Insomnia finner formen

I kveld innleder Bertine Zetlitz den femte Insomnia-festivalen med dobbeltkonsert på Driv i Tromsø. Festivalsjef Vidar Hanssen mener festivalen nå har funnet sin form og festet grepet på Tromsø-publikummet. Neste skritt blir å utvide nedslagsfeltet til hele landet, og utvide programmet med internasjonale elektronika-artister.

Bertine Zetlitz 2003(Foto: Bertine.com)

Av Øyvind Holen

Insomnia var noen millimetre unna å få Röyksopp ”hjem” til Tromsø i år, men planene gikk ikke i boks. Men med et DJ-sett med Torbjørn Brundtland og konsert med Mental Overdrive er Tromsø-innovatørene innen elektronisk musikk likevel godt representert på festivalen.

− Vi prøver stadig å få de gode, gamle gutta tilbake til Tromsø. I fjor hadde vi en konsert med Biosphere, og neste år håper vi å få Bjørn Torske tilbake til byen. Vi vil gjerne at Insomnia skal ha en klar Tromsø-profil, og da er det naturlig å få med seg pionerene bak den arktiske technoen Tromsø ble kjent for på 1990-tallet. Det ironiske er jo at disse artistene ikke har spilt så mye live i Tromsø, for med unntak av Kolar Goi og Biosphere skapte alle seg et navn etter at de flyttet fra hjembyen, forklarer festivalsjef Vidar Hanssen, også kjent som sjef i plateselskapet Beatservice Records.

Den første Insomnia-festivalen ble arrangert i 2001, og årets program er som vanlig et variert utvalg av eliten i norsk elektronisk musikk. Bertine Zetlitz åpner ballet med en dobbeltkonsert på Driv i kveld, og fram til og med søndag stiller Mental Overdrive, Tommy Tee, Olle Abstract, Jaga Jazzist, Datarock, Nils Petter Molvær og Trulz & Robin på festivalscenene.

− Paradokset med Tromsø er at byen egentlig aldri har vært noen technoby, selv om den har fostret svært mange artister innen elektronisk musikk. Det var et synthmiljø her på 1980-tallet, som Bel Canto sprang ut fra, men etter at det miljøet gikk i oppløsning var Tromsø-technoen i hovedsak et utenbysfenomen. Da Tromsø-artister ga ut plater og etablerte Tromsø-begrepet, ble det bare spilt bluesrock ute på byen. Det var ikke lett å gjøre noe innen elektronisk musikk, og Tromsø opplevde bare et fåtall sporadiske konserter. Fram til slutten av 1990-tallet kunne du faktisk telle konsertene innen sjangeren på to hender. I stedet ble Bergen Norges elektronika-hovedstad, med tromsøværinger i mange av hovedrollene, mener Hanssen.

Fra tampen av 1990-tallet har Tromsø derimot merket ringvirkningene av klubbkulturen og kafé-DJ-fenomenet, og et lite miljø med folk som DJ Tösh, DJ Nor, Doc L. Junior, Kolar Goi og Vidar Hanssen selv har festet et lite grep om klubbmusikken. Denne gjengen står også bak arbeidet med å bygge opp Insomnia-festivalen, men ifølge Hanssen er det verken Tromsø eller Bergen som om dagen står sterkest innen house, techno og beslektede musikkformer.

− På utgivelsesfronten er det Oslo som leder an om dagen, med et betraktelig oppsving av interessante vinylutgivelser. Jeg har lagt spesielt merke til Hans-Peter Lindstrøm og Prins Thomas, som på remikssiden har jobbet med mange store internasjonale navn innen elektronika. De skal jo også komme med et eget album i løpet av høsten. Også folk som Todd Terje, Olav Brekke Mathisen og Lil’ Wolf gjør sitt til at man bør følge med på hva som skjer i Oslo om dagen.

Insomnia er støttet av Norsk kulturråd, kommunen og fylkeskommunen, men er en ganske liten festival. I fjor var det 810 betalende på Driv, og Hanssen regner med at til sammen 3600 sneiet innom – inklusive filmprogram og gratisarrangementer. Driv har en kapasitet på 600 gjester pr. kveld, og Hanssen har ingen planer om å ta festivalen ut av Drivs lokaler.

− Vi er en relativt liten festival, men har fortsatt litt å gå på når det kommer til publikumsstall. Nå ønsker vi å forbli en intim festival, og har ingen planer om verken utendørskonserter eller større lokaler. Vi har hatt gått et skritt opp i ambisjonsnivå for hvert år. I år har vi fått til en proff organisering av festivalen, samtidig som vi også er svært fornøyd med programmet – som spenner fra kommersielle og etablerte artister til langt smalere og nyere ting. Summa summarum ligger det an til å bli den beste festivalen noensinne, og jeg har god tro på at vi også skal sette publikumsrekord.

I år er det litauiske DJ-teamet Ryralio eneste internasjonale innslag med sin jazzorienterte house, men de utenlandske innslagene på festivalen vil trolig komme til å tilta i årene som kommer.

− Målgruppa er først og fremst Tromsøs befolkning, og nå føler jeg at vi har etablert oss her i byen i en slik grad at vi neste år er modne for å prøve å utvide nedslagsfeltet. Det vil si at vi kommer til å satse mer nasjonalt. Vi har hittil satset på et helnorsk program, men vurderer stadig om vi også skal kjøre utenlandske artister. Vi vil trolig satse på flere utenlandske navn etter hvert, noe som nok også blir nødvendig dersom vi vil lokke til oss publikum fra andre landsdeler.

Insomnia handler ikke bare om musikk, men tilbyr også et rikholdig sideprogram med film, grafisk design og billedkunst som stikkord. Martin Kvamme og Halvor Bodin i Tank Design inviterer til seminar om grafisk design med relasjon til musikk: Plakater, flyere, platecover, musikkvideoer, VJ-ing og lignende. Det blir mini-filmfestival med musikktema, mens Den Norske Dataforening Troms setter søkelyset på den glemte ”demo-scenen” som på 1980-tallet produserte musikk og grafikk på den klassiske Commodore 64-datamaskinen. Videre blir det MMS-konkurranse og kunstprosjektet ”Electro-Trash” – basert på gjenbruk av elektronisk avfall. Det kan rett og slett virke som Insomnia ønsker å bli en nøkkelfestival for alle som driver innenfor en bred oppfatning av elektronisk kunst.

− Vi prøver å få en god bredde på festivalen, og har flere seminar som sikter mot bransjefolk innen både design, data og kunst. Elektronisk musikk er utgangspunktet for Insomnia, men vi sikter også bredt innen beslektede uttrykk.

Du kan studere det komplette programmet her.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Festivaler nå

Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no