SAS-konflikt rammer norske artister i Cannes

Det som kunne vært gårsdagens høydepunkt på Midems konsertscener - Kjetil Møster med MZN3 og Susanna & The Magical Orchestra - ble ingen realitet. Kaoset i skandinavisk luftfart forårsaket avlyste konserter og kostet kanskje pianisten Gunilla Süssmann seieren i konkurransen "La Révelation Internationale de l’année" i Cannes.

Gunilla Süssmann

Av Tomas Lauvland Pettersen, redaktør for mic.no/english

Som vinner av den prestisjetunge International Jazz Festivals Organisations (IJFO) International Jazz Award for New Talent skulle saksofonisten Kjetil Møster spille på IJFOs jazzscene her på Midem i Cannes i går kveld. Forsterket med gjestene Susanna & The Magical Orchestra skulle alt ligge til rette for en flott kveld i den norske jazzens tegn. Dessverre var det med stor skuffelse at IFJOs representanter bare måtte konstatere at flyverne i SAS ikke ville det slik – Møster og co ble sittende fast på Gardermoen mens et skuffet publikum måtte ta til takke med artister som på ingen måte kunne matche de norske artistenes nivå.

Selv om det ble en litt mer stusselig kveld enn det de norske delegatene hadde regnet med har Midem så langt ikke vært en tam affære. Med fare for å gjenta fraser fra tidligere Midem rapporter kan det slås fast at lufta på ingen måte har gått ut av den norske ballongen – her er det fullt trykk på den norske standen stort sett fra morgen til kveld. I går kunne publikum også oppleve to ganske så forskjellige men like fullt sterke norske konserter; dSound skapte kaos på den norske standen mens Gunilla Süssmann gjorde en meget sterk figur i den prestisjetunge konkurransen La Révelation Internationale de l’année.

dSound ut i Europa

For å markere at dSound nå for alvor tar steget ut i Europa, spilte bandet i går en kort men sterk konsert på den norske standen. Albumet ’My Today’ som kom ut i Norge i november i fjor skal ut i Tyskland, Østerrike og Sveits i slutten av Mars via det store tyske Edel-systemet. Det var tydelig at Edel og samarbeidspartnerne hadde fått i gang ryktebørsen – her stod folk som sild i tønne og responsen på vokalist Simones flørting med et mottagelig publikum var upåklagelig. Selv om settingen var langt fra en ideell konsertsituasjon kvitterte dSound med selvsikker spilling og en smittende tilstedeværelse som skapte en av gårsdagens utvilsomme høydepunkter på messeområdet.

Sterk Brahms-tolkning av Süssmann

For en fullsatt konsertsal i Palais des Festivals var pianisten Gunilla Süssmann i ilden i Midem Classique & Jazz’ konkurranse La Révelation Internationale de l’année som ble sendt på fransk radio i prime-time i går. Med Orchestre Regional de Cannes Provence Alpes Cóte d’Azur under ledelse av Philipe Bender fremførte Süssmann andresatsen av Brahms klaverkonsert no.2.

Süssmann leverte en meget overbevisende tolkning av Brahms verk – kraftfullt, kontrastrikt, selvsikkert og ytterst delikat spill som stod i en klasse for seg sammenlignet med konkurransens fire andre utøvere fra Polen, Belgia, Argentina og Japan. Responsen fra publikum var kontant; bravo-rop og tilløp til trampeklapp. Uheldigvis var ikke responsen fra juryen like positiv, den argentinske pianisten Marcela Roggeri stakk av med førsteprisen mens Süssmann måtte nøye seg med tredje.

Süssmanns tyske manager Martin Müller, som også satt i konkurransens jury anklager SAS for å ha snytt den norske pianisten for seieren: ”Gunilla ville ha vunnet denne prisen hvis det ikke hadde vært for flykaoset skapt av SAS sine piloter. Den argentinske pianisten vant med en hårfin margin og hadde jeg vært her ville mine fem stemmer vært tyngden på vektskålen som ville gitt Süssmann seieren. Jeg er sjokkert over SAS sin framferd i denne saken – slike hendelser kan være direkte skadelige for karrieren til en utøver som Gunilla” sier en frustrert Müller til Ballade.

Trass i at seieren glapp for Süssmann var det mange tilhørere som lot seg fascinere av hennes spill - en invitasjon til en av regionens festivaler er et konkret resultat av gårsdagens konsert.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no