Kongsberg: andre rapport

Kongsberg Jazzfestival fortsatte å imponere også etter den flotte åpningsdagen. Festivalen anslo at det var gått unna mellom nærmere 14 000 billetter - noe som i så fall var solid over budsjettet. Samtidig var nær sagt hver eneste konsert kvalitetssikret på imponerende vis, der Solveig Slettahjell, Susanna & The Magical Orchestra, The Thing og Elias Akselsen alle sto for oppsiktsvekkende opptredener. En av festivalens mest aktive musikere var Ingebrigt Håker Flaten, som også vant den store Vitalprisen.

Elias Akselsen, s/h (Foto: Andreas Viumdal)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Ballade måtte av praktiske årsaker dessverre hoppe over torsdagen på Kongsberg, etter å ha sett imponerende opptredener med bl.a. Ornette Coleman og Blonde Redhead onsdag kveld. Men fredag var det igjen tid for å kaste seg på jazztoget, som denne gang snodde seg gjennom et nokså grått og regntungt landskap. Det skulle likevel ikke legge noen nevneverdig demper på de musikalske opplevelsene.

Ballade tok først turen til Energimølla, der Susanna And The Magical Orchestra skulle opptre. Lokalet var bokstavelig talt fylt til randen klokken denne fredags ettermidagen, og det til tross for at det var relativt smal musikk som sto på programmet. Publikum lyttet først oppmerksomt på en duokonsert med Magne Vestrum (kontrabass) og Morten Engebretsen (klarinetter), som serverte et nakent og nedtonet sett - utfordrende på sitt vis, men også svært vakkert og rikt på atmosære. Susanna Wallumrød og Morten Quenlid lot det trommende regnet på utsiden danne et kontinuum som bare understreket følelsen av flyktig, men likevel stødig forankret magi i musikken deres, der de hviskende melodiene fylte rommet med sakral sensualitet. Konserten var intim, gjennomtenkt og gyllent avrundet, ofte på randen til det stygg-vakre, og nettopp derfor desto mer interessant. Et særlig pluss var akkompagnementet til Quenlid, som fremsto som delikat, detaljert og nesten delirisk.

- Siden dette er en jazzfestival, skal vi prøve å gjøre ting litt på si’a!, erklærte Cato salsa Experience, og dro deretter i gang en blytung og forbløffende autentisk utgave av King Crimsons "20th Century Schizoid Man". De fortsatte med en blanding av eget, godt fungerende materiale og covere av bl.a. Television("Marquee Moon") og Led Zeppelin ("Whole Lotta Love", og hadde underveis også gjester som Joe McPhee. Når Kongsbergprogrammet samme dag også bød på opptredener med Big Bang, Tungtvann, Dirty Oppland, Pleasure og Palace of Pleasure, sier det en hel del om en jazzfestival som gjerne utvider sine egne grenser, uten å fire på kvaliteten.

Kvalitet og spennvidde fikk vi også oppleve på Howlidgården tidlig lørdag ettermiddag, der Elias Akselsen var satt opp med Ravi og DJ Løv i den vakre Poesioase. Elias Akselsen er ganske sikkert det nærmeste vi kommer den eldre Johnny Cash her hjemme - i så vel uttrykksglød og inderlighet som i følelsen av levd liv. Stemmen hans er bortimot unik i hjemlig sammenheng, og har en sjelden evne til å røre og berøre, der gåsehuden sjelden er mer enn noen strofer unna. Musikken hans berører ofte det sentimentale, men det er en dyrekjøpt sentimentalitet - fremført med overbevisning av en mann som ikke fikk noen identitet av norske myndigheter før han fylte 31 år. - Jeg har vært på vandring hele livet, hilste Akselsen publikum. Det er gledelig å se at denne vandringen nå er blitt kronet med aksept og beundring.

Konserten til Cato Salsa Experience var sammen med The Thing, der vi finner Ingebrigt Håker Flaten som en sentral musiker, slik han også er det band som Atomic, The Thing, School Days, Close Erase og Scorch Trio. Bassisten har vært med på over førti plateutgivelser, og har også spilt sammen med en rekke internasjonale størrelser i inn- og utland. ”Dette er en av de musikerne som viste meg hva jazz kan være”, uttalte festivalsjef Martin Revheim fra Pavescenen i den vakkert beliggende parken ved elven. Han omtalte videre årets Vitalprisvinner som en musiker med ”en unik evne til å overraske, og med en direkte kommunikasjon få kan matche”.

Det er ord som vi godt kan snu rundt og la gå tilbake til årets førtiårsjubilant.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no