Pönk: ny konsertserie i Oslo

Ny konsertserie starter i Oslo på nyåret: Med base på Café Mono vil Pönk bli et alternativ til den rådende jazz-scenen i hovedstaden. Først ut er selveste Supersilent og Susanna & the Magical Orchestra i januar. Bak konseptet står Runar Eggesvik (Mono) og Henning Meyer Petersen med bakgrunn fra StåOppJazz på Kvarteret i Bergen.

Supersilent (Foto: Ellen Ane Eggen)

Av Bjørn Hammershaug

Café Monos Runar Eggesvik har inngått et samarbeid med Henning Meyer Petersen om en splitter nytt konsertserie i hovedstaden. Meyer Petersen kjennes nok av mange som mannen bak det vellykkede konseptet StåOppJazz ved Kvarteret i Bergen. Nå har han flyttet til Oslo, og bestemte seg raskt for å få til noe lignende også i denne byen. Han traff Eggesvik, som umiddelbart tente på ideen. De to utpensler i disse dager de siste detaljene før Pönk starter opp rett etter nyttår. De finpusser program og flikker på logoen, og diskuterer hvorvidt Pönk er jazz eller om jazz egentlig er den nye punken.

Scenen er Mono, og tittelen på serien er Pönk. Et overraskende navn på en jazzbasert serie, Meyer Petersen?

- Vi starter på en måte i feil ende; vi skal være en uavhengig scene som gjør jazzinfluert musikk mer tilgjengelig også for folk som ikke vanligvis frekventerer byens jazzklubber. Pönk skal være en helt fordomsfri scene der alt er lov. Navnet er på en måte så feil at det blir veldig riktig. Mye av musikken vi presenterer gjennom Pönk har et så høyt energinivå at en sammenlikning med punk blir naturlig. Dessuten er vi jo to rebeller som egentlig ikke har så voldsom peiling på jazz, noe jeg også tror er vesentlig i denne sammenheng. 

De tror Pönk kommer til å bli godt mottatt, både av publikum og artistene selv.
 
- Det er et veldig høyt nivå på aktørene i Norge i dag, og de er lette å arbeide med. De ønsker å gjøre ting som dette; å spille på scener som de ikke vanligvis opptrer på. Jeg tror de kommer til å digge dette, fortsetter han. - Vi ønsker å gi publikum bakoversveis og en konsertopplevelse de sjelden vil glemme. I dette ligger det også en utfordring; la fordommene bli igjen hjemme, møt opp og sjekk det ut. Liker man det ikke er det helt ok. Digger du det blir man derimot fort hekta, det garanterer jeg, smiler Petersen.

- Jazz er den nye punken, humrer Eggesvik ironisk. Da de to kikker gjennom vårens planlagte program en gang til kommenterer de at det egentlig er lite "ren jazz" her. Bredde er et stikkord for Pönk, og både støy, rock, metall, pop og elektronika er like relevante genre som jazz fremført med kontrabass og saksofon. - Men vi skal ha det også, skyter Meyer Petersen inn. - Det er viktig.

StåOppJazz vil bestå i Bergen, og Pönk blir et samarbeid med dette konseptet. Fordelen er at de kan dobbelbooke artister. I første rekke vil StåOppJazz fortsette på lørdager som tidligere, mens Pönk skal holdes på søndager. Konsertene vil starte ganske tidlig på kvelden, og billettprisen skal holdes nede. 

- Ingen billetter skal koste over 100 kroner. Det vil både konsertgjengere, musikere og publikum tjene på mener Runar Eggesvik. 

- Hva er årsaken til at Mono ønsker å satse mer på jazzen fremover, Eggesvik?

-  Vi kommer til å kutte noe ned på bookingen frem mot vårt 5-års jubileum i april 2006, svarer han. - Vi bruker en god del penger på konsertene våre. Vi ønsker derfor å gjøre noe færre konserter, men med en spissere profil fremover. Jeg ser på Pönk som et friskt tiltak, ikke bare for oss, men også for vårt publikum. Jeg har hatt lyst til å gjøre noe lignende i lang tid, så når Henning endelig kom til byen falt bitene på plass. Det er i første rekke hans entusiasme og målrettede arbeid som har vært avgjørende for at dette har gått i orden. Vi har vært i en posisjon der vi passivt har mottatt artister som har henvendt seg til oss. Henning går aktivt ut i miljøet for å plukke opp artister, og det gjør Pönk til noe mer spennende.

- Hva vil kjennetegne Pönk fremover, Petersen?

- Vi ønsker å lage en kvalitetsbasert profil som vil skape et trofast publikum. Folk skal kunne gå på våre arrangementer uten at de nødvendigvis kjenner bandet på forhånd, men de skal vite at det kommer til å bli en spennende konsert. Vi vil understreke dette ved å fokusere på en visuell profil, gi jazzen en pop/rock-innpakning og dermed gi folk en helhetlig opplevelse. Sceneteppet, lyssetting - publikum skal kjenne igjen et Pönk-arrangement, og de skal ønske å komme tilbake. Det opplevde vi gradvis på Kvarteret, etter en noe treg oppstart klarte vi å skape et miljø der publikum i stor grad vendte tilbake uansett hvem som spilte.

Pönk har lagt opp til 8 konserter på vårhalvåret 2006. Det var mer enn planlagt, men responsen blant artistene har allerede vært så positiv at de to herrene like gjerne kliner til fra første stund. De fire første konsertene er allerede bekreftet:

8/1: Supersilent
29/1: Susanna & the Magical Orchestra
26/2: Dobbelkonsert: Håkon Kornstad Solo + Anders Hana/Morten Qvenild
12/3: Ultralyd

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no