Stadig flere norske toppalbum - resultat av en langsiktig strategi?

Norske artister oppnår stadig høyere listeplasseringer med sine albumutgivelser. VGs Topp 40-liste har hittil i år vært preget av norske artister som holder førsteplassen lenge - gjerne for å gi stafettpinnen videre til en annen norsk artist. Så langt i 2004 har åtte norske artister hatt topp-plasseringen - det er like mange som i 1980, '81, '82, og '82 til sammen. Universal Musics norsksjef Yngve Næss mener langsiktig single-satsing og is i magen har bidratt til større interesse blant platekjøperne. - Det har blitt flere gode artister, og bransjens mange ledd har gått mange nok runder til å "få det til" i mye større grad, samstemmer EMI-sjef Per Eirik Johansen.

Odd Nordstoga (Foto: Telemarkfestivalen)

Av Knut Steen

For tiden ruller 80-tallet over norske TV-skjermer i form av "Norsk Rocks Historie". I dette tiåret var 1986 året med flest norske førsteplasser på VGs albumliste: A-ha hadde "Hunting High and Low" og "Scoundrel Days", Bobbysocks fikk en ener med "Waiting for the Morning", Sissel Kyrkjebø fikk gjennombruddet med sitt selvtitulerte album "Sissel" og Åge Aleksandersen gjorde det stort med "Eldorado".

1983 var det magreste året for norske hit-album - uten The Monroes og "Sunday People" hadde antallet nummer en-plasseringer vært null.

Resten av åttitallet varierte mellom to og tre topp-plasseringer per år, med et fåtall artister som gjengangere. Troikaen A-ha, Åge Aleksandersen og Jahn Teigen sto til sammen for ti nummer én-album. Uten dem hadde det kun vært 15 norske førsteplasser på VGs topp 40 albumliste fra 1980 til 1989, står det å lese på nettsidene til fra NRKs dokumentarserie om Norsk Rock.

Per Eirik Johansen: - Endelig løsnet det

Virgin var tidlig ute med å selge norske artister i stort volum. EMI Norge-sjef Per Eirik Johansen husker Madrugadas første plate som ett av vannskillene inn til den siste norske gullalderen, som nå avspeiles gjennom årets listeplasseringer :

- Den gang var det en gjengs oppfatning i bransjen om at gode rockeskiver, de solgte omtrent 12-13 000, slik som Motorspycho gjorde ved flere anledninger. Den første Madrugada-skiva har nå solgt over 100 000, og selger enda. Akkurat hvorfor ting snudde, er like vanskelig som det er interessant - jeg tror det hadde mye med at musikkbransjen på den tiden hadde gått så mange runder at vi endelig begynte å "få det til" i mange nok ledd. Foruten at artistene ble flere og bedre, hadde man etter hvert også fått med seg stadig mer om produksjon, turnering og generell artistbygging. Det kom også mange flere festivaler til - mens man i gamle dager hadde Kalvøya med en drøss utlendinger flydd inn og ferdig med det, er det nå gode festivaler over alt.

Godt lokalsalg: Et pan-europeisk fenomen

I følge Johansen er fenomenet med godt og økende salg av lokal musikk på lokale markeder også blitt et paneuropeisk fenomen:

- Spesielt fra den politiske venstresida har man alltid fått høre at når globaliseringen tar over, da blir alt amerikanisert. Det vi ser nå, er at den lokale musikken øker andelen på sine hjemmemarkeder. Et par av grunnene til at skandinavisk musikk gjør det så godt i så måte, kan være at vi er bedre i engelsk enn de fleste, og at vi har blitt påvirket kulturelt fra både USA og England, mener Johansen.

Universal: Viktig å vise kvalitet

Norskansvarlig i Universal Music, Yngve Næss, er en av de som har hatt størst glede av å studere VG-lista denne våren og sommeren.

Også Næss mener langsiktig planlegging er nøkkelen til et vellykket, godt selgende pop/rock-album.

- I det Virgin begynte å få suksess med norske artister i '96-'97, var Universal inne i en større opprydning i våre arbeidsmetoder. En av de tingene jeg lærte under denne tiden, var å ha is i magen. Før var det vanlig å gi ut en single med artisten - hvis denne solgte ble det sett på som viktig å få ut platen så fort som mulig, for å ikke miste momentumet. Problemet er bare at folk flest lar være å kjøpe en plate hvis de føler at den ikke har mer enn én hit å komme med - da er det like greit å kjøpe den ene låta på en samle-CD av en eller annen sort. Klarer man derimot å vise platekjøperne at det er to, eller helst tre, hiter på en utgivelse - før man gir ut plata - blir det mye mer fristende å kjøpe artistens album, forteller Næss entusiastisk.

Og det kan han godt være: Med utradisjonelle Odd Nordstoga som en av de seigeste "stayerne" på albumlisten fikk Næss vist at en norskavdeling som våget å satse på norsk musikk på dialekt, kunne få uttelling.

Selv om15 uker på 1. plass for plata "Luring" nok overrasket alle, hadde Næss & Co. gode utsikter til sterke listeplasseringer allerede før "Luring" var ute. Dette på grunn av langsiktig planlegging og is i magen, i følge Næss

- Når denne låta ("Kveldssong for deg og meg" aka. "grisen står og hyler"), med en artist som var så lite kjent i det brede lag, ble så etterspurt i butikkene, visste vi at folk var klare til å handle. Fordi vi sitter på salgstallene til butikkene, og har hatt store rebestillinger underveis, kunne vi regne oss frem til at plata kom til å dominere VG-lista fra uke til uke, forteller Næss, som også passer på å legge til at han ble overrasket over at platen holdt seg der så lenge.

Fenomenet Odd Nordstoga: "Sånt som omtrent aldri skjer"

- Dette er sånt som man kan skrive ned på et papir og ønske seg, men det skjer omtrent aldri. En slik fulltreffer betyr også mye for enhver norskavdeling. Jobber man i et internasjonalt selskap, må man hele tiden vise at den lokale avdelingen har livets rett. Når vi klarer å selge mye av en dialekt-plate med røtter i folkemusikken, er det et viktig signal til alle som driver med norsk musikk: Hvis artisten er god og arbeidet er godt gjennomtenkt, er det faktisk mulig å få det til. Det vi tjener på denne platen, vil alene legge grunnlaget for et godt år for norskavdelingen, sier en svært fornøyd Yngve Næss.

Følgende norske artister har så langt, og med julerushet fremdeles i vente, toppet VGs Topp 40-liste: Olsenbanden Junior (uke 9 - 11), Odd Nordstoga (uke 17 - 31), Kjartan Salvesen (uke 31 til 33), The National Bank (uke 34 - 36), Motorpsycho (uke 37), We (uke 38), Thomas Dybdahl (uke 43) og Bjørn Eidsvåg (uke 44 t.o.m. i dag).

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no