjektnavnet til duoen med Marius Reksjø. Arbeidsdelingen i Beady Belle i duoformat er at Marius tar seg av grooven mens Beate skriver melodiene, harmoniene og tekstene. Første albumet het ”Home” (2001); det andre albumet kom ut våren 2003 og heter " CEWBEAGAPPIC " . Dagens Næringslivs anmelder skrev da: ”Da Beady Belles forrige plate kom ut, ble jeg så revet med at jeg først skrev anmeldelsen som et brev til Beate S. Lech. (...) Denne gangen har jeg lyst til å sende en bukett ballonger på døren.”

Torun Eriksens debutalbum ”Glittercard” hentet frem superlativer i norsk presse i høst. Musikkanmeldere omtalte henne som ”årets stemme”, ”glitrende”, og ”et vokaltalent utenom det vanlige.” Og produsenten hennes, Bugge Wesseltoft, har selv blitt så imponert av Torun at han ikke nølte med å kalle henne ”det største vokaltalent jeg har hørt på mange år”. ”Glittercard” inneholder 11 låter med tekst og melodi signert vokalisten selv, og hun fylte Blå til randen da ”Glittercard” ble sluppet, så det er med andre ord sterke grunner til å befinne seg ved elven hos Blå på lørdag og få høre hva Eriksen har jobbet med siden da.

Torun Eriksen har bakgrunn fra gospel, soul, jazz og pop. Mens hun var student ved NISS startet hun bandet Licorice som spilte en blanding av funk, soul og discocoverlåter og til og med ble backingband for M2M i Disney World i Florida. Eriksen har medvirket på flere andre album som Palace of Pleasures ”Popoganda” (1999), Mulens Portland Combo’s ”Mulens Femte” (2001) og Knut Halmrasts ”Little Pillow” (2003). Hun har vært innom Beat for Beat og har steppet inn for Sidsel Endresen i Chipahua. Sissel Endresen har vært en viktig rådgiver og inspirasjonskilde.

”Glittercard” ble til etter at Bugge Wesseltoft tilfeldigvis hørte et opptak av låten Glittercard. På grunnlag av kun den sangen tok han kontakt og tilbød henne kontrakt på Jazzland-labelen. ”Det har vært helt fantastisk å ha Bugge som produsent,” har Torun Eriksen sagt. ”Han har vært den som har sett det store bildet når bandet mitt og jeg har hengt oss opp i små detaljer.” Bandet består av Kjetil Dalland (bass), Torstein Lofthus (trommer), David Wallumrød (tangenter) og Frøydis Grorud (sax og fløyte).

Søndag er det klart for Trondheimstrioen Megatsunami, som har Blå som et av stoppestedene på en større turné i Skandinavia.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no