Sande, Henrik

Henrik Sande ble født den 24/12 1968 i Bærum og vokste opp i Trondheim. Han fikk tidlig fiolinundervisning på Trondheim kommunale musikkskole. I mange år var han aktiv i Nidarosdomens guttekor og nøt de blomstrende musikkaktivitetene på Steinerskolen i Trondheim. Det gjorde stort inntrykk på han å få delta i skolens operaoppsetninger av bl.a Dido og Aeneas, Orpheus og Eurydike og Camilla av Bjørn Alterhaug og Rolf Rolfsen. Musikklæreren Roar Leinan tok Henrik Sande opp som bratsjist i Trondheim Byorkester, noe som motiverte han ytterligere.

På gymnaset komponerte han stykker for kammermusikkbesetning, skrev teatermusikken til Intermezzo av Jean Girodoux samt en omfattende årsoppgave om Arnold Schönberg. Etter et års bratsjundervisning på Trøndelag musikkonservatorium fant han ut at han bare ville komponere. F.o.m. 1989 var han et semester hos Olav Anton Thommesen på høyskolen i Oslo, men noe trakk han sydover.

Etter "mellomlanding" i Hamburg fullførte Henrik Sande i 1999 sitt komposisjonsstudium hos den kjente komponisten Beat Furrer i Graz(A). Ved eksamen ble han tildelt den beste karakteren og Magistertittel. Samme året mottok han Kulturprisen fra byen Graz, som forøvrig fikk utmerkelsen "Europas Kulturhovedstad 2003". Henrik Sande er blitt oppført på tallrike festivaler i Europa, for eksempel Hamburger Begegnung (1994), Wien Modern (1996), Festival Hautnah (Graz 1999), Musikkfestival Kromeriz (Tsjekkia 2004).

Hans musikk kaller han for en stor del "dansemusikk", og den består av små byggestener som utvikles ut ifra et permutasjonsprinsipp. Dette gir han muligheter til å skape eviglange utviklinger av et minimalt motiv. Stykkene virker dermed som skulpturer som visker ut følelesen av et tidsforløp.

Etter eksamen lever han av musikk og er selv utøvende. I Østerrike har han flere band som har spesialisert seg på jødisk musikk, og de kan se tilbake pä mange opptredener! I Januar 2005 startet han, i samarbeid med den svenske dirigenten Kajsa Boström og den danske trombonisten Carsten Svanberg, foreningen "Sounds of scandinavia" som ser det som en oppgave gjennom flere konserter å kunne formidle nordisk kultur i Mellomeuropa.

-
Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no