Klassisk Bergensbølge i Paris

Forrige helg viste Bergens fremste musikere seg frem for det kresne publikummet i Paris. Som et ledd i samarbeidet mellom den nordiske MAGMA-festivalen og Radio Frances samtidsmusikkfestival "Présences", spilte både Bergen Filharmoniske Orkester og BIT20 Ensemblet i den ærværdige Olivier Messiaen-salen. Responsen på begge konsertene var overveldende og er et tydelig tegn på det bergenske miljøets høye musikalske kvalitet.

Berit Opheim

Av Kyrre Tromm Lindvig

Bergens Filharmoniske Orkester spilte på fredag 13. februar og presenterte et avvekslingsrikt program. De åpnet med festivalkomponists Philipe Hersants ”Cinq pièces pour orchestre” etterfulgt av Arne Nordheims ”Tenebrae”, konsert for cello og orkester. Etter en kort pause gikk de så i gang igjen med seks utdrag fra Geirr Tveitts ”Hundrad Hardingtonar” før de avsluttet med Bent Sørensens ”Symphony”. Det var nesten fullsatt sal og responsen lot ikke vente på seg, hele syv ganger måtte cellosolist Aage Kvalbein og sjefsdirigent Andrew Litton inn på podiet til begeistret applaus fra publikum.

Dagen etter fremførte det bergensbaserte BIT20 Ensemble Lasse Thoresens ”Løp, Lokk og Linjar”, med Berit Opheim fra Voss som sangsolist. Et meget krevende stykke, men i over en time holdt ensemblet under ledelse av Jeffrey Milarsky publikum i sin hule hånd og også her måtte Opheim og Milarsky inn på podiet flere ganger for å ta imot applaus. I tillegg hentet de også opp komponist Thoresen på scenen, som fikk sin velfortjente applaus.

”Løp, Lokk og Linjar” beveger seg mellom folkemusikk og forskjellige komposisjonsteknikker fra samtidsmusikken, deriblant spektralmusikken.

- Dette er et meget krevende stykke å fremføre. Jeg skulle gjerne hatt mer tid på å jobbe med det, men BIT20 spiller nesten automatisk slik som skal, de har en meget naturlig måte å nærme seg denne musikken på, kunne Milarsky fortelle etterpå.

På lørdag kveld var det så en mottagelse for de norske aktørene hos den norske ambassadøren. – Dere er på mange måter bedre ambassadører enn meg. Den jobben dere gjør er viktig, særlig i et land hvor det kommuniseres så mye via kultur, sa ambassadør Svend E. Svedmann til musikerne og takket hver og en for den innsats de hadde gjort. Naturlig nok ble komponist Lasse Thoresen behørlig applaudert også her.

Generelt var det stor enighet om at den norske tilstedeværelsen i Paris ikke bare et blaff. BIT20 har før spilt flere konserter på IRCAM (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique), et av verdens ledende sentre for samtidsmusikk og vil bli invitert tilbake også der, mens Lasse Thoresen skal fungere som en slags huskomponist for de kommende ”Présences”festivalene.

Dirigent for BFO, Andrew Litton, påpekte at det er viktig for Bergen Filharmoniske å dra ut i verden og vise seg og at deres opptreden på ”Présences” er et meget lang steg i riktig retning i så måte. – Jeg er meget glad for å kunne dra med et så bra orkester til et så viktig sted, sa han.

– Når man spiller i Paris så merkes det i hele det internasjonale miljøet, forteller også daglig leder for BIT20, Stein Olav Henriksen. Han poengterer også den store viktigheten av at konsertene som blir fremført under ”Présences” blir gjort tilgjengelig for hele det europeiske kringkastingspublikummet, via samarbeidet med EBU (European Broadcasting Union).

Et bemerkelsesverdig punkt var at hele den norske pressen glimret med sitt fravær, bortsett fra NRK, som har overført en del av konsertene på radio. – Det er typisk. Her spiller man på en av verdens mest prestigefylte samtidsmusikkfestivaler og hjemme er det absolutt ingen som bryr seg. Hadde dette vært idrett hadde vi vært førstesidestoff, mumlet en av orkestermusikerne.

Imidlertid er det jo slik at man først blir populær i hjemlandet hvis man er blitt det i utlandet. Og der er både BIT20 Ensemblet og Bergen Filharmoniske Orkester på meget god vei, skal man tro den overveldende responsen.
- Dette gikk over all forventning. Husk at fransk publikum er veldig ærlig og ikke går av veien verken for å bue ut musikere eller å gå midt i konserten, sa René Bosc, musikalsk ansvarlig for Présences festivalen. – Jeg gleder meg til å fortsette samarbeidet med de norske musikerne og komponistene, avsluttet han.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no