Juks og fanteri på Lydverket

Hvordan manipulerer man seg lett inn på Norges offisielle hitliste, og hvorfor er en god listeplassering så viktig at noen velger å jukse? Disse spørsmålene får du svar på om du benker deg foran Lydverket på NRK1 i kveld. En av nøkkelpersonene er Christer Falck, som glatt innrømmer at han selv har forsøkt å kjøpe seg til topps på VG-lista, og dessuten stemmer sine egne artister inn på NRKs "Svisj".

Warlocks 1 2005 (Foto: Stian Andersen)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Onsdag kveld kan du se hele historien om hvordan - og ikke minst hvorfor - hip hop-trioen Warlocks nylig skaffet seg en "falsk" topp 5-hit på VG-lista.

Lydverkets første program denne sesongen handler om lister - på godt og vondt. Musikkverdenen er full av dem; hitlister, ”beste -og dårligste"-lister, spillelister på radio, salgslister, favorittlister osv.

Lydverket har derfor viet hele sesongens første sending til liste-fenomenene, men setter også fingeren på et gammelt stridspørsmål: Hvor mye kan vi stole på hitlistene, og hvor stor betydning har de for omtale i media?

- I arbeidet med dette programmet så ble vi også smertelig klar over at vår egen offisielle hitliste her i Norge, VG-lista Topp 20, ikke er til å stole på for tiden. Slik lista lages nå så er det nemlig altfor enkelt for artistene å jukse seg inn på den, forteller redaksjonen i Lydverket.

I kveldens sending får seerne se selv hvordan rapperene i Warlocks, med plateselskapssjef Christer Falck i spissen, fint fikser seg en verdifull listeplassering - med alt hva det fører med seg av inntekter og ikke minst medieomtale.

Innslaget med Christer Falck og Warlocks har alt vakt betydelig oppsikt. I et større oppslag på Dagens Næringsliv i dag, sier sjefen for C & C Records:

- Vi fikk 100 mann landet rundt til å kjøpe Warlocks-singelen og brukte 25.000 til å kjøpe i overkant av 1.200 singler. Til og med moren og faren og søsteren min var ute og handlet hiphop. Vi hadde håpet å få singelen inn på førsteplass, men den havnet på femte siden det ble solgt spesielt mange CD-singler den uken.

Christer Falck er kjent for å ikke skygge unna provkasjoner, og mener at han gjennom dette stuntet også er med på å sette fingeren på noe av en verkebyll i den norske platebransjen.

- Først og fremst er jeg lei av triksing med salgstall i norsk platebransje. Jeg vil vise hvor lett det er å kjøpe seg inn på VG-listen, forteller han til Dagens Næringsliv.

Tidligere i år har innrømmet Falck å ha brukt penger på kontantkort for å stemme inn egne artister på musikkvideo-programmet "Svisj" på NRK.

- Jeg har stemt på alle mine artister, f.eks. Tungtvann. Det er billig markedsføring. I mange tilfeller er den faktisk gratis fordi det kommer inn TONO-inntekter for hvert minutt en video vises på "Svisj", uttalte Christer Falk til VG i mai.

Sendingen til Lydverket tar til klokken 23.15 på NRK 1.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no