I dag lanseres "This is Music From Norway", en ny internettbasert musikktjeneste som skal gjøre norsk musikk- og kulturliv kommersielt tilgjengelig for 4,9 millioner norskamerikanere gjennom portalen www.norway.com. Prosjektet er et samarbeid mellom Phonofile AS, Musikkinformasjonssenteret - MIC, Norwegian American Foundation, Nordmannsforbundet og Brand Management Group AS. - Vi skal utfylle iTunes på det amerikanske kontinentet, sier Terje Sand i Brand Management Group.
Av Arvid Skancke-Knutsen
Den 13. juni 2005 lanseres This is Music From Norway - en ny internettbasert musikktjeneste som bl.a. har som ambisjon å gjøre norsk musikk- og kulturliv kommersielt tilgjengelig for nærmere fem millioner norskamerikanere gjennom portalen www.norway.com.
This is Music From Norway sier selv at de skiller seg ut i jungelen av musikktilbydere på internett. Tjenesten tilbyr nedlastninger fra norske artister, samt et bredt spekter av informasjon om norsk musikk- og kulturliv.
Et digitalt utstillingsvindu for norsk musikk
- Sammenlignet med iTunes - hvor en definitivt vil få problemer med å finne norske artister dersom man bor utenfor Norge - vil This is Music From Norway fremstå med en tydelig norsk musikkprofil, sier Terje Sand i Brand Management Group.
Brand Management Group holder til i lokalene til Virtual Garden i Løvenskjoldsgate i Oslo, der de i morges avholdt pressekonferanse omkring lanseringen av den nye nettportalen.
This is Music From Norways fremste marked vil være Nord-amerika, hvor den største andelen av etniske nordmenn utenfor Norge holder til. I nær fremtid vil This is Music From Norway også gjøres tilgjengelig i andre deler av verden.
This is Music From Norway omtaler seg selv som et nyvinnende samarbeidsprosjekt mellom flere aktører i norsk musikkliv, samt Norwegian American Foundation og Nordmannsforbundet gjennom Norgate AS, som eier og drifter portalen www.norway.com. I tillegg til å ligge som en underavdeling av denne adressen, har This Is Music From Norway også sitt eget domene på www.musicfromnorway.com.
Norway.com: Den mest besøkte inngangsporten til Norge og Skandinavia
Norway.com, som er det offisielle nettstedet for Norwegian American Foundation, hadde 621 000 unike brukere i januar 2005, en økning på 223 000 besøkende siden samme tid i fjor. Dette skal gjøre nettstedet til den best besøkte inngangsporten til Norge og Skandinavia. Mer enn 60 prosent av brukerne kommer fra Nord-Amerika, mens rundt 20 prosent av besøkene er fra skandinaviske brukere.
Norway.com samler ineteressene til over 900 norsk-amerikanske organisasjoner og virksomheter. Kim Nesselquist, som er direktør for Norwegian American Foundation, er svært fornøyd med utviklingen, og har forkynt følgende mål for inneværende år:
- Vår ambisjon er å nå 10 millioner brukere i året innen utgangen av 2005.
Vil føre pengene tilbake til norsk musikkliv
Hensikten med This Is Music From Norway er i følge initiativtakerne tresidig, der man søker å
NYTT GREP OM SALG AV NORK MUSIKK
Skrevet 06.06.2009 11:33 av ivar f. hansen