To EDVARD-priser deles ut mandag

Mandag 15. november presenterer TONO og Blå musikk av to av komponistene som er nominerte til årets EDVARD-priser i kategoriene "Elektroakustisk, elektronika og installasjon" og "Åpen klasse". I den førstnevnte dreier det seg om Natasha Barrett, som er nominert for musikken til forestillingen "Agora", et elektroakustisk teater. I åpen klasse får vi høre utdrag fra musikk komponert av Maja S.K. Ratkje, og fremført av POING. Lederen av Stortingets Familie-, kultur- og administrasjonskomité, Sonja Sjølie, vil overrekke prisene under konserten. Her kan du lese juryens uttalelser om de nominerte verkene.

Christian Wallumrød

Av Hild Borchgrevink

I klassen med det litt tungebrekkende navn ”Elektroakustisk, elektronika og installasjon” har TONOs jury hatt tre nominerte på bordet: Lasse Marhaugs ”Sleeper”, Natasha Barretts ”Agora” og Bjarne Kvinnslands ”Tunnel of light".

Om Natasha Barretts lydteater sier juryen:

”Stykket varer i ein time og misser aldri grepet om lyttaren. Det er lineært og polyfont og har lange, organiske dramaturgibylgjer. Kresen materialbygging og lydplassering samt god samansmelting mellom tape og sopran gjer at verket blir ei svært assosiasjonsskapande reise gjennom ei plastisk rekke av truverdige lydrom, eitt framandt med kjende element integrert i seg, eit anna gjenkjenneleg, men med noko framandt ved seg. Det er stemningsrikt, og det viskar ut skiljet mellom den urbane kvardagen, fantasiverda og eit musikalsk univers.”

Bjarne Kvinnsland har laget musikk til den permanente installasjonen som befinner seg i rulletrappen ned til Nydalen T-banestasjon. Installasjonen har fått navnet ”Tunnel of Light”, og juryen sier:

”At ei rulletrapp ned til/opp frå ein T-baneperrong blir gjort til noko meir enn ein materiell funksjon med reklameplakatar for andre materielle funksjonar, er prisverdig. "Tunnel of Light" greier, ved hjelp av veggar av vandrande, skiftande fargelys, assosiative, diskrete lydlandskap og små tankevekkande dikt, å leie merksemda ut over den fysiske reisa ein er på i augneblinken og gi den eit perspektiv som er større enn seg sjølv.”

Støymogul Lasse Marhaug er nominert for verket “The shape of rock to come”. Juryen synes verket er fascinerende rendyrket:

”Denne musikken er rå og usminka. Den er enerverande, grell, maskinell, nesten konstant forstyrrande. Berre leiken med form røpar ein organisme bak. Med sin til tider gjennomførte antivakkert-estetikk har den evnen til å provosere. Men den overraskar også med stillferdig vakre parti, som grunna samanhengen framstår som desto vakrare. Produksjonen har ei viss reinsande effekt på den som står løpet ut og lyttar til endes. Men er det fordi det grelle då endeleg er over, eller er det fordi organiseringa av det heile, inkludert lommene av kontrastering, gjer oss godt? Uråd å seie. Men prosjektet er fascinerande reindyrka.”

Maja Ratkjes musikk til forestillingen-eller-skulle-det-ikke-ha-vært-en-opera fra fjorårets Ultima, ”No title performance and sparkling water” har fått plass i åpen klasse. Der har den vært vurdert sammen med sporet ”Nickeltoe” fra CDen ”Merriwinkle”, av og med sanger Sidsel Endresen, pianist Christian Wallumrød, og lydkunstner Helge Sten, og Christian Wallumrøds plate ”Sofienbergvariasjoner”. De som skulle sammenligne disse tre må ha hatt en utfordrende jobb, men de sier i alle fall som følger om Ratkje:

”Det som betraktes som moderne innen all form for kunst går som kjent i bølger. Men ingen bølger er like. Og heldigvis er noen kunstnere så pass til stede i sin egen tid at de kan tilføre dem ny kraft og nye retninger og former. Nettopp det er det denne komponisten har gjort. Ved å kombinere en slags modernisert tradisjonsmusikk med tradisjonell modernisme på en organisk og raffinert måte slik at det har oppstått en naturlig enhet, har det her blitt skapt noe som virker både nytt og friskt og engasjerende. Komposisjonen er en stort anlagt forestilling med skuespillere, musikere, sangere og dansere i et spennende samspill. Musikken er kraftfull og personlig, og helheten oppleves både underholdende og tankevekkende.” Tittelen er ”No title performance and Sparkling water”, og komponisten heter Maja Ratkje.

Om ”Nickeltoe” fra Endresen, Wallumrød og Stens kritikerroste CD, heter det:

”På sitt beste kan fri improvisasjon være engasjerende og grensesprengende, men formen setter store krav til utøverne som lett kan falle tilbake på oppgåtte stier og gjennomprøvde løsninger. Opphavsmennene inviterer denne gang lytteren med på en musikalsk reise som tilsynelatende verken har en begynnelse eller en slutt. Det er en usjenert og personlig utlevering som ikke minst Sidsel Endresen byr på med sitt eget improviserte språk. Hun opptrer som en verbal perkusjonist i intimt samspill med Christian Wallumrød og Helge Steen, og resultatet er særdeles vellykket i komposisjonen ” Nickletoe”.”

Den tredje nominerte i åpen klasse var Christian Wallumrød Ensemble, for soloplaten Sofienberg Variations, hvor Wallumrød utforsker det stille, åpne og minimale universet som han har jobbet i den senere tiden. Ensemblet på platen består av Christian Wallumrød - piano, harmonium, Nils Økland - fiolin, hardingfele, Arve Henriksen – trompet, Per Oddvar Johansen – trommer og Trygve Seim – tenorsax. Juryen sier:

”Christian Wallumrød har med "Sofienberg Variations" laget et lavmælt album, der han viser sterke kvaliteter både som komponist og improvisator. I komposisjonene står klaveret i sentrum, med iørefallende melodiske temaer og vakker harmonikk. Ensemblet er med på å gi musikken særpreg. Her er det dynamisk samspill og improvisasjoner av utøvere som tør å være personlige i sine tolkninger.”

Prisene deles altså ut på Blå på mandag, med tilhørende konsert.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no