Ny konsertserie: Kvinner som improviserer

Det ligger an til en bra høst for duoen Trude Eick og Mathilde Grooss Viddal. Søndag inviterer de til åpning av konsertserien «Kvinnelige improviserende instrumentalister» i Biermannsgården i Oslo. Støtte til plateinnspilling har de også fått. – Selvsagt er det et smalt prosjekt, men vi håper å skape en uformell konsertsetting der du kan ta med barn og gjerne forlate konserten underveis om du trenger en pause, sier Eick til Ballade.

Eick/Viddal Duo (foto: Colin Eick)

Av Øyvind Holen

Det er ikke første gang Trude Eick (valthorn og elektronikk) og Mathilde Grooss Viddal (bassklarinett og saksofoner) prøver seg på en konsertserie med «fri improvisert musikk i samtidsmusikklandet mellom klassisk og jazz». Første forsøk ble avholdt fra november i fjor til februar, og oppsummeres som en kunstnerisk suksess for et glissent publikum. Nå prøver duoen seg på ny frisk, og har flyttet konserttidspunktet fra søndag kveld til midt i galleri- og museumstiden søndag ettermiddag.

− Forrige gang var konsertene på søndagskvelden, fordi vi begge hadde små barn som trengte pupp. Konserttidspunktet var mødrevennlig, men ikke så veldig publikumsvennlig. Nå blir det konserter kl. 14 eller 15 på søndagene, på et vakkert fredet gårdsanlegg med en kammermusikksal som gir det hele en huskonsertføleslse. Det er ypperlig tilrettelagt for små konserter, og bygget var i tillegg tidligere barnehage – så hele uteanlegget er fortsatt utstyrt med klatrestativer og husker, slik at det er perfekt å ta med barna på konsert, forklarer Eick.

Det blir improviserte konserter seks søndager utover høsten og vinteren, i Biermannsgården i Maridalsveien 78 i Oslo. «Musikk ingen har hørt før. Musikk skapt der og da. Musikk du kan fylle opp tanken med,» lover arrangørene. De ønsker også å gi konsertene en uformell innpakning, slik at ingen skal måtte skamme seg dersom de synes improviseringen blir for streng. Dette skal bli konserter der man når som helst kan forlate lokalet for å slappe av med ungene på lekeplassen eller bare lukke ørene og trekke frisk luft.

− Selvsagt er det et smalt prosjekt, men etter hvert som improscenen er blitt større og større er det flere som er blitt interessert. Det kan være veldig få publikummere på Fritt falls improkonserter på Blå også, men vi har likevel lyst til å skape denne nye scenen for kvinnelige impromusikere. Vi vil tilrettelegge det slik at terskelen for å gå på konsert blir lavere. Dette er noe som fint kan kombineres med en tur langs Akerselva.

Der terskelen for å ta inn over seg det nye og ukjente ofte kan virke høyere innen billedkunsten, er det nettopp kunstutstillingens atmosføre Eick streber etter. På en kunstutstilling kan du når som helst lukke øynene eller forlate lokalet når du blir lei, og slik skal det også bli på denne konsertserien.

− Vi vil holde på en profil som gjør at man faktisk kan gå ut av konsertsalen hvis man trenger luft og en pause. Uten å skamme seg over det. Vi tilrettelegger konsertene slik at man når som helst kan gå ut eller inn, uten at man må føle at man profilerer sin avgang på noe vis.

Men hvorfor en egen konsertserie viet kvinnelige improvisatører? Er det norske impromiljøet så maskulint at kvinnene må opprette sin egen scene?

− Bakgrunnen var at jeg ble kraftig provosert over en artikkelserie i Dagbladet for et par år siden. De satte fokus på kvinnelig improvisasjon, men endte opp med å handle mest om sangere. Det ble forenklet, og jeg syntes de fikk fram lite av bredden som faktisk finnes. Vi vil vise at kvinnelige instrumentalister også kan improvisere. Det er mange kvinner innen faget, og i løpet av høsten blir det konserter med alt fra Hild Sofie Tafjord, som driver med støymusikk, til Sigyn Fossnes fra Ametri strykekvartett, som driver med overtoneimprovisasjon. Det sparket litt inni meg da jeg leste Dagbladet, og derfor skrev jeg en søknad om støtte til en konsertserie. På dette viser utvider vi også nettverket vårt, slik at vi får bredere erfaring, innpass i flere miljøer og dermed flere spillejobber. Jeg gjør gjerne helt streite hornjobber og studiooppdrag, men her handler det om å tørre å vise den bredden man faktisk har.

Alle konsertene blir festet på bånd, og Eick/Viddal Duo spiller på alle konsertene sammen med utvalgte gjester. I tillegg har duoen nå fått støtte til å gi ut en plate.

− Om det blir musikk fra konsertene våre eller noe helt annet vet vi ikke ennå. Men vi kommer til å spille inn en plate om ikke så altfor lenge, avslutter Eick.

Konsertprogrammet:
Eick/ Viddal duo inviterer til konsertserien «Kvinnelige improviserende instrumentalister», og vil framover spille sammen med flere gjestende musikere. Konsertene foregår i Biermannsgården i Maridalsveien 78.

Søndag 11. september kl. 14.00: Adeaforon, trio m/Tora Ferner Lange; fløyte, Sigrun Eng; cello og Else Olsen S; preparert piano.
Søndag 30. oktober kl. 15.00: Anne Sofie Halvorsen; bassklarinett, Tanja Orning; cello og elektronikk.
Søndag 27. november kl. 14.00: Hedvig Mollestad Thomassen; el-gitar.
Søndag 29. januar kl. 14.00: Hild Sofie Tafjord; valthorn, elektronikk.
Sømdag 5. mars kl. 14.00: Sigyn Fossnes, fiolin.
Søndag 26. mars kl. 14.00: Sidsel Walstad; el-harpe.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no