For første gang i Norge: Thürmchen ensemble

Lørdag 3. desember arrangerer Ny Musikk konsert i atriet i Kongens gate 4. med det kritikerroste Thürmchen Ensemble, ensemble for moderne musikk og musikkteater. På programmet står bl.a. verker av tyske komponister som Carola Bauckholt, Karin Haussmann, Erik Oña og Caspar Johannes Walter.

Thürmchen ensemble

Pressemelding fra Ny Musikk:

"Lørdag 3. desember arrangerer Ny Musikk konsert i atriet i Kongens gate 4. med det kritikerroste Thürmchen Ensemble, ensemble for moderne musikk og musikkteater. Thürmchen Ensemble er kjent for sine dristige tolkninger og utradisjonelle uttrykksmidler. Med over 80 verdenspremierer i løpet av de siste årene, har de fremført verkene til en ny generasjon av spennende komponister, blant annet Carola Bauckholt, Helmut Oehring, Manos Tsangaris og Caspar Johannnes Walter. Dette er første gang Thürmchen Ensemble spiller i Norge.

Thürmchen Ensemble – Ensemble for Modern Music and Music Theatre ble grunnlagt i 1991 av komponistene Carola Bauckholt, Caspar Johannes Walter og dirigenten Roland Kluttig. Ensemblet jobber blant annet med moderne former for musikkteater og med musikk som krever at musikerne tar i bruk utradisjonelle uttrykksmidler. Ved siden av dette har Thürmchen Ensemble valgt å fokusere på enkelte komponister gjennom portrettkonserter og på denne måten jobbe med verkene til én komponist i detalj. De har blant annet konsentrert seg om musikk av Carola Bauckholt, Helmut Oehring, Thomas Stiegler, Manos Tsangaris, Maria Cecilia Villanueva og Caspar Johannes Walter.

Carola Bauckholt har tidligere vært presentert for et norsk publikum gjennom Ny Musikks festival Happy Days i 2005 hvor Bauckholt var en av festivalens hovedkomponister. Hun har også innledet et samarbeid med Cikada, som nylig fremførte to av hennes verker under Huddersfield Contemporary Music Festival. Under Thürmchens konsert i Oslo 3.desember får publikum høre verkene Luftwurzeln og In Gewohnte Umgebung III for video, cello og piano. I In Gewohnte Umgebung skildrer Carola Bauckholt våre hverdagslige omgivelser – vannkranen, brødristeren, kaffekoppen, varmeflasken – i musikk og bilde. Vante betydningsforbindelser mellom det visuelle og det lydlige blir satt under lupen, og åpner opp for en fargerik mikroverden som utfordrer oss både som tilskuere og tilhørere.

Også i Luftwurzeln er det de lydene som til daglig omgir oss som står i sentrum. ”Jeg fascineres av de lavmælte hverdagslydene, de vi kun hører om alt ellers er stille og vi er ytterst oppmerksomme.” Bauckholt har skrevet disse lydene ut for ensemblet og ønsker å utforske denne mystiske siden av våre omgivelser. I denne prosessen møter hun også musikkinstrumentene med nytt blikk, og utforsker hvordan de kan gjengi hverdagslydene gjennom utradisjonell bruk.

På konserten i Oslo vil ensemblet også spille verker av Karin Haussmann, Erik Oña og Caspar Johannes Walter.

Thürmchen Ensemble ble i 1997 tildelt Blaue Brücke-prisen av Dresdner Zentrum für Zeitgenössiche Musik. I 1998 ble deres portrett-cd av Caspar Johannes Walter tildelt Deutsche Schallplattenkritiks pris."

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar